Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1570515
Frågan är kanske lika aktuell ännu?

Ingen verkar ha kommit fram till en direkt formulering av sanningen, såvitt jag kan se av en snabb genomläsning av tråden.
Nämligen att bäst acceleration får man när vridmomentet på drivhjulen kan hållas högst.
Enkelt med en elmotor som har konstant vridmoment tills man når märkvarvtalet, men mer komplicerat med en förbränningsmotor som har varierande vridmoment över varvtalsområdet.

Dessutom verkar en vanlig glömska när det räknas på acceleration vara att däckdimensionen glöms bort. Det totala utväxlingsförhållandet brukar anges som motorvarvtal/drivhjulsvarvtal, men då får man inte med den momentarm som finns mellan navet och slitbanan.
Det är av den man får den linjära kraft som skapas, och sen gäller F=ma.
#1570528
Bäst acceleration får man då effekten är som högst. Det är bara effekt. Alltid effekt.

Kom ihåg att F=m*a där F är Force, dvs "kraft" enhet N och a är acceleration deltaV/deltaT = m/s^2 och effekt är Nm/s och omskrivet kg gånger meterkvadrat per sekundkubik. Acceleration enligt ovan definition är en förändringshastighet vid ett givet ögonblick. Den säger hur mycket är skilladen i hastighet per tidsintervall. Derivatan av accelerationen ger hastigheten. Omvänt integrerar vi acceleration gånger massan gånger avstånd får vi effekten. Vi måste ju integrera bort ett s^-1. Totala accelerationen, dvs hur "snabb" bilen är är därför summan av effekten över en tid, dvs integralen av effektkurvan. Det ger vilken energimängd som tillförts massan som sätts i rörelse under den givna tiden definierat av effekten.

Integterar vi effektkurvan med avseende på tid så vet vi total energimängd över definierad tid. Snabbast bil / bäst acceleration är med andra ord arean under effektkurvan i varvtalsområdet mellan växlingspunkterna.

Man kan för skojs skull göra en enkel överslagräkning för att få perspektiv med en fiktiv bil på 2000 kg som gör 402 meter på 14 sekunder, helt utan förluster (inget luftmotstånd, inget rullmotstånd, ingen tröghetmoment i roterande delar och inga friktionsförluster.). Hur mycket effekt behöver vi?

(2000×402^2/14^3)×1.36/1000=160hk kontinuerlig effekt, vilket är (såklart) fullt rimligt. Notera att enhetskontroll ger SI-enheterna för Watt, dvs effekt.

Så vad säger vridmomentangivelsen egentligen? Om det inte har betydelse.

För en lekman ger den en fingervisning över hur "bred" eller utdragen effektkurvan är för en viss motortyp. Det innebär att för två motorer av samma sort som har ungefär samma varvtalsområde och arbetsområde så kan man jämföra genom att titta på hur stor arean under effektkurvan faktiskt är. Därför är det missvisande att ställa vridmomentsiffror från en diesel mot bensin mot el mot varandra. Det säger ingenting.

Det innebär att det enda vi med säkerhet vet är att två olila motorer som båda ger 200hk vid 6000rpm men där den ena har max 300Nm och den andra max 400Nm så har den sista även mer effekt vid ett annat varvtal än 6000 än vad den första har och att den därför sannolikt, dock ej säkert även ger en snabbare acceleration.

Kom samtidigt ihåg att acceleration per definition inte säger tillräckligt om hur snabbt något är. Acceleration i sammanhanget hur snabb en bil är kan innebära:

1. Hur snabbt en bil tar dig från en viss hastighet till en annan hastighet.
2. På vilket avstånd en bil tar sig från en viss hastighet till en annan hastighet.
3. Hur djupt ner man sjunker i sätet när man trampar på gasen.
4. Hur snabbt man sjunker ner i sätet efter att man trampat på gasen.

Allt detta ger olika upplevelser och data på hur "snabb" bilen är.
Senast redigerad av 6 rosefors, redigerad totalt 0 gång.
#1570547
"Acceleration" är "Ökad rörelseenergi" som beror på hur mycket "Effekt" man har

Svårare än så är det inte. Ju högre effekt, desto snabbare kan man öka rörelseenergin, alltså mer acceleration.
#1570659
rosefors skrev:Bäst acceleration får man då effekten är som högst. Det är bara effekt. Alltid effekt.
Det är bara indirekt.

