Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#337706
"Belägg för att max acceleration på given växel finns vid vridmax i motorn har jag också redan presenterat"
Nå, det är den jag inte hittar! Klistar gärna in dina beräkningar för säg varje 500 varvökning från tomgång till varvtalsspärr. Man måste kunna se kraften vid de olika varvtalen för att lägga in accelerationen som ju är en G-kraft ( enl. len tror jag det var).
#337797
Så gärna!

Jag bygger ut exemplet med Volvon som fanns i texterna len och yamaha tagit från Zatzy(!?):

Varv Hk Nm Tvåan Nm på drivhjulen (utv 6,93)
1000 46 320 2218
1500 81 380 2633
2000 128 450 3119
2500 196 550 3812
3000 256 600 4158
3500 309 620 4297 (max vrid i motorn)
4000 342 600 4158
4500 378 590 4089
5000 413 580 4019
5500 446 570 3950
5700 450 554 3843 (max effekt)
6000 427 500 3465
6500 398 430 2980

Är det tydligt nog? Några frågor?

Mvh
Arese
#337881
Ursäkta jag lägger mig i men jag funderar vad du söker arese.. Tidigt visade jag i den andra tråden hur man översätter effekt och moment. Jag skrev vidare hur man beräknar kraften på drivhjulet dvs moment gånger utväxling som ger moment på drivaxeln. Så ju högre moment ger ju större moment på drivaxeln och då större kraft på hjulet. Så det är ju inget nytt. Därför undrar jag vad du ska visa som inte visats tidigare?? Högre moment = högre kraft. Men detta redovisade både jag och någon annan i den stoppade tråden. Så vad är det du vill säga?
#337900
Att man får högst acceleration vid vridmax i motorn på given växel! Jag blev ombedd av CalleV70 att göra denna beräkning (läs Calles inlägg ovan). Calle hade inte funnit dessa beräkningar tidigare. Läs gärna inläggen innan du ställer frågor så är det lättare att hänga med.....

Jag valde då att utgå från Volvo-exemplet du tagit från Zatzy, hoppas att du inte misstycker?

Mvh
Arese
#337913
med risk för att inte ha hängt med riktigt . formeln för acc är a = P /mv . Kan inte du arese utöka din tabell lite så har vi ju svaret! P är ju redan känt vid varje varvtal. massan (m) kan du anta till något. och v kan vi också få vid varje varvtal genom att leka med tanken att bilen gör ca 100 vi 6500 varv på 2 an.
jag är ganska övertygad om att arese har rätt.
#337935
Acc har redogjorts i tidigare tråd: len skrev ”Ettan har 13:1 i utväxling. 620 Nm x13 = 8060 Nm vid 3500 rpm” Så om 620 (vridmomentet) ökar eller minskar så ändras ju det andra. Är den 500 så minskar givetvis kraften och vise versa. Detta är inget nytt, det har redan behandlats. Så jag undrar vad arese är ute efter som ska vara nytt. Eller slår du in öppna dörrar? (men än raljera om att alla ska läsa det han skrivit?) Jag frågar vad nytt du vill få fram?
Sedan när jag bad om dig uträkning på acceleration, så svarar du med kraft.
” Är det tydligt nog? Några frågor?” Ja, samma fråga har jag. Accelerationen vill jag lära mig hur man räknar.
#337939
Jag skulle vilja se Areses tabell inkl en kolumn med acc. Jag är som sagt övertygad om att trycket i bilen (g-kraft, kalla det vad ni vill) är högre vid vridmax, men bilen accelererar snabbare vid effektmax eftersom hastigheten är högre då.
#337969
CalleV70 skrev:Acc har redogjorts i tidigare tråd: len skrev ”Ettan har 13:1 i utväxling. 620 Nm x13 = 8060 Nm vid 3500 rpm” Så om 620 (vridmomentet) ökar eller minskar så ändras ju det andra. Är den 500 så minskar givetvis kraften och vise versa. Detta är inget nytt, det har redan behandlats. Så jag undrar vad arese är ute efter som ska vara nytt. Eller slår du in öppna dörrar? (men än raljera om att alla ska läsa det han skrivit?) Jag frågar vad nytt du vill få fram?
Sedan när jag bad om dig uträkning på acceleration, så svarar du med kraft.
” Är det tydligt nog? Några frågor?” Ja, samma fråga har jag. Accelerationen vill jag lära mig hur man räknar.
Så öppen är nog inte dörren; flera har skrivit att effektmax ger högre acc än vridmax på given växel. Se citat på förra sidan samt läs förra tråden. Detta behöver klargöras! Och nej - klart att det inte är något nytt, jag har skrivit detta om maxacc på given växel ett tag nu...

Nedan utbyggd tabell (utgår från att Zatzy-Volvon väger 1500 kg):

Varv Hk Nm Nm N m/s^2 G
1000 36 250 1733 5625 3,75 0,38
1500 75 350 2426 7875 5,25 0,54
2000 128 450 3119 10125 6,75 0,69
2500 196 550 3812 12375 8,25 0,84
3000 256 600 4158 13500 9,00 0,92
3500 309 620 4297 13950 9,30 0,95
4000 342 600 4158 13500 9,00 0,92
4500 378 590 4089 13275 8,85 0,90
5000 413 580 4019 13050 8,70 0,89
5500 446 570 3950 12825 8,55 0,87
5700 450 554 3843 12476 8,32 0,85
6000 427 500 3465 11250 7,50 0,76
6500 398 430 2980 9675 6,45 0,66

Mvh
Arese
#337971
Om man hänger på lite vikt på dragkroken så tycker i alla fall jag att vridmomentet har en väldigt stor betydelse för "kraftkänslan".
Drog förut med en 193hk 280nm v70 en överlastad Solifer på drygt 1500kg. Det var segt som attan uppför och det stegade gärna ned en eller två växlar beroende på backe.
Nu med D5'an och 185hk och 400nm så går samma backar lekande lätt och fortfarande på 6'ans växel

Så nog har vridmomentet stor betydelse för känslan av kraft.
#337974
Precis så är det!

Några av våra forumkompisar hoppade i lite galen tunna från början vilket lett till lite låsta positioner. Men var och en känner ju att tex en dieselbil har bäst kraft på given växel vid vridmax. Att man får högre drivhjulsmoment om man växlar ner är ju självklart men i daglig trafik kör få så om de inte ska köra om (om ens då, tyvärr segdrar för många vid omkörning enligt mig...). Men som sagt vid husvagnsdragning och allmännt avslappnad körning är det gott med mycket vrid lågt i registret.

Mvh
Arese
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

En sak jag kommer att tänka på är […]

S60 2.5T oljeläckage

Bilen är ifrån -05, att en packning som[…]

Salt. Skickat från min SM-G970F via Tapatal[…]

Lågt däcktryck

Hur långt kör du när du kalibrerar[…]