Sida 1 av 2
Väldigt olika slitage - fram/bak
Postat: lör 21 nov 2009, 22:29
av StringerBell
Jag såg när jag skiftade däck för en månad sedan att det var stor skillnad på slitaget på fram-paret jämfört med bak-paret. Det är nästan så att man bara skulle vilja köpa två däck nästa gång, men det är det väl ingen som gör eller? Hur skall man se på detta dilemma?
Re: Väldigt olika slitage - fram/bak
Postat: lör 21 nov 2009, 22:49
av Vovlo_Henrik
Har du 2 friska så är det väl värt att bara köpa 2 däck

-)
Re: Väldigt olika slitage - fram/bak
Postat: sön 22 nov 2009, 17:15
av ~Kalle~
Helt okej att köpa 2 st däck. Kan tänka mig att du nöter dubbelt så många fram än bak med D5an :)
Re: Väldigt olika slitage - fram/bak
Postat: sön 22 nov 2009, 18:28
av isak
helt rätt kalle. jag har samma iaktagelse,
isak
Re: Väldigt olika slitage - fram/bak
Postat: sön 22 nov 2009, 18:35
av StringerBell
Men är det så vanligt att man gör det? Ser det inte konstigt ut?
Re: Väldigt olika slitage - fram/bak
Postat: sön 22 nov 2009, 18:47
av ~Kalle~
Vad är det som ska se konstigt ut, köp likadana däck så syns det inte
Mvh Kalle
Re: Väldigt olika slitage - fram/bak
Postat: sön 22 nov 2009, 18:53
av StringerBell
Jag var nere i förrådet och kollade igen, och det kanske inte såg så illa ut som jag kommer ihåg. Framdäcken går nog en säsong till. Men jag märkte att mönstret var mer slitet i mitten av framdäcken; de två parallella skårorna i mitten - jämfört med de två skårorna utan för dessa. Hur ser reglerna ut?
Re: Väldigt olika slitage - fram/bak
Postat: sön 22 nov 2009, 19:08
av ~Kalle~
Från nokians hemsida:
"Mina däck slits mer på mitten än på kanterna. Beror det på fel lufttryck?
Det är vanligt att drivdäcken slits mer på mitten och de fritt roterande däcken på kanterna. Det bästa sättet att jämna ut slitaget och optimera körningen är att skifta däckens placering från bakaxeln till framaxeln med ca 5.000 - 10.000 km intervall."
Lagen säger att 25% av däcket får vara "för slitet"
/Kalle
Re: Väldigt olika slitage - fram/bak
Postat: sön 22 nov 2009, 20:19
av VolvoB20
~Kalle~ skrev:Det bästa sättet att jämna ut slitaget och optimera körningen är att skifta däckens placering från bakaxeln till framaxeln med ca 5.000 - 10.000 km intervall."
Precis, så gör jag alltid på de bilar jag har som har 4 lika däck, Slänger allid på de mest slitna bak så efter lite körning så har man slitit ned framdäcken och vips har man de bästa bak igen. Jag vill nämliga alltid skifta alla 4 på en gång så att jag har samma ålder och grepp på alla fyra hjulen.
Det är ju sällan man kan köpa bara 2 till av samma däck igen för tillverkarna kommer ju med nya däck/modeller hela tiden och de man har går inte att köpa längre.
Tyvärr kan jag inte göra det på BMWn och Supran som jag också kör för där sitter det 295or bak och de kan jag aldrig rotera till framaxeln.
Där får leva med att man i princip alltid har mycket mindre möster bak. Det går inte att undvika med bakhjulsdriften och massor med hk.
Re: Väldigt olika slitage - fram/bak
Postat: sön 22 nov 2009, 21:06
av StringerBell
VolvoB20 skrev:
Det är ju sällan man kan köpa bara 2 till av samma däck igen för tillverkarna kommer ju med nya däck/modeller hela tiden och de man har går inte att köpa längre.
Hur olika kan de vara då?
Man måste ju arbeta upp lite argument eftersom däcksäljaren naturligtvis vill sälja fyra stycken.