len skrev:
2. Vridmomentkurvan i typ diesel är inte parabel utan flack. Arese skriver ”Detta känns också extra tydligt i en diesel med sin ofta höga men korta vridmomentplatå.” Det är tvärt om, den har en lång platå 1500-2750 varv.
Sedan förstår jag inte arese, du säger ena sekunden man ska ligga på vridmax ( dvs 1500 – 2750 varv) och sen att man inte ska ligga där (”Nej - du ska inte ligga mellan 1500-2750 varv om du vill maximera accelerationen på din Volvo”)??
Sedan börjar jag lura, att det du menar att bilen accelerarer fortare / tidsenhet vid 1500 –2750 varv än den gör vid maxeffekten, 4000 varv? Och jag stärks i den uppfattningen när du presenterar dina beräkningar.
Men som jag skrev tidigare, det är inte svårt att få 3 siffror att passa ihop. Det viktiga är att se totalbilden.
Sedan är det ointressant att diskutera acc på en given växel.
Du har fel, bensinmotorer har generellt sett jämnare momentkurvor än dieselspisar, min 335i har tex 400 Nm från 1300-5000 varv, min frus V70 har max vrid från 1500-4800. Visa en diesel som har så bred kurva. Dieslar är ofta otroligt trötta under 1500 varv och över 4000 varv - därför de nya börjar köra med dubbelturbo.
Självklart är det intressant att veta när på en given växel en bil accelererat som bäst - det styr ju i oerhört stor utsträckning upplevesen av motorn. Hur olika känns tex inte en V70II med 2,5FT 200 hk eller en D5 205 hk att köra? De har samma maximala effekt men mycket olika vridmoment i motorn (och olika utväxling). Så trots att de är ungefär lika snabba så ger de en helt olika körupplevelse - något som vridmomentsiffran i databladet också indikerar. Och - för hundrafemtielfte gången i ordningen - man måste varva förbi effektmax i bägge för att nå maximal acceleration genom växlarna.
Själv kör jag bensin, och gärna spetsig sådan, eftersom jag älskar att ligga att vässa på höga varv. Diesel går helt bort!
len skrev:
3.
Sedan går jag på areses exempel:
” exemplet med Volvon ; på tvåan hade den utväxling 6,93. Detta innebär alltså att den vid max vridmoment i motorn vid 3500 varv ger 620*6,93 = 4297 Nm vid hjulen. Vid maxeffekten 450 hk vid 5700 varv 554*6,93= 3839 Nm och vid 6000 varv 500*6,92= 3465 Nm på drivhjulen.”
Nå, detta stämmer ( 3 siffror passar), man är väl av akademiskt intresse då vi pratar om hur man ska få snabbaste accet.
Så jag menar att din beräkning inte så intressant, Vid 3500 varv och vid 5700 varv har du olika hastighet på bilen. Vid 5700 varv går bilen 50 % snabbare. Och vi vet att på våra bilar minskar accet med ökad hastighet. Så det är att slå in öppna dörrar.
Ska du jämföra, så är det vi lika hastighet. Så vid 5700 varv lägger jag i en lägre växel, och får större drivkraft på hjulen. Hade jag konstruerat en låda för att jämföra just dom varvtalen, så blir det typ 1: 11,3 för att ha samma rotation ut till drivaxeln.
Då får jag 554*11,3=6252 mot 4297 Nm då du har högsta momentet dvs avsevärt snabbare acc
Och det hoppas jag då vi är överens om att man ska växla runt effektkurvans topp för bästa accet.
Absolut, det har jag skrivit sedan day one- växla efter effektmax om du vill maximera accelerationen. Läs gärna mina inlägg igen.
Det topic "Vridmomentets betydelse för känslan av kraft" avhandlar är ju varför vissa säger att "de åker på vridet".Det hävdar jag är just pga att bilen accelererar som bäst på given växel vid vridmax. Högt vrid lågt i registret ger ofta möjlighet att åka på en växel högre än annars. Tex kan jag ofta åka en växel högre i omkörningssituationen med min 335i än med mina tidigare BMW med sugsexor (förvisso är även medeleffekten högre i dessa varvtalsintervall men det ena ger ju det andra så..).
len skrev:
4.
När jag läser ett annat inlägg, förstår jag att arese menar när bilen accar bäst på en låst växel?
Men detta har väl aldrig varit uppe på tavlan utan verkar vara ett sidospår? Detta har många av oss förklarat så det är inget nytt. Men då det är vid olika hastigheter förstår jag inte vitsen. Men man är ju trött efter veckans bilkörande. /Godnatt på er
Alltså: Det är ju detta jag har tjatat om i en en vecka nu. På sid 8 i förra tråden skrev du att vridhjulsmomentet på given växel blir högre vid maxeffekt än vid vridmax i motorn (se citat nedan) - det är ju detta jag försökt motbevisa. Hur har det varit möjligt att missa? Men bra att du är med på det tåget. Ger dig en månad till så kanske resten trillar ner också :D . OBS skämt - ta inte illa upp!
len skrev:Men seriöst - anser du inte att vridmomentet på drivhjulen blir högst vid vridmomentmax i motorn på en given växel? Om inte utveckla gärna varför!
Se mitt exempel med F1-motorn. Du glömmer att varvtalet är det avgörande. Så max moment på drivhjulen vid vald växel är vid 18000 varv ( max effekt) inte max moment vid 15000 varv.
Mvh
Arese