Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gundj
#353354
Att slopa märket ger plats för ytterligare en bokstav eller siffra utan att ändra skyltens form.
OBS, det är förbjudet att ersätta skattemärket med egen lite smilis eller något.

Beträffande QP så är det nog en tidsfråga bara till polisen har en skyltläsande kamera i bilarna.
Här i Tyskland finns det systemet och används ipolishelikopter. Dom sveper fram otebax över ett stycke autobahn o läser av tusentals bilar. kameran är kopplad till en dator med en fordonsdatabas, stulna, oförsäkrade, obesiktade och så vidare.
av hansjkpg
#353366
CarMan skrev:Bra att dom ta bort detta, då jag alltid glömer att klistra dit den. Den gör ändå ingen nytta, jag har flera gånger glömt bort att montera märket, o inte är det nån som ser det ändå...

I dag vart jag stoppad i en rutin kontroll, o fick blåsa. Då kolla dom givetvis även skattemärket, vilket jag inte hade hunnit montera (det damt ner för 2-3 månader sen) polisen fråga om jag hade märket i bilen, o jag kolla, men fann inget. då gick dom i väg o kolla, sen var det bra.
jag sa då at jag har nog märket hemma, jag har inte hunnit montera det än. polisen gjorde mig då uppmärksam på att märket på bilen är för 2008, så jag borde nog ha haft tid nån gång under 2009 att monter ett märke (schack matt)
hehehe , Sa du något när dom sa det *S*
Användarvisningsbild
av CarMan
#353388
Nä jag sa inte så mycke, men dom själva tyckte inte det var så stor grej, dom tala snält om att det inte behövs efter årsskiftet.

(o jag talade inte om att det inte var första gången detta händer mig, ofta är det när jag ska sälja bilarna jag märker att man har ett märke liggande i hanskfacket. En gång vart en köpare av en bil stoppad under provkörningen, då saknades också skatte märket, det var lite pinsamt)
en annan gång var jag så stolt när jag samma dag jag fick märket gick ut till bilen o sate dit det direkt, jag tänkte att deta var nog första gången jag satt på märket i tid. Tyver visa det sig att det även denna gång saknades ett år, när jag läste på märket)
av matzen10
#353447
gundj skrev:Beträffande QP så är det nog en tidsfråga bara till polisen har en skyltläsande kamera i bilarna.
Här i Tyskland finns det systemet och används ipolishelikopter. Dom sveper fram otebax över ett stycke autobahn o läser av tusentals bilar. kameran är kopplad till en dator med en fordonsdatabas, stulna, oförsäkrade, obesiktade och så vidare.
Japp, s.k. APR; Automatic Plate Recognition. Smidigt sätt att automatisera en del av polisens arbete.

/M10
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#353470
Dom automatiska skyltavläsarna är klart suveräna och sparar en massa jobb. Men det kräver en massa utrustning i bilen. Det finns andra smarta lösningar som är billigare och inte kräver lika mycket jobb.
Användarvisningsbild
av Guligan
#353513
Fick brev från Transportstyrelsen idag, "beslut om fordonsskatt och avgifter" - med vidhäftat inbetalningskort.
Förutom fordonskattedelen så tillkommer en "vägtrafikregisteravgift" på 65 kr. En höjning med 22 kr (51%) !!
Och detta ett år när man beslutat att inte sända ut kontrollmärkena längre! :evil:
Den avgiften borde för f-n ha sänkts med motsvarande kostnad som sparas !!
av jumu01
#353529
Förvånad?? :roll:

Inte jag iallafall!

Vi bilägare har varit och kommer alltid att vara en mjölkko för staten, "thats it"! (S)
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#353562
Guligan skrev:Fick brev från Transportstyrelsen idag, "beslut om fordonsskatt och avgifter" - med vidhäftat inbetalningskort.
Förutom fordonskattedelen så tillkommer en "vägtrafikregisteravgift" på 65 kr. En höjning med 22 kr (51%) !!
Och detta ett år när man beslutat att inte sända ut kontrollmärkena längre! :evil:
Den avgiften borde för f-n ha sänkts med motsvarande kostnad som sparas !!
Jepp, lade märke till samma sak... satt & svor över "avgiften" som bara är ett annat namn för skatt & hade ett utlägg för frun över dessa jävla avgifter/skatter som aldrig kommer bilägaren tillgodo i alla fall....

Frun; "Varför hetsar du upp dig? Det är som det är i Sverige & det vet du ju...ingenting du kan ändra på ändå"
Användarvisningsbild
av DogWalker
#353607
matzen10 skrev:
gundj skrev:Beträffande QP så är det nog en tidsfråga bara till polisen har en skyltläsande kamera i bilarna.
Här i Tyskland finns det systemet och används ipolishelikopter. Dom sveper fram otebax över ett stycke autobahn o läser av tusentals bilar. kameran är kopplad till en dator med en fordonsdatabas, stulna, oförsäkrade, obesiktade och så vidare.
Japp, s.k. APR; Automatic Plate Recognition. Smidigt sätt att automatisera en del av polisens arbete.

/M10
Lite off topic då!

Vänta bara tills vi får ett litet gps chip i nacken via t.ex. vaccinationsspruta, som lägger sig nånstans i skallen och loggar in och sedan sänder via satellit vart vi är och vad vi gör. Kan ju ske helt öppet också med hänvisning att man har sin hälsojournal där och att det förvarnar vid akut sjukdom, och då låter det ju bra..eller hur.
Men baksidan kommer alltid vara personkontroll, vart är du och vad gör du.
Man har ju testat detta på hundar i en 10 år felfritt redan :-)-) ...Så möjligheterna är i stort sett oändliga. :-~
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#353614
Hhm...finns inte det redan för oss människor? Chip som läggs under huden med ens fullständiga journal....

Det som jag vet finns i USA är möjligheten att köpa armband med flourcerande färg & ett USB minne & programvara för att ladda upp allt inklusive journal som kan vara värt att veta för sjukvårdspersonal/akutmottagning/ambulanspersonal... krävs ju ingen speciell utrustning för sjukhusen heller då alla datorer ju har en usb port.
He he... off topic blev det....men men...

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]