Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
#356550
ja så kan det vara, finns även märkesbatt- som är kass har inträffat för mig i yrkeslivet. en annan detalj som förbises 99,9 % då batterier monteras?
de SKALL undehållsladdas 1-2 dyngn innan de börjar användas att starta med, så uppnås bättre livslängd. tror ni bilfabrikanterna gör det i produktionen?
isak
av Vovlo_Henrik
#356642
Har köpt 4 Biltemabatterier i år, 3 bilbatterier och ett till en traktor alla laddades innan användning och funkat utan problem :-)-)
Att det sålts ett defekt batteri är väl inte omöjligt men det händer nog inte ofta...
av kareta
#356706
Vovlo_Henrik skrev:Att det sålts ett defekt batteri är väl inte omöjligt men det händer nog inte ofta...
Kanske inte, men killen före mig i servicedisken hos biltema lämnade även han in ett bilbatteri... :mrgreen:
av *pettson*
#356713
kareta skrev:Laddade batteriet från biltema både med laddare och under drift. Mätte upp bra spänningar efteråt. Tillfälligt fungerade det bra, tills bilen fick stå mer än ca 10 timmar. Då hade jag tur om det gick att starta. Letade läckströmmar, funderade och pillade för nåt problem med elsystemet vet jag att jag har. Tillslut för ett par dagar sen fick jag bevisat för mig att batteriet var kass: Laddade, låg på ca 13v över polerna. Startade hur fint som helst. Kopplade bort batteriet och lät stå i 18 timmar, sen gick det inte att starta.

Reklamerade, fick pengarna tillbaka och gick till mekonomen istället. Nu har det i flera dagar fungerat som det ska trots 5-15 minusgrader. (D)
Lovar du att återkomma om problemet återkommer :-)-) Bara så vi får veta om batteriet var problemet.
av Vovlo_Henrik
#356714
Kan ju hända att de fått in en serie som det blivit fel på, precis som med värmekranarna Volvo sålde under sommaren... Det var en serie på några hundra och alla läkte :shock:
av *pettson*
#356755
Vovlo_Henrik skrev:Kan ju hända att de fått in en serie som det blivit fel på, precis som med värmekranarna Volvo sålde under sommaren... Det var en serie på några hundra och alla läkte :shock:
Inget är omöjligt, det säljs hundratals om dagen så det går åt i minut o parti. Men volvo kan väl inte sålt dåliga kranar? Mej veterligen är det perfektionistiskt konstruerade och tillverkade delar som är stenhårt avsynade för bästa perfektion?
Eller.. så är dom bara som alla andra. :-)-)
Användarvisningsbild
av isak
#356765
kanske dessutom tillverkade i kina? som förmodligen kommer att bli större leverantörer av bildelar i framtiden.
god jul alla forumläsare
isak
av kareta
#356939
*pettson* skrev:Lovar du att återkomma om problemet återkommer :-)-) Bara så vi får veta om batteriet var problemet.
Will do. Men jag vet redan att det var en del av problemet för nu har bilen stått med anslutet batteri och säkringar i flera dagar och inget har försämrats. Kallstartar nästan som en ny bil. Men händer det nåt nytt hör jag av mig här. :)
av nautikern
#1576286
Vad som är bra när man köper batteri på Biltema är att dom har så många batterier av samma sort på hyllan. Köpte ett AGM-batteri senast och då mätte jag spänningen på de batterier de hade och valde det med högst spänning.
Jämförde databladet för Biltemas AGM-batteri med motsvarande modell hos Tudor. Utseende, plast och varenda parameter ner på decimalnivå var identisk. Det enda som skilde var att Biltemas batteri var gult.

Nu är det dags att ta tag i styrenheten. Hitt[…]

HUD (Head Up Display) skulle jag verkligen priorit[…]

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/