Sida 1 av 3
Hur varmt blir ett grenrör?
Postat: fre 08 jan 2010, 11:14
av Akvaristen
Hur varmt blir ett grenrör? Det gäller en opel astra 1.8 16v, således ingen värsting. Jag har haft problem med att grenrörspackningen läckt 2ggr (på 4 år) och prövade därför att montera den nya med ett högtemperaturspackningssilikon, avsett för grenrör. Det ska hålla för runt 400 grader. Min far, tillika volvofantast, dömde ut detta då han sade att grenrören blev betydligt hetare än så. Det sa de inte på mekonomen.
Vem ska man tro på?
(Opeln ska krängas o sedan e de bara volvosar kvar i familjen)
Re: Hur varmt blir ett grenrör?
Postat: fre 08 jan 2010, 12:27
av matzen10
När jag sökte på Eniro så fann jag att grenrör kan bli uppemot 650 grader varma. Dock undrar jag om inte det avser prestandamaskiner som körs hårt?
/M10
Re: Hur varmt blir ett grenrör?
Postat: fre 08 jan 2010, 13:13
av zäta
Jag är gammal bondpojke och i min ungdom så plöjde jag med en fotogendriven traktor och när man hållt på ett tag så var nästan hela avgasgrenröret ljust-vitt för att sedan övergå i en allt mörkare röd färg förbi ljuddämparen.
Det var bara de sista 20-30 cm av avgasröret efter ljuddämparen som inte hade färgförändringar pga värme.
Ur ändan på avgasröret som var riktat uppåt så var det en ca 2,5 dm ljusblå låga och detta var ca 1.5 meter från motorn.
Jag har sett bilder på brombänkade volvomotorer med turbo (till 850) som också har nästan vitt avgasgrenrör och även turbon var ljusröd, men det kan man nog inte jämföra med en trött? Opel motor,,,
Gjutgods som är ljusvitt av värme har näl minst en temperatur av ??? 1000 grader? körsbärsrött
är väl runt 800 grader tror jag.
Jag tror inte att 400 grader räcker för denna motor om man kör lite tuffare tex motoväg och under en längre tid.
:lol:
Re: Hur varmt blir ett grenrör?
Postat: fre 08 jan 2010, 14:52
av Vovlo_Henrik
Det blir även ett visst tryck som packningen ska klara av, den packningen som satt där hade säkert en plåtring som förstärkning?
Re: Hur varmt blir ett grenrör?
Postat: fre 08 jan 2010, 22:28
av Sparkz
Den där traktorn fick nog bränlse så det räckte iaf... Antagligen sen tändning också. Fanns det inte ett reglage för att ställa om tändningen mellan bensin och fotogen på dom där? Vi hade en T24 när jag var liten, men den kördes bara på bensin. Antar att man får ställa tändningen tidigare med fotogen eftersom det brinner långsammare. Med för sen tändning hinner det inte brinna klart i cylindern utan fortsätter i grenröret.
Anyway, det enda som funkar på avgasrör är avgaspasta, den blir stenhård när den blir varm. Silikon tror jag inte på. Om packningarna går ofta är grenröret troligtvis skevt.
Med lite tålamod går det att slipa till själv med:
en stabil slipkloss (grovt plattjärn, fyrkantprofil) som är minst 1,5 ggr grenrörets längd
en rulle grov smärgelduk, 40 eller 60
armmuskler
öl.
Planslip eller fräs funkar, men det är fusk :)
Re: Hur varmt blir ett grenrör?
Postat: tis 06 jul 2010, 08:46
av gnestakalle
Tar upp en gammal tråd, jag ser bara att ett grenrör kan bli 650 grader men hur varmt blir det när man aldrig buskör utan kör normalt alltså aldrig kör mer än 110-120 på motorväg eller vrålaccar (hur det nu ska gå till på en gammal Volvo :D )
Mvh GK
Re: Hur varmt blir ett grenrör?
Postat: tis 06 jul 2010, 09:23
av zäta
En kille som jag jobbade ihop med för länge sedan hade en Epa traktor byggd på en duett.
En annan skämtsam kille på jobbet la en banan på Epans grenrör utan att han märkte det och den blev mycket väl tillagad,,,( extremt well done) så avgasgrenröret är rätt så varmt. :D
Re: Hur varmt blir ett grenrör?
Postat: tis 06 jul 2010, 12:33
av crumpets
Tråd flyttad från volvo 700/900-forumet.
Re: Hur varmt blir ett grenrör?
Postat: tis 06 jul 2010, 13:27
av CalleV70
Mätte på en gammal V8 som går i "glidar"tempo. Innebär 3000 varv, inte 7500 varv...
Och gjutjärnsmotorer är riktiga värmeklumpar. När jag parkerat och kollar tempen på grenröret är det sällan över 140 grader. Jag vill nog se en mätning innan jag tror på 600 grader!
Re: Hur varmt blir ett grenrör?
Postat: tis 06 jul 2010, 15:31
av Marlboroman
Det borde funka med sån där silicon. Det finns värre silicon som man använder att att täta mellan grenrör och turbo med bland annat. Och vad gäller 600 grader på en sugmotor så är det möjligt, men man får jobba för det. Med turbomotor är det enklare. Då siktar man ju ofta på egt runt 950 grader.