len skrev:
För att förstå att det inte är skitenkelt att kort förklara, så tag ett fall (ovan 3000 varv, 620 Nm / 256 hk ). Med utväxlingen ca 10 ( inkl bakaxeln ). Då har jag 6200 N på hjulaxeln. Om jag har ett hjul med 60 cm diameter, har jag en kraft på ca 20 000 N. Väger kärran 1500 kg, så KAN jag i det ögonblicket ( lite teoretiskt) acca med ca 1,3 m/s2 (använd den formel ni skrivit men använd SI-enheter).
Det motsvarar en hastighetsökning från 103 till 108 km/h på en sekund.
Men det går åt kraft att driva framåt. Därför minskar accet varje tidsenhet!!
Tidigare skrev du:
len skrev:
Ettan har 13:1 i utväxling. 620 Nm x13 = 8060 Nm vid 3500 rpm. Hjulets radie = 308 mm så det blir ca 26 000 N! Fanns greppet så blir det 1,6 G. Högsta växeln har utväxling 2,54:1 så där blir det 1575 Nm eller 0,3 G.
Så jag sammanfattar, enligt dig ger:
26000N = 1,6G
20000N = 1,3 m/s2 = 0,14 G
1575Nm = 0,3G
I don't get it!
Om jag använder samma formel; gamle Newtons a=F/m som jag använde i mina beräkningar ovan (som förövrigt du och Calle förkastade) så fårjag för dina exempel:
26000N/1500 kg = 17,3 M/s2 =
1,77G
20000N/1500 kg = 13,3 m/s2 =
1,36G
1575Nm/0,3m = 5250 N, 5250N/1500kg = 3,5 m/s2 =
0,36G
Jag får alltså ungefär samma värde som du vid 26kN och vid 5kN (ej samma massa?) men totalt olika vid 20kN. Vad anser du vara rätt?
Om jag får rätt svar vid 26kN och vid 5kN med a=F/m förstår jag inte varför inte mina exempel ovan på tvåan är rätt? Svara gärna med att visa med en pedagogisk uppställning vad du menar är rätt sätt att räkna ut dessa exempel!
Är mycket intresserad av att få din input kring detta!
Mvh
Arese
Ps. Dock hävdar jag fortfarande att detta är en teoretisk övning, i den sk "verkligheten" spelar ju transmissionsförluster, grepp och tilltagande rull- och luftmotstånd stor roll.