Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#21140
Har för mig att jag läst detta här tidigare men hittar tyvärr inget med sökfunktionen så jag startar en ny tråd :roll:

Nu när det varit kallt några dagar så har förardörren varit igenfrusen på morgnarna så jag fått klättra in från passagerarsidan.

Låset går alltså upp men dörren är fastfrusen.

Rutorna har inte frusit på insidan så det känns inte som det kryper in fukt, iofs så kan det ju stanna mellan listen och dörren fast det kommer tillräckligt med fukt dit för att den ska frysa fast.
Antar att jag borde behandla listerna med någonting, kan jag använda något jag har hemma? matolja? k-sprit? eller finns det något specialanpassat som jag kan använda som inte är allt för dyrt?

/Anders
Användarvisningsbild
av ketto
#21143
Köp ett silikonstift! Finns på välsorterade tillbehörsbutiker!
Användarvisningsbild
av frilins
#21147
ketto skrev:Köp ett silikonstift! Finns på välsorterade tillbehörsbutiker!
Tack för tipset, ska genast införskaffa dylikt! :D
av Frigge
#21173
Annars kan du göra ngt så enkelt som att blöta en trasa i glykol o smörja lister o lås med,fungerar kanon.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Ramon
#21193
frilins skrev:
ketto skrev:Köp ett silikonstift! Finns på välsorterade tillbehörsbutiker!
Tack för tipset, ska genast införskaffa dylikt! :D
Silikonstift is the shit! Har använt det i åratal och det fungerar hur bra som helst! Det rinner inte osv. Man har kontroll över hur mkt vätska som kommer ut. Finns på stormarknader såsom bl.a. Coop Forum, även på mackar och bildelsaffärer. Tror jag köpte mitt senast på Coop Forum för 22kr cirkus om jag inte minns fel. Sedan så har jag låsvätska som motverkar isbildning som jag smörjer/sprutar in i låsena lagom innan vinterkylan kommer. Finns bl.a. På mackar och bildelsaffärer, stormarknader osv.
Användarvisningsbild
av Brainy
#21248
Köpte för 31kr igår, fungerade halvbra. Dörren gick att öppna men den satt fortfarande litegranna.
/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
#21509
Nu efter en kall natt har jag konstaterat att det inte fungerade tillfredsställande :cry:
Dörren var återigen fastfrusen.
/Anders
Användarvisningsbild
av Ramon
#21511
Kanske är det så att gummit är väldigt torrt? Så att du måste köra med stiftet flera gånger samt trycka ut mer vätska? Kan ju vara värt att testa, för gummit kanske inte är mättat.
av matslarsson
#21514
Dörrar kan frysa fast även med silikonstift. Konstigt nog tycks det oftast gälla vänster framdörr. Mina bakdörrar fryser "aldrig" fast.

Nu i vinter tog jag en sprayburk med silikonolja och sprutade på rejält, så att det droppade från dörren. Över listerna, och även i dörrkarmen etc. (var noga med att inte få på matta/pedaler eller på tramplisten ifall man sätter foten där)

Hittills har det funkat bra.

Annars låter det där glykoltipset intressant, det ska jag prova på höger fram tror jag.

I övrigt har jag märkt att det hjälper att ha en väldigt ren dörr/dörrkarm, jag ser till att vaxa där noggrannt när jag ger bilen en översyn inför vintern. Inbillar mig att vattnet rinner bort lättare då, samt att isen kanske inte biter lika bra.
Användarvisningsbild
av Brainy
#21517
Ramon skrev:Kanske är det så att gummit är väldigt torrt? Så att du måste köra med stiftet flera gånger samt trycka ut mer vätska? Kan ju vara värt att testa, för gummit kanske inte är mättat.
Jag använde så pass mycket så att jag fortfarande får klet på mig om jag tar på listerna :???:
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]