Psyko skrev:*pettson* skrev:
SBP ser inte in i bilens djupare minnen. Dom har inte samma läsnivå som märkesverkstan osv. Därmed ser dom inte om en kod förekommit, dom ser bara som sagt om koden är aktiv nu.
Stämmer inte riktigt, dom ser icke aktiva felkoder och sätter 2:a på det.
Har haft ett flertal bilar nu som fått 2:a på icke aktiv felkod.
En icke aktiv kod är inte på nåt sätt straffbar, eller för den delen åtgärdbar, jag tror nog att du tänker på att koden inte är raderad men i övrigt åtgärdad och på så sätt inaktiv, sbp vet ju inte om koden är åtgärdad eller inte så dom sätter säkert poäng på en sån varesej det är rätt eller fel. Dock inte riktigt vad jag menar med icke aktiv kod, om jag läser en kod med t.ex en launchläsare på eftermarknaden idag och släcker koden, så kan jag utan problems ändå se om du haft koden, med volvos läsare en månad senare i bilens lite djupare minne, både klockslag och omständigheter som gjorde att koden kom till dessutom, detta kan inte raderas av en icke auktoriserad teknik, men det påverkar alltså inte heller bilen trots att det fortfarande går att läsa. Mej veterligen ska dessutom bara koder om miljö eller broms vara giltiga. Detta eftersom t.ex airbag eller SRS systemet i övrigt inte överhuvudtaget ingår i SBPs provningsuppgifter. Det är nämligen helt giltigt att rulla igenom med lysande SRS lampa.