Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1286566
Som det påpekats innan i tråden. Det är inte bara listen man kan behandla. Bra vaxad anläggningsyta på bilen där listen ligger an mot bilen brukar göra underverk.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1286567
Orfeous skrev: fre 14 dec 2018, 21:23 En kompis sa att jag bör skaffa ASSA's låsspray den är inte vattenbaserad vilket mina CRC grejer är. Då fryser det igen.
Njae. Inte vattenbaserat. Låsspray som tinar upp ett redan fruset lås brukar vara alkoholbaserat (isopropylalkohol och lite vatten iofs) för att kunna smälta isen. Kom ihåg att det tvättar bort låsoljan och drar till sig fukt så när alkoholen dunstat fryser det 10 ggr värre.

Så efter att man använt låsspray bör man låta låset torka och sedan smörja det med en bra olja som tål kyla och håller fukten ute. Grafitolja tex. Grafitoljan däremot tinar inte upp några redan frusna lås.

Bild
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1286648
Okej, tack för tipset.. jag ska kolla in detta. Problemet är ju att bilen alltid står ute. Så det torkar ju aldrig så att säga.

Kanske använder jag fel termer. Låsspray/låsolja.
Kompisen skrev ASSA låsolja
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1286765
Visst, men får du i bra med grafitolja så håller det fukten ute rätt bra. Grafitoljan blir inte trög heller även om det bli -35 grader.

Se dock till att varna fru/sambo/tjej då grafitoljan är svart så hon inte stoppar nycklarn i fickan på sina vita jeans..... Dont ask me how I know....

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]