Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#338750
Hur går det med kalkylerna av accelerationen som du utlovade igår Calle?

Sugen på att lära mig nåt nytt till helgen :D

Mvh
Arese
#338768
len skrev: För att förstå att det inte är skitenkelt att kort förklara, så tag ett fall (ovan 3000 varv, 620 Nm / 256 hk ). Med utväxlingen ca 10 ( inkl bakaxeln ). Då har jag 6200 N på hjulaxeln. Om jag har ett hjul med 60 cm diameter, har jag en kraft på ca 20 000 N. Väger kärran 1500 kg, så KAN jag i det ögonblicket ( lite teoretiskt) acca med ca 1,3 m/s2 (använd den formel ni skrivit men använd SI-enheter).
Det motsvarar en hastighetsökning från 103 till 108 km/h på en sekund.
Men det går åt kraft att driva framåt. Därför minskar accet varje tidsenhet!!
Tidigare skrev du:
len skrev: Ettan har 13:1 i utväxling. 620 Nm x13 = 8060 Nm vid 3500 rpm. Hjulets radie = 308 mm så det blir ca 26 000 N! Fanns greppet så blir det 1,6 G. Högsta växeln har utväxling 2,54:1 så där blir det 1575 Nm eller 0,3 G.
Så jag sammanfattar, enligt dig ger:

26000N = 1,6G
20000N = 1,3 m/s2 = 0,14 G
1575Nm = 0,3G

I don't get it!

Om jag använder samma formel; gamle Newtons a=F/m som jag använde i mina beräkningar ovan (som förövrigt du och Calle förkastade) så fårjag för dina exempel:

26000N/1500 kg = 17,3 M/s2 = 1,77G
20000N/1500 kg = 13,3 m/s2 = 1,36G
1575Nm/0,3m = 5250 N, 5250N/1500kg = 3,5 m/s2 = 0,36G

Jag får alltså ungefär samma värde som du vid 26kN och vid 5kN (ej samma massa?) men totalt olika vid 20kN. Vad anser du vara rätt?

Om jag får rätt svar vid 26kN och vid 5kN med a=F/m förstår jag inte varför inte mina exempel ovan på tvåan är rätt? Svara gärna med att visa med en pedagogisk uppställning vad du menar är rätt sätt att räkna ut dessa exempel!

Är mycket intresserad av att få din input kring detta!

Mvh
Arese

Ps. Dock hävdar jag fortfarande att detta är en teoretisk övning, i den sk "verkligheten" spelar ju transmissionsförluster, grepp och tilltagande rull- och luftmotstånd stor roll.
#338889
kom in precis. Ska kolla i helgen. Men arese, du försöker visa att du har rätt hela tiden fast du inte riktigt kan räkna mer än att du tar en formel och får tre siffror att passa ihop. Jag har tidigare skrivit att jag normalt inte behöver bevisa min kunskap.Men du är först! Tro på den eller visa vad som är fel. Men visa vilken snittacceleration du har om du ökar från säg 100 till 115 km/timme så ska jag visa sedan hur man gör om du inte klarar det.
ps/ du har i vanlig ordning tagit två inlägg och blandat så du förstår inte skillnaden. I det senare tog jag två exempel från DIN tråd med en bil på 1500 kg. I det första var det en F1 eller gatracer jag tog. Man ska inte blanda äpplen.
#338959
len skrev: Men visa vilken snittacceleration du har om du ökar från säg 100 till 115 km/timme så ska jag visa sedan hur man gör om du inte klarar det.
ps/ du har i vanlig ordning tagit två inlägg och blandat så du förstår inte skillnaden. I det senare tog jag två exempel från DIN tråd med en bil på 1500 kg. I det första var det en F1 eller gatracer jag tog. Man ska inte blanda äpplen.
Hej len

Menar du att jag ska öka farten från 100 till 115 på 2 sek eller en kvart? :D

Om 2 sek: 15/3,6/2=2,08 m/s2

Förstår inte varför du är så defensiv och undvikande hela tiden? Vad är det du är så rädd för? Vill ju bara förstå hur du tänker när 26kN ger 1,6G i acc och 20kN ger 0,14 G på samma bil....!

Vad menar du med olika fordon, det är ju 450hk, 620 Nm exemplet du tagit från Zatzy i bägge trådarna?

Skulle du vilja svara på frågorna jag ställde så vore jag tacksam.

Ett enkelt ja eller nej duger: Anser du att man kan använda a=F/m för att räkna ut acceleration för en bil?

Mvh
Arese
#338997
Hej len

Kom på att jag har en enkel fråga till (du vill ju gärna att jag svarar på frågor ovan så jag tänkte att du kan returnera tjänsten...):

Du har en bil med 450 hk / 5700 varv, 620 Nm / 3500 varv, 1500 kg, utväxling 6,93, hjulradie 0,308 m. Vad får du för acceleration (m/s2) vid max effekt och maxvrid? En tydlig uträkning vore tacksam så att du kan lära oss mindre vetande hur du angriper problemställningen.

Mvh
Arese
#339690
arese, att du inte ger dig. Du verkar mera vilja se om andra kan. Visa vad du själv kan istället; Så svara själv på din egen fråga så får vi se om du behärskar ämnet?
på len fråga, visa det på 2 sekunder så vi får se. Själv låter jag dom som kan visa och jag tycker dom verkar veta vad dom pratar om. Inget man kan googla sig till tror jag.
#339692
Hej Calle

Kul att du är tillbaka :D

Du är för go, om du besvärar dig med att läsa tråden så ser du ju att jag har svarat på bägge dessa frågor ovan. Tyvärr verkar du ju inte förstå det.....

Hur går det med dina beräkningar som du påbörjade i torsdags?

Mvh
Arese
#339807
jag överlåter åt len som jag tycker behärskar det. Accet han frågade på, som du räknade, är ganska fel tror jag. Med det accet du skrivit, har du kommit till över 120 knutar. Detta ska jag se om jag kan redogöra men ditt svar tyder (som jag upprepar) att du inte nog förstår hur man räknar? Andra får rätta eller hålla med
#339839
hej igen. Fast jag reser bort några dagar. hatten av för kalle som har ca rätt. Arese, som jag sagt innan, räkna acc är inte att få 3 siffror rätt. Man måste förstå. Jag har tidigare sagt att du kan räkna en möjlig kraft i ett visst ögonblick. Denna kan i samma ögonblick översättas till acc. (ta ånglok som exempel). Fast vi pratar normalt acc över en tid, eller snittet över längre tid. Men du blandar nog ihop det med hastighetsökning. Acc = per sekundkvadrat. Man lär sig inte en utbildning på 3 rader. Jag fick hålla på längre för att förstå.
(arese, betänk att med konstant acc så ökar hastigheten med kvadraten..så det går fortare och fortare). Om någon annan vill veta något, så kan jag svara åt helgen.
Som experiment kan du titta på att du kör i 108 knuter med acc = 1 m/s2. Vad är hastigheten efter 1 sek, 2 sek....osv.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]