Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lars2172
#354634
Hej många pratar om att hälla i tvåtaktsolja i sina dieslar pga att den ä så torr .
Vad finns det för nackdelar o fördelar med det .Preems diesel med biokomponetri har jag hört ska vara extra torr .
mvh/ lars
Användarvisningsbild
av CarMan
#354728
häll inte i nått i dieseln, då gäller inte dina garantier!!!
bilen är gjord för at klara det bränsle man har i pumparna
Användarvisningsbild
av isak
#354735
om du tror på det ?
kör vanlig motorolja 1/2 lit-tank var 5e tankning betydligt billigare än 2 stroke.
isak
av *pettson*
#354751
Eller strunta i olja.. INGEN oljetillsats klarar skjuvning utspädd med diesel, och därmed faller hela iden med ett extra smörjmedel.
Det finns inte ens en godkänd tillsats att inhandla..
Användarvisningsbild
av leiwi
#354807
Den enda dieselmotorn som mår bra av att få lite olja i dieseln är sk tändkulemotorer dom är kostruerade för ett betydligt "fetare " bränsle Sk råolja .
Den sista Tänkulemotorn som tillverkades i Sverige var på femtiotalet.
Skämt åtsido , slå inget i tanken utöver diseln, många komponenter mår dåligt tex partikelfiltret.
av *pettson*
#354855
Ta en modern bränslepump till diesel och se vad olja gör i den. Oljan spädd med diesel har ingen bärighet under dom trycken, dieseln HADE bärighet tills den blandades. Att avgöra om ett bränsle är torrt eller inte kräver mera än att ta det mellan fingrarna och känna. Det är lite lite lite högre tryck som den ska sköta smörjningen/kylningen under. :-)-)
av Vovlo_Henrik
#354861
Äldre dieselpumpar mår bra av olja enligt egna erfarenheter och enligt den dieselmek som har grejat pumpar till mig, det är lågtryckssidan i pumpen som kärvar ihop och där oljan ska göra nytta. Nyare motorer är byggda för dagens diesel och SKA klara detta men det skiljer från motor till motor :wink:
av Henke203
#1380064
Otroligt gammalt inlägg jag svarar på här nu men jag är tvungen att säga mitt i detta.

2-taktsolja i dieseln är hur bra som helst och jag kör det så ofta jag orkar hälla i det när jag tankar (brukar bli varannan gång).

Just nu kör jag en gammal Vw 2.0Tdi (inte rätt forum jag vet) men den känns som att den är enligt spec 140hk med olja i och kanske 120hk utan.

Problemet med all skitbränsle som finns i pumparna nu är att den inte är just olja som den var förr då det fortfarande hette Dieselolja.

Jag har med framgång tankat i 2T olja i 2st husbilar med Fiat motorer den ena splitt ny och den andra 7år gammal och det blev ungefär samma resultat i båda som tex mindre knackig motorgång och mycket bättre ork i uppförsbackar.
Sen kan man nån sväng köra Redline Dieseltillsats som också är nån form av oljetillsats (inte som alla andra som bygger på Lacknafta)som även renar mm den tycker jag funkar.
Det man vinner är mindre knack bättre effekt (förmodligen genom komp).
Alla ni som inte tror på detta prova en 0,5L i 50L diesel så får ni se.
Dessutom har ni provat att tanka nere i Europa där dieseln är som den var förr alltså bra mycket fetare( finns villa diesel på macken i Finland som är sjukt mycket bättre än pumpdiesel i Sverige)?
Där ser man en verklig skillnad i effekt och prestanda som jag har upplevt själv.
Tror väl i och för sig att det går bra med vilken olja som helst bara den blandar sig med dieseln som tex rapsolja eller dyligt!?
tror inte det är så mycket smörjningen som gör skillnad i detta fall utan det är nog att motorn blir tätare med allt vad det innebär.
av Henke203
#1380066
Vovlo_Henrik skrev: fre 18 dec 2009, 07:49 Äldre dieselpumpar mår bra av olja enligt egna erfarenheter och enligt den dieselmek som har grejat pumpar till mig, det är lågtryckssidan i pumpen som kärvar ihop och där oljan ska göra nytta. Nyare motorer är byggda för dagens diesel och SKA klara detta men det skiljer från motor till motor :wink:
Precis som du skriver SKA klara ja men det är fortfarande bättre med Dieseln från tex Polen där det är en hysterisk skillnad.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]