- fre 16 feb 2024, 16:56
#1570515
Frågan är kanske lika aktuell ännu?
Ingen verkar ha kommit fram till en direkt formulering av sanningen, såvitt jag kan se av en snabb genomläsning av tråden.
Nämligen att bäst acceleration får man när vridmomentet på drivhjulen kan hållas högst.
Enkelt med en elmotor som har konstant vridmoment tills man når märkvarvtalet, men mer komplicerat med en förbränningsmotor som har varierande vridmoment över varvtalsområdet.
Dessutom verkar en vanlig glömska när det räknas på acceleration vara att däckdimensionen glöms bort. Det totala utväxlingsförhållandet brukar anges som motorvarvtal/drivhjulsvarvtal, men då får man inte med den momentarm som finns mellan navet och slitbanan.
Det är av den man får den linjära kraft som skapas, och sen gäller F=ma.
Ingen verkar ha kommit fram till en direkt formulering av sanningen, såvitt jag kan se av en snabb genomläsning av tråden.
Nämligen att bäst acceleration får man när vridmomentet på drivhjulen kan hållas högst.
Enkelt med en elmotor som har konstant vridmoment tills man når märkvarvtalet, men mer komplicerat med en förbränningsmotor som har varierande vridmoment över varvtalsområdet.
Dessutom verkar en vanlig glömska när det räknas på acceleration vara att däckdimensionen glöms bort. Det totala utväxlingsförhållandet brukar anges som motorvarvtal/drivhjulsvarvtal, men då får man inte med den momentarm som finns mellan navet och slitbanan.
Det är av den man får den linjära kraft som skapas, och sen gäller F=ma.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.