Det som får hjulen att snurra är vridmomentet på drivaxlarna. Ingenting annat. Du vill ha en viss vinkelacceleration och du har ett visst rotationströghetsmoment som spjärnar emot. Multiplicerar du vinkelaccelerationen med rotationströghetsmomentet får du det vridmoment som behövs. Effekten finns inte med i formeln.
För en bil finns det förstås ett rent rotationströghetsmoment i alla delar som ska sättas snurr på. Själva bilen roterar dock inte (så länge vi inte kör i diket), utan där får man ta det reflekterade tröghetsmomentet som den utgör med i beräkningen.

Däremot är effekten ett mått på det arbete som uträttas. Multiplicerar du vridmomentet med varvtalet i varje ögonblick ser du att effekten måste stadigt öka för att vridmomentet ska kunna upprätthållas. Och då kommer man baklänges till att den som har högst effekt kan också ha högst vridmoment.

Men det är fortfarande vridmomentet som sätter fart på bilen. Vridmomentet på hjulen.
#1570662
apersson850 skrev: lör 17 feb 2024, 21:12 Men det är fortfarande vridmomentet som sätter fart på bilen. Vridmomentet på hjulen.
Det är ett felaktigt antagande.

Vridmoment uträttar inget arbete. Det säger bara vad det är för spänningar i materialet på utgående vevaxel (i snitt). Det är det ett vridmoment är precis som syftet är när du drar en skruv med moment. Ergo om du står på ditt en meter långa spärrskaft ger det ca 800Nm men det uträttar ju inget arbete. Du står ju helt still.

Vridmoment är helt intetsägande därför att det är helt betydelselöst utan ytterligare uppgift om varvtal, och då pratar vi per definition om effekt och inte vridmoment. Det är bara effekt. Alltid effekt.

Det som är viktigt att förstå är att vridmomentet är linjärt omvänt proportionerligt mot varvtalet för en given effekt. Varvar man dubbelt så mycket behöver man bara hälften så mycket vridmoment för samma accelleration. Därför är vridmomentsiffran en helt meningslös siffra när vi exempelvis jämför bensin mot diesel för dom har helt olika varvtalsområden. Det är bara effekt som spelar roll men det betyder samtidigt effekt över hela vartalsområdet. Just den sista biten är ett begrepp som gemene man har svårt för vilket är varför vridmoment är populärt att använda som säljargument precis som megapixlar på en kamera var för en 10 år sen.
#1570761
rosefors skrev:Vridmoment uträttar inget arbete. Det säger bara vad det är för spänningar i materialet på utgående vevaxel (i snitt).
Du blandar fortfarande bort korten för dig själv. Det är vridmomentet på drivhjulen som ser till att det blir acceleration. Så länge du kan upprätthålla vridmomentet accelererar bilen. Eller ja, när det gäller bilar blir ju luftmotståndet efter ett tag så högt att vridmomentet bara räcker till för att hålla en jämn fart.

Att det sen behövs effekt för att hålla igång vridmomentet är en annan sak. För bilar kompliceras det ytterligare av att drivkällan sällan kan varva hela vägen upp till toppfart på bilen. Åtminstone inte om den är en förbränningsmotor. Det finns rätt många elbilar som bara har en utväxling, men de har ofta inte så hög toppfart heller.

Så när jag säger att det är vridmomentet som sätter fart på bilen är det inte motorns vridmomentsspecifikation jag syftar på, utan det resulterande vridmomentet på hjulen.

Och nej, det behövs inte femton år till, för rosefors inser strax att jag inte säger emot honom. Han pratar om en annan sak.
#1570768
Effekt = Vridmoment * Varvtal

Utan effekt har du varken vridmoment eller varvtal och ingen acceleration

Det är inte vridmomentet på hjulen som sätter fart, utan vridmomentet på hjulet dividerat med radien som ger kraften frammåt. Nm/m = Newton

Halverar du storleken fördubblas kraften frammåt men varvtalet dubblas också så du behöver dubbla effekten.

Du kan ändra moment och varvtal hur mycket som helt. Men bilen kan aldrig accelerera men än vad effekten tillåter.
#1570769
VolvoB20 skrev: sön 18 feb 2024, 21:16 Effekt = Vridmoment * Varvtal

Utan effekt har du varken vridmoment eller varvtal och ingen acceleration

Det är inte vridmomentet på hjulen som sätter fart, utan vridmomentet på hjulet dividerat med radien som ger kraften frammåt. Nm/m = Newton

Halverar du storleken fördubblas kraften frammåt men varvtalet dubblas också så du behöver dubbla effekten.

Du kan ändra moment och varvtal hur mycket som helt. Men bilen kan aldrig accelerera men än vad effekten tillåter.
Hm.. Lika sant, som att man kan ha vilket varvtal och effekt som helst, men utan 'transformation' så gör det ju ingen nytta (arbete).. 🤔
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]