- mån 19 feb 2024, 08:36
#1570794
Det går utmärkt att ha vridmoment utan nyttig effektutveckling. Det har du exempelvis när du står stilla i en backe och trycker på bromsen. Gravitationen gör att det finns ett vridmoment på hjulen, fast det kommer så att säga utifrån i det här fallet, och bromsarna står för ett motriktat vridmoment som hindrar bilen att rulla iväg. Inget arbete uträttas, ingen effekt utvecklas, men vridmomentet har du.
Det är likadant när du ska iväg. Precis i starten har du ett vridmoment men ingen effektutveckling. Det är lättare att inse om man tittar på en elmotor, som utan vidare kan upprätthålla ett vridmoment utan någon nyttig effektutveckling. Så snart bilen börjar röra sig börjar nyttig effekt utvecklas, och det är ju det normala med en bil. Men ligger vi och slirar på kopplingen i en uppförsbacke (lämpligare att utforska med en momentomvandlarautomat) går det också att upprätthålla ett vridmoment som inte innebär någon nyttig effektutveckling, för bilen rör sig inte. Med en förbränningsmotor kan man ju inte stå still och få någon kraft, så motorn utvecklar effekt som blir värmeförluster, i motorn och i momentomvandlaren, men den gör ingen nytta.
Återigen så är det vridmomentet och enbart vridmomentet på drivhjulen som får dessa att gå runt. I de fall när de roterande delarna står för en väsentlig del av motståndet räknar man enklast om bilens massa till reflekterat tröghetsmoment in i transmissionen.
VolvoB20 skrev:Utan effekt har du varken vridmoment eller varvtal och ingen acceleration.Där satte du spiken på vad du inte förstått.
Det går utmärkt att ha vridmoment utan nyttig effektutveckling. Det har du exempelvis när du står stilla i en backe och trycker på bromsen. Gravitationen gör att det finns ett vridmoment på hjulen, fast det kommer så att säga utifrån i det här fallet, och bromsarna står för ett motriktat vridmoment som hindrar bilen att rulla iväg. Inget arbete uträttas, ingen effekt utvecklas, men vridmomentet har du.
Det är likadant när du ska iväg. Precis i starten har du ett vridmoment men ingen effektutveckling. Det är lättare att inse om man tittar på en elmotor, som utan vidare kan upprätthålla ett vridmoment utan någon nyttig effektutveckling. Så snart bilen börjar röra sig börjar nyttig effekt utvecklas, och det är ju det normala med en bil. Men ligger vi och slirar på kopplingen i en uppförsbacke (lämpligare att utforska med en momentomvandlarautomat) går det också att upprätthålla ett vridmoment som inte innebär någon nyttig effektutveckling, för bilen rör sig inte. Med en förbränningsmotor kan man ju inte stå still och få någon kraft, så motorn utvecklar effekt som blir värmeförluster, i motorn och i momentomvandlaren, men den gör ingen nytta.
Återigen så är det vridmomentet och enbart vridmomentet på drivhjulen som får dessa att gå runt. I de fall när de roterande delarna står för en väsentlig del av motståndet räknar man enklast om bilens massa till reflekterat tröghetsmoment in i transmissionen.
VolvoB20 skrev:Halverar du storleken fördubblas kraften framåt men varvtalet dubblas också så du behöver dubbla effekten.Ja, det motsvarar en nedväxling, så om du ska behålla farten måste du öka varvtalet på motorn. Normalt använder man förstås den här metoden för att få högre kraft med samma effekt och betalar genom minskad fart.
VolvoB20 skrev:Du kan ändra moment och varvtal hur mycket som helt. Men bilen kan aldrig accelerera men än vad effekten tillåter.Så kan man säga. Det är vridmomentet, och inget annat än det, som sätter fart på bilen, men det går inte att hålla igång ett vridmoment på en bil i rörelse utan effektutveckling.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.