Sida 1 av 8
´Blås ur motorn´
Postat: fre 19 feb 2010, 20:52
av Larzan
Ibland läser man trådar med jämna mellanrum där man skriver. "Ta en sväng och blås ur motorn"
Vad menas med detta?
Re: ´Blås ur motorn´
Postat: fre 19 feb 2010, 21:20
av ~Kalle~
Gasen i botten

Dra ut på växlarna ordentligt
Re: ´Blås ur motorn´
Postat: fre 19 feb 2010, 23:09
av erc
Uråldrig gammal myt som hölls vid liv av äkta makar som försvarande sitt fortåkande inför sin andra hälft med med fordonsmekanska termer.
Ligger det någon sanning i behovet torde det gå lika fint att köra lite onödigt länge och fort på ettans växel.
Re: ´Blås ur motorn´
Postat: fre 19 feb 2010, 23:25
av Marlboroman
erc skrev:Uråldrig gammal myt som hölls vid liv av äkta makar som försvarande sitt fortåkande inför sin andra hälft med med fordonsmekanska termer.
Ligger det någon sanning i behovet torde det gå lika fint att köra lite onödigt länge och fort på ettans växel.
Myt? Nej nej nej. Det är sanning. Motorer tål inte att enbart gå låga varv och det är ngativt ur hållbarhetsynpunkt. Finns många märken som rekommendera en rejä'l ursotnbing med vissa mellanrum. Och för oss som har volvos aluminiummotorer är det ett krav för att slippa bekymmer med vevhusventilationen om man inte gör rent den enligt rekommendationerna. Att köra lite hårdare är även bra för att få bort kallslam som bildas nu på vinter.
Men visst kan man lägga sig på snudd på maxvarv på ettan med om man nu finner nåt nöje i det. Målet och resultatet är detsamma.
Re: ´Blås ur motorn´
Postat: lör 20 feb 2010, 00:02
av vetten
Måste kännas bättre att låta ALLA pållarna få jobba ordentligt någon gång då och då :mrgreen: MEN :-O) Kom ihåg att alltid låta motorn och bilen bli ordentligt varm innan du gör detta, på sommaren ja då blir ju motorn och växellådan varm snabbare än som det är nu, med en medeltemp på -10 :-O) Så ta´t lugnt nu :-O) Det råder tydligen "vinterväglag" nu också till råga på allt ?:-/ Men ?:-/ I Februari? Vinterväglag???
Men JA du ska definitivt "Dra Ur Bilen Ibland" och då kanske göra det på någon lite längre körning när motorn och alla oljor verkligen får en chans att bli varma :mrgreen: Men passa dej för "Farbror Blå" bara :mrgreen:
HaDe
Re: ´Blås ur motorn´
Postat: lör 20 feb 2010, 00:49
av Larzan
M.a.o så har det inget med växellådan (dra ur på alla växlar) eller hastighet (se upp för farbror blå) att göra.
Enbart för att låta motorn jobba under lite hårdare förhållanden, som t.ex. lägre växel med högre (laglig) hastighet eller t.o.m. husvagnsdragning under semestern.
Re: ´Blås ur motorn´
Postat: lör 20 feb 2010, 09:03
av XC90_Executive
Jag brukar "sota ur" bilen ett par gånger varje gång jag kör!

:mrgreen: (D)
För det är ju viktigt att kolla OFTA så att kickdown-funktionen funkar!

