Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av IronSabbth
#350747
Hej, vet inte riktigt i vilket forum jag skulle skriva i men prövar här. Det är så att jag ska skriva om Vida och Tacdis, berätta lite kort om hur det funkar och vad det är för något. Tänkte att det är ju värt o kolla ifall det är någon här som kan någonting om Vida eller Tacdis?? eller båda? Har letat som fan efter fakta men hittar absolut ingenting.
Tackar på förhand.
Användarvisningsbild
av CarMan
#350774
Du ska sriva om Vida & Tacdis, till vem & varför (låter konstigt att skriva om nåt man skälv int vet nått om)

Vida är ett dataprogram framtaget av volvo för reservdelshantering & felsökning (behandlar allt kring detta) systemet andvänds av samtliga volvohandlare värden över.
Tacdis är ett program som man gör arbetsordrar i, fakturerar o debeterar reservdelarna. Detta andvänds enbart av volvo handlare i norge o sverige
Användarvisningsbild
av Tomas88
#350840
CarMan skrev:Du ska sriva om Vida & Tacdis, till vem & varför (låter konstigt att skriva om nåt man skälv int vet nått om)
Skulle ju kunna vara en skoluppgift.
Användarvisningsbild
av CarMan
#350891
det kan det säkert vara, men det får vi nog svar på.
följdfåga blir då varför dessa program valt sut, finns ju massa olika på marknaden & vem har valt ut dom?

på vilken nivå ska man förklara programmen? bara enkelt som jag nyss gjodre, eller alla olika funktioner & kopplingar programen har till alla andra program som dom ör ihoppkoplade med ???
av IronSabbth
#350905
Tack för svaren, ja det är en skoluppgift. Jag valde ut att ta reda på lite om dom här programmen men det visade sig vara mycke svårare än jag trodde att hitta fakta om dom. Jag visste att felsökning görs via Vida men hur fungerar det med reservdelshanteringen, köper man delar via vida på nått sätt?? eller hur fungerar det?? och hänger Vida och Tacdis ihop på något sätt, samarbetar dom, i så fall hur??
av Amarace
#350917
Enklast är väl att ta kontakt med Volvo, då får du fakta och inte rykten. Ett skolarbete ska väl källanges också, alltid bäst att ha en tillförlitlig källa istället för ett forum på Internet.
Användarvisningsbild
av CarMan
#350921
Det hela är för komplaxt för att förklara i några små rader, ska du göra et seriöst skolarbeta bör du ta kontakt med utgivarna av programen för att därifrån få tag på nån som kan hjälpa dig.

i korthet så gör volvo Vida all in one & där finns reservdelskatalog, verkstadshandbok, komunikationsvektyg, mjukvaru hadterare.
i tacdis finns register, för hantering av lager (eget lagersaldo & plasering, debetering överdisk eller arbetsorder) besteller delar man gör arbetsordrar & allt kring detta, då det är i sin tur ihoppkopplar med bilregiser volvos service kanpanjer m.m. (& det går även kopplingar mella vida & tacdis o många fler program

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]