Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
#21522
Okej, då var det tillräckligt iaf. Du kan ju testa med siliconspray annars som matslarsson hade gjort och lyckats.
Senast redigerad av 1 Ramon, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Brainy
#21554
Ramon skrev:Okej, då var det tillräckligt iaf. Du kan ju testa med siliconspray annars som marslarsson hade gjort och lyckats.
Jag får göra det, eller inse att jag ju iaf blir vigare på kuppen ;)
/Anders
Användarvisningsbild
av Sparkz
#21571
Spraya på en pensel isf, silikon i lacken är inte bra om du skulle behöva lacka om nån gång.
Användarvisningsbild
av Ramon
#21604
Ne, precis ingen silicon på lacken... Själv brukar jag spraya på en trasa och använda den, tycker det funkar bättre än med pensel, men det är ju en smaksak.
av Gabber
#26878
ställ in den så den får torka ordentligt. silikon tar inte bort fukt som redan finns där.
av wiggan
#27121
Vänta till sommaren kan man också göra!
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1286469
Har problem även jag med detta nu i kallare tider. Ibland känns det som att man en vacker dag kommer att ha dörrhandtaget i handen. Får dra/rycka lite försiktigt. Ibland får man öppna bakdörr och sedan trycka ut dörren inifrån.

Även låsmekanismen verkar kärva.
Då jag stänger framdörren så hakar inte låset i "piggen" i dörröppningen. Vilket blir problematiskt. Efter några minuters lirkande med själva mekanismen så brukar det lätta upp sig och det återigen går att stänga. Förmodar på att det är is och smuts som gör att det fastnar.

Jag har både 5-56, låsolja och låsspray från crc. Tror jag använt dessa förut och sprutat in. Det har fungerat bra en längre tid. Men kanske torkat bort nu.

Silikonstift från OKQ8 har inte fungerat för mig. Tryckt rätt rejält så att vätskan skulle komma ut rejält på listerna. Så jag gav upp och kastade bort skiten :) funderar om man kanske kan smörja med något fett istället? Vaselin?
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1286528
Bättre att använda en gammal än att göra en ny med samma ämne.
Fick iaf låset att släppa ikväll med en massa svordomar och avdomnade fingrar och tår. Jag hade crocs på mig i -14 :)
En kompis sa att jag bör skaffa ASSA's låsspray den är inte vattenbaserad vilket mina CRC grejer är. Då fryser det igen.
En annan kompis pratade om ha vaselin på listerna. Det var grejer det. Dörrarna fastnar ingenting.
Jag ska testa detta vid tillfälle :)

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]