Sida 1 av 2

Twin/Biturbo!

Postat: tor 15 okt 2009, 14:25
av volvoglt850
Vad är det för skillnad mellan Twin och Bi turbo? förutom att det är dubbla turbos?:)

Re: Twin/Biturbo!

Postat: tor 15 okt 2009, 14:36
av Nexus
flyttar till allmän bil......
Sen handlar det bara om olicka betäckningar på samma system.Audi kallar sitt för bi turbo.Toyota Twin turbo.

Re: Twin/Biturbo!

Postat: tor 15 okt 2009, 15:35
av J.F.S
Beteckningar Grammse. Betäckningar ägnar sig stuterier, hunduppfödare och liknande åt :wink:

Re: Twin/Biturbo!

Postat: tor 15 okt 2009, 16:06
av Bosa
Var inte så säker på det J.F.S, Supran hade väl en liten och en stor turbo. Var säkert en stor singelturbo från början men den blev betäckt och helt plötsligt fanns det en liten turbo också. :D

Re: Twin/Biturbo!

Postat: tor 15 okt 2009, 18:03
av Funk
"Bi" betyder helt enkellt två, exakt samma som "twin"... Supran har helt enkelt två aggregat om jag minns rätt, annars finns vad som ofta kallas "twin scroll" vilket är ett aggregat med två inloppsportar vilket ger effekten av att ha två olika stora aggregat...

/Thomas

Re: Twin/Biturbo!

Postat: tor 15 okt 2009, 18:32
av volvoglt850
oki tack för alla svar:) det var som jag trodde men vill bara försäkra mig om att jag hade rätt:D

Re: Twin/Biturbo!

Postat: tor 15 okt 2009, 20:44
av Nexus
Funk skrev:"Bi" betyder helt enkellt två, exakt samma som "twin"... Supran har helt enkelt två aggregat om jag minns rätt, annars finns vad som ofta kallas "twin scroll" vilket är ett aggregat med två inloppsportar vilket ger effekten av att ha två olika stora aggregat...

/Thomas
supra mk4 har dubbla aggregat av samma st kan jag nästan svära på. Den ena laddar tidigt sen kopplas den andra in och de jobbar ihop.sen att folk laborerar med koppla ihop och byta till singel är en annan historia :P

Re: Twin/Biturbo!

Postat: tor 15 okt 2009, 21:48
av Marlboroman
Grammse skrev:supra mk4 har dubbla aggregat av samma st kan jag nästan svära på. Den ena laddar tidigt sen kopplas den andra in och de jobbar ihop.sen att folk laborerar med koppla ihop och byta till singel är en annan historia :P
Supta och Mazda RX-7 använder sig av sekvensturbo, underar om det inte är så på skyline med. Man har helt enkelt en liten och en stor för att försöka få bästa verkningsgad genom hela registret. Upp till en viss gräns så är det bara den lilla som jobbar, sen sitter det en klaff som skiftar så det bara är den stora som jobbar.

Re: Twin/Biturbo!

Postat: tor 15 okt 2009, 23:47
av Nexus
På toyota supra mk4 har man såkallad sekventiell turbo uppladdning alltså man laddar upp turbona i sekvens alltså ett efter ett då har man två små aggregat .laddar upp det första har ingen turbo lag sen vid ca4krpm öppnar en ventil så laddar båda och du har top end också fiffigt men begränsat för effektnarkomaner.

Re: Twin/Biturbo!

Postat: fre 16 okt 2009, 09:12
av Funk
Jag skall väl villigt erkänna att jag inte är någon expert på Supror och deras turbosetup...
Det verkar som dom har två likadana aggregat som laddar i sekvens som grammse skriver, det är ju iofs inte så lätt att se exakt hur aggregaten är specade, men till det yttre verkar dom vara likadana:
Bild

Volvos nya T6 har twin scroll...

/Thomas