- tor 17 dec 2009, 22:58
#354796
En bra artikel som belyser alla faktorer är "Historical carbon budget of the brazilian ethanol program" av Sergio Pacca och José R Moreira, publicerad i Energy Policy journal i oktober i år. Där visar de att genomsnittet när man räknar in allt som minskar och allt som ökar utsläppen, innebär en nettominskning på 128 ton CO2/ha - men att om man hade använt dagens bästa teknik hela tiden skulle siffran varit 390 ton/ha. Slutligen tittar de in i framtiden och säger att det kan finnas potential att nå så långt som 830 ton/ha.
mugge skrev:Det stora misstaget i sammanhanget är att likställa miljöpåverkan med mängden fossilt CO2 som släpps ut. Detta förfarande blir för övrigt fel även när man avgränsar sig till att jämföra klimatpåverkan. Vid etanolproduktion tar man mar i anspråk som (naturligt) skulle kunna utgöra betydande kollager. En betydande andel av atmosfärens tillskott av CO2 har sitt ursprung i att man avverkat naturliga ekosystem och gjort om dem till odlingsmark. En ny etablering av etanolodling leder normalt till ett extra koldioxidtillskott till atmosfären. I vissa fall är återbetalningstiden av detta i storleksordningen hundratals år (dvs tiden det tar innan koldioxidutsläppsnminskningen genom etanoldrift kontra bensin har kompenserat för det nettotillskott av koldioxid som följer av etableringen av etanolodling).Njae - inte riktigt. Det var en teoretisk farhåga, lanserad av en amerikansk forskare som utgick från att man skulle anlägga sockerrör i skog eller på naturligt öppen mark. Istället anläggs nya sockerrörsodlingar på oanvänd betesmark (det är billigast). På dessa växer idag afrikanska gräsarter som togs in på 1800-talet för att de växer fortare och tål bränder bättre än de inhemska arterna. Följden är att de övergivna betesmarkerna brinner med 2-3 års mellanrum, dvs det byggs inte upp något kolförråd i dessa marker. Med sockerrör på marken så kan slutresultatet faktiskt t.o.m. bli en marginell ökning av kolförrådet - men detta är marginellt.
Det är mej veterligen ingen som lyckats göra en bra analys med alla faktorer inräknade när det gäller etanolen. Under vissa avgränsade, men ändå realistiska antagande kommer man faktiskt till slutsatsen att det är en större klimatbelastning att köra på E85 än på ren bensin. Sådana beräkningar är givetvis inte särkilt populära hos etanolförespråkarna...
En bra artikel som belyser alla faktorer är "Historical carbon budget of the brazilian ethanol program" av Sergio Pacca och José R Moreira, publicerad i Energy Policy journal i oktober i år. Där visar de att genomsnittet när man räknar in allt som minskar och allt som ökar utsläppen, innebär en nettominskning på 128 ton CO2/ha - men att om man hade använt dagens bästa teknik hela tiden skulle siffran varit 390 ton/ha. Slutligen tittar de in i framtiden och säger att det kan finnas potential att nå så långt som 830 ton/ha.