Re: ´Blås ur motorn´
Postat: lör 20 feb 2010, 10:26
av Georg
Var tid har sitt snack………
Kom ihåg från nån gång under förra århundradet när det var viktigt att köra in nya motorer med speciell inkörningsolja.
Försiktigt, försiktigt så att lager och kolvar fick slipa in sig mot varandra och sen byta olja och skölja med sköljolja så och så många gånger och sen alltid nån motvallskäring som påstod att det var bara att blåsa på från början så att motorn fick sig en rejäl omgång för att vänja sig vid de hårda grabbarnas körstil.
Och det enda som de flesta var överens om var att de instruktioner som fanns i handböckerna var för amatörer, kärringar och stockholmare som lurades av verkstäderna för att de skulle tjäna pengar.
…..fast kul var det och är det fortfarande att dividera om livets mysterier….
Undra vad nästa snackis blir……?..... ??:-/
Georg
Re: ´Blås ur motorn´
Postat: lör 20 feb 2010, 12:13
av Racetwin2
Min bror köpte för många herrans år sedan pappas 240 (sista årsmodellen för övrigt) Det var B23:an med insprutning. När han glad i hågen körde hem efter att ha köpt bilen så drog han ut den på växlarna och undrade vad det var som dök upp i backspegeln......sot.....i mängder......Den tvekade tom att komma upp i varv tills dess att han dragit ur den ett par gånger så det ligger allt något i detta. Sedan gick den faktiskt bättre även på lägre varv.
Ett tips är också att kolla att du inte är nära ett kamremsbyte eller kör på "övertid" vad gäller kamremsbyte för då skulle iaf jag ta det lite mer försigtigt. Kuggar kamremmen ur eller går av på höga motorvarv så kan ni säga adjöss till hela motorn.
Re: ´Blås ur motorn´
Postat: lör 20 feb 2010, 12:40
av *pettson*
Egentligen är det inte snack när vi pratar om inkörningsolja, det har heller aldrig varit det, även om nu inte alla förstod eller ens idag förstår varför man använder det. Det är bara en fråga om hur ditt cylinderlopp ser ut ifrån bearbetningen och framförallt hur det sen ska köras, vilka krav som ställs på kolv/lopp.
Om jag får ett cylinderlopp krysshonat med med minimalt djup så behåller det oljefilmen bra redan från början, men det kräver att kolvringarna är EXAKTA redan från början för dom kommer inte att slitas in mot cylinderväggarna under en överskådlig tid. Detta eftersom allt är så jämt och fint, inget som naggar på varann. Här är det inte några direkta snack om vilken olja som används. Allt som gör att det inte skär är bra.
Men så kom vi till den dagen när vi ville ta ut lite mera effekt utan att blåsa ned mera i vevhuset. Vi behövde tajtare cylinderlopp. Hur gör man då? Tja.. man borrar cylindern lite för liten. Krysshonar upp loppen med betydligt mera djup i reporna. SEN.. börjar det här med vilken olja? En olja som bär upp belastning alldeles förträffligt så att den aldrig skjuvar gör ju att kolvringarna aldrig kommer att slita i loppet, leakdownen är densamma för alla och nån egentlig tajthet finns inte. Det är ju inte så vi vill ha det egentligen. Men det är så vi fabrikstillverkar idag.
När vi trimmar vill vi att kolvringarna ska slita in sej i loppet så exakt det bara går, vi vill alltså ha en olja som bär så bra att det inte *skär*, men som bär så dåligt att kolvringen faktiskt bryter igenom oljefilmen lite lite så den sliter på cylinderloppet och sej själv. På så sätt får vi ringar och lopp att slitas ihop. En olja som bär upp kolvringen för bra gör att vi får en inkörningsperiod på upp till 5000 mil..
Inkörning snällt eller hårt?..
Det här går att utföra på två sätt precis som du sagt.. och det är ingen som helst myt..
Antingen kör jag låt säga 500 mil med lågt varv, inga segdragningar, täta oljebyten för att bli av med spånen... så håller min motor tätt och håller LÄNGE LÄNGE..
Eller så kör jag som en idiot, håller en koll på tempen så den inte sticker iväg för mycket av friktionsökningen och byter olja på normalintervall. Motorn slits in på ett kick cylindermässigt och den håller inte ens hälften av tiden tack vare att den nu dels bränt kolvringarna samt ringlandet i kolvarna, dels för att den nu slitit FÖR MYCKET på kolvringarna. Hur lagren mår när filtret sätts igen nästan direkt är inte heller det en höjdare. Det gör att när motorn så småningom slits naturligt så kommer den att vara glapp i loppen betydligt fortare.. Om den nu inte rasat före dess på grund av stressen på kolvringar/ ringland eller på grund av repor i vevlagren.
Vad gäller ursotning så har det två funktioner, en funktion är att höja förbränningstempen i avgaskanaler och främre rör, men även för ventilerna. Det gör att *sot* lossnar eller hursomhelst bränns krispigt så det blåser ut. Tar vi normaltempen på avgaserna precis efter förbränningen (mätt i grenröret) så får vi runt 550 grader på en vanlig bil i stadskörning. Medans om vi står på lite så har vi runt 950 grader. Det är en enorm skillnad alltså..
Sen har vi funktion två.. kolvringarna har tajta ringland idag. Ringarna kärvar med tiden fast i ringlandet, en funktion av vår iver att göra bilarna bränslesnåla, vi har reducerat ringarnas friktion genom att reducera deras fjädrande egenskaper mot cylindern och vi har reducerat glappen i ringlandet för att motorerna inte ska rassla/ läcka kompression. När sotningen är ett faktum brukar det ske som följande scenarium: Du kör bilen hem som vanligt varm o fin en längre sträcka. Går ut på morgonen efter och motorn låter som en cykelpump. Inte en tillstymmelse till kompression finns i motorn. Du tar bärgaren till verkstan och där har dom verkligen fått jobba med bilen för att lösa ditt problem. Det är vad dom säger iallafall.
Sanningen..: Dina kolvar sväller när bilen är varm. Ringarna har bränt fast i kolvarna. När kolvarna svalnar krymper dom igen och ringarna följer med in. Anliggningen blir dålig mot cylinderväggarna och därav komplösheten..
Verkstan? Dom klunkar i ett par klunkar olja i varje cylinder som artificiell kolvringspackning så du uppnår kompression, oljan får alltså täta mellan kolvringar och cylinder, precis som alltid, men nu i betydligt större mängd. Dom startar bilen tack vare den nyfunna kompressionen och vips börjar kolvarna svälla igen.
Nu varvar dom bilen ordentligt en längre stund under olika belastningar så att kolvringarna får skaka loss. Sen går man in och tar betalt av kunden för ett avancerat jobb.
Du betalar och är nöjd och problemet återkommer inte på ett bra tag.
Mycket vanligt åtgärd på .. opel, saab, nissan, med flera.. volvo gör vi likadant på men av en annan anledning, lite slitna lopp som sköljs med bensin tappar oljefilmen och därmed är problemet lika illa. Kolvringarna tätar inte och så har vi ingen kompression. Vi gör samma åtgärd med olja och vips startar det igen.
Sålänge vi har ottomotorer i nuvarande ide och skick så kommer problemen att vara domsamma.. snacket likaså..