Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#358912
Flummig fråga, jag vet.

Vad tror ni en kubikmeter diverse blandade lägenhetsinventarier kan väga? Säg en vagn med huv som tar 8 kubik. Om man stuvar någorlunda smart, är man i riskzonen för max lastvikt eller konstrueras släpvagnarna så smart att det inte är så lätt att överlasta med "normal" last?
#359043
Stuvar du smart kan du mer än väldigt lätt få övervikt i kärran!
Säg att du bara fyller med flyttkartonger, och att de väger ca 25kg styck, då kommer du ha en kubikvikt på ca 200 kg. (googlade lite och fann att normala flyttkartongers volym är ca 8 kartonger per kubikmeter)
har du då 8 kubik att tillgå hamnar du på 1600 kg last plus kärrans vikt, och med de som grund kan man ju säga att det som sagt är lätt att få övervikt!

Men det är ju som sagt bara teori..
av *pettson*
#359081
Inte nog med övervikt.. det är väldigt lätt att få obalans i lastningen, att alltså få lastvikten fel spridd på flaket. Det gör att man kan få mycket intressanta köregenskaper om man inte tänker till-
#359102
Jag är van att stuva och transportera saker i de där kärrorna. Har under ett års tid hjälpt min far slänga saker som sparats i ladugård och förråd under 30 år :roll: , men aldrig reflekterat över vad det väger.

Som sagt så är det blandade inventarier och nästan bara möbler så jag tror att densiteten blir rätt låg på de där 8kubiken, men det hade varit intressant om någon verkligen provat att väga ekipaget någon gång, t.ex. så som man gör vid skrotförsäljning.

Jag har ingen aning om hur mycket min 3 sits soffa väger, t.ex., eller en dubbelsängsmadrass, eller ett skrivbord med hurts. Jag vet hur tungt det är rent subjektivt, men inte hur mycket det väger. :oops:
#359284
Om du kör skräp till tippen så finns det ofta en våg, kanske du kan få ditt svar där om du ska dit nån mer gång? :wink: Lastade ca 2.3ton på mitt släp och det var inga problem då viktfördelningen blev helt okej :-)-)
Användarvisningsbild
av isak
#359343
off-topic,
lastar du med caten är DU i riskområdet??
GOTT NYTT ÅR
isak
#359385
En soffa känns som stor volym men lite vikt. Kartonger med tungt innehålla är nog farligare. Men kartonger går väl fint att ställa på en badrumsvåg? Då har man lite koll iaf.
#359396
Nu har jag glömt 99% av all gymnasiefysik men borde man inte kunna mäta vikten av en soffa genom att ställa en våg i ena ändan?

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]