Sida 1 av 2

Jaha då har SBP gjort bort sig igen

Postat: fre 25 sep 2009, 13:55
av Rookkeer
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5853051.ab

läste detta och kunde konstatera att dom har gjort bort sig igen, när ska dom lära sig? har dom inte körkort på SBP?

Re: Jaha då har SBP gjort bort sig igen

Postat: fre 25 sep 2009, 19:43
av Henke850
"Motorn var en 2.9 liters V8 med dubbelturbo som kunde utveckla 484 hk (356 kW) vid 7000 r/min. Då fordonet vägde ca 1100 kg kunde den klara 0-100 km/h på 3,5 sekunder. Topphastigheten låg på 324 km/h." från wikipedia.

Jag skulle INTE sätta mig bakom ratten på en sån bil om jag inte hade kört den typen av bilar tidigare eller om jag inte befann mig ute på ett jäääättestort flygfält eller liknande. :)

Re: Jaha då har SBP gjort bort sig igen

Postat: fre 25 sep 2009, 20:00
av ThomasT
Henke850 skrev:Jag skulle INTE sätta mig bakom ratten på en sån bil om jag inte hade kört den typen av bilar tidigare eller om jag inte befann mig ute på ett jäääättestort flygfält eller liknande. :)
Det är inte svårare att köra lungt med denna bil än någon annan.

Killen kunde helt enkelt inte hålla fingrarna borta från kakburken...


.

Re: Jaha då har SBP gjort bort sig igen

Postat: fre 25 sep 2009, 20:41
av ~Kalle~
Han hade väl kunnat köra utan att röra gaspedalen, det går faktiskt :P

Re: Jaha då har SBP gjort bort sig igen

Postat: lör 26 sep 2009, 23:44
av *pettson*
Sist jag besiktigade ingick inte att flyga lågt med bilen. Acellerationstest ingick inte heller.. Sparka killen.. LÅÅÅÅNGT bort. Tur att sbp ska konkurrensutsättas.. hoppas det blir av nångång så att det införs en vettig testning av bilar.

Menar. nu ska vi se..

Hjullager som inte är glappt men låter som en motorsåg= ingenting..
vindruta som är som mjölk= bra att veta *rutan smutsig*
Vindrutespolning ur funktion hos män= villkorstvåa..
detsamma hos kvinna= påfyllning av spolarvätska och dubbelkoll samt bra att veta.
bromsslangar som var genomruttna som går att se hur dom svullnat= ingenting..
Färdbroms fullt fungerande, bra värden dock pulserande= ombesiktning..
Två drivknutar utan fett och utan damasker som knakade nåt fruktansvärt= ingenting..
bara senaste halvårets småsaker jag upplevt via andras bilar..

Re: Jaha då har SBP gjort bort sig igen

Postat: sön 27 sep 2009, 01:16
av Guligan
Även om det är en dålig ursäkt kan jag dock tänka mig att en Ferrari F40 inte är den mest lättkörda av bilar.

Re: Jaha då har SBP gjort bort sig igen

Postat: sön 27 sep 2009, 11:15
av Rookkeer
Det är ju sunt förnuft som gäller, nu sitter kjag i en bil med en massa häst,då gasar man lite och släpper upp kopplingen sakta. inget annat.

Det där är ju bara en klar busskörning som gick åt skogen.

Inte första gången heller som en besiktnings man busar sönde ren kraftbil och det är inte den sista heller är jag rädd för

Re: Jaha då har SBP gjort bort sig igen

Postat: sön 27 sep 2009, 14:13
av -94 9000 2,3T cse
*pettson* skrev: Tur att sbp ska konkurrensutsättas.. ..
Mmm, jätte-tur, för övrig konkurrensutsättning har ju alltid fungerat jättebra. Konkurrentsättningen av äldrevården är verkligen lyckad... :???:

Re: Jaha då har SBP gjort bort sig igen

Postat: sön 27 sep 2009, 14:49
av Lövet
Utan konkurrens skulle det fortfarande kosta 15kr minuten att ringa mobilsamtal i Sverige...

Re: Jaha då har SBP gjort bort sig igen

Postat: mån 28 sep 2009, 10:11
av *pettson*
-94 9000 2,3T cse skrev:
*pettson* skrev: Tur att sbp ska konkurrensutsättas.. ..
Mmm, jätte-tur, för övrig konkurrensