Sida 1 av 1
Tändläge i en diesel?
Postat: fre 22 jan 2010, 10:33
av js1
Hej,
Jag har alltid bara haft bensinbilar som jag mekat med på amatörnivå. Satt och funderade häromdan på en dieslemotor och hur "tändsystemet"
fungerar i den. I bensinmotorn har man ju tändstift och i dagens bilar en motordator som styr tändläget beroende på varvtal osv.
Men i dieseln antänds bränsleblandningen av kompressionen men hur styr man tändläget? (eller det gör man inte?)
Re: Tändläge i en diesel?
Postat: fre 22 jan 2010, 14:27
av isak
fixar styrdatorn åt dig, via många parametrar lufttemp, laddtryck,varvtal momentuttag MM.
Re: Tändläge i en diesel?
Postat: fre 22 jan 2010, 14:41
av StringerBell
När det är kallt, typ under noll, sätter man nyckeln i tändläget till lampan för värmningen har släckts. Är det riktigt kallt kan det ta 3 sek kanske.
Re: Tändläge i en diesel?
Postat: fre 22 jan 2010, 14:49
av js1
Jo, det fattar jag men HUR får man bränslet att tända vid rätt tidpunkt?
I en bensinare skickar man en gnista till tändstiftet men en diesel har ju inget tändstift. Vid höga varvtal vill man ha högre tändning och vice versa.
Kompressionen som tänder bränslet i en dieselmotor är ju alltid högst när kolven är i öd. oavsett varvtalet. Hur kan då styrdatorn
påverka tändläget?
Re: Tändläge i en diesel?
Postat: fre 22 jan 2010, 15:10
av VolvoB20
Insprutarna sitter direkt i cylindertoppen. Man sprutar alltså in bränlset drekt i cylindern när man vill att det ska tända.
Insprutarna är så snabba att man hinner spruta in flera ggr på en takt. Pilot, Huvud, Efter etc.
Re: Tändläge i en diesel?
Postat: fre 22 jan 2010, 15:19
av js1
Ok, det är så alltså. Det är väl bl a därför man måste ha så våldsamt högt tryck i fuel-railen.