Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av GasAnders
#348671
Var och besiktade bilen idag och blev mycket förvånad då han på besiktningen började besiktningen med att läsa av felkoder :-O) . trodde inte att bilprovningen gjorde det. Någon annan som fått felkoder lästa av bilprovningen :?: :?:
Användarvisningsbild
av gundj
#348672
Jag trodde det endast gällde dieselbilar?
av Knasen
#348870
Jag förstår inte varför bilprovning skall göra en felkods avläsning, är det för att upptäckta något fel? är det fel på bilen så finns alltid en lamptändning ABS/Motor om felet är aktivt, är inte felet aktivt ingen lamptändning, men felkoden ligger kvar i minnet för kunna felsökas om felet kanske kommer tillbaka. Åker man till BP med en tänd motorlampa?? skulle inte tro det, först verkstaden/hemmagaraget sedan till BP. Skall BP kunna sätta en 2 för det ligger en felkod lagrad, eller skall dom upplysa kunden att du har en felkod i bilen åk till verkstad för att felsöka på något inte är något fel.
Användarvisningsbild
av leiwi
#348890
kan väl bara tillägga för att man inte skall bli orolig , med "riktig" felkodsläsare ser man om felkoden är aktiv eller ej . Du kommer inte att få en "2" a om inte koden är aktiv
av *pettson*
#348896
Det vanligaste är tyvärr motsatt det du tror. Dock kanske inte så vanligt på så nya bilar som dom nu vill kontrollera. Jag kan nämna minst 10 äldre bilar besiktigade dom senaste åren med ABS satt ur funktion med en tänd lampa. Om det inte varit för att dom tjuvkopplat den att släckas vid start. Skulle SBP kontrollera ABS funktionen så skulle dom åka dit direkt. Jag kan nämna minst lika många som har tänd motorlampa som dock plockats ur och besiktigar. Avgasvärdena är inom ramen för reglerna och därmed kan ingen säga nåt.

SBP ser inte in i bilens djupare minnen. Dom har inte samma läsnivå som märkesverkstan osv. Därmed ser dom inte om en kod förekommit, dom ser bara som sagt om koden är aktiv nu.
av Psyko
#349043
*pettson* skrev:
SBP ser inte in i bilens djupare minnen. Dom har inte samma läsnivå som märkesverkstan osv. Därmed ser dom inte om en kod förekommit, dom ser bara som sagt om koden är aktiv nu.
Stämmer inte riktigt, dom ser icke aktiva felkoder och sätter 2:a på det.
Har haft ett flertal bilar nu som fått 2:a på icke aktiv felkod.
av GasAnders
#349155
Han som besiktade min bil sa att de inte kunde se vad det var för felkod utan bara att det fanns felkod och det gav en 2:a. Hoppas att de skiljer på olika felkoder så att inte en felkod för trasigt fläktspjäll eller något annat trivialt ger ombesiktning....
av *pettson*
#349159
Psyko skrev:
*pettson* skrev:
SBP ser inte in i bilens djupare minnen. Dom har inte samma läsnivå som märkesverkstan osv. Därmed ser dom inte om en kod förekommit, dom ser bara som sagt om koden är aktiv nu.
Stämmer inte riktigt, dom ser icke aktiva felkoder och sätter 2:a på det.
Har haft ett flertal bilar nu som fått 2:a på icke aktiv felkod.
En icke aktiv kod är inte på nåt sätt straffbar, eller för den delen åtgärdbar, jag tror nog att du tänker på att koden inte är raderad men i övrigt åtgärdad och på så sätt inaktiv, sbp vet ju inte om koden är åtgärdad eller inte så dom sätter säkert poäng på en sån varesej det är rätt eller fel. Dock inte riktigt vad jag menar med icke aktiv kod, om jag läser en kod med t.ex en launchläsare på eftermarknaden idag och släcker koden, så kan jag utan problems ändå se om du haft koden, med volvos läsare en månad senare i bilens lite djupare minne, både klockslag och omständigheter som gjorde att koden kom till dessutom, detta kan inte raderas av en icke auktoriserad teknik, men det påverkar alltså inte heller bilen trots att det fortfarande går att läsa. Mej veterligen ska dessutom bara koder om miljö eller broms vara giltiga. Detta eftersom t.ex airbag eller SRS systemet i övrigt inte överhuvudtaget ingår i SBPs provningsuppgifter. Det är nämligen helt giltigt att rulla igenom med lysande SRS lampa.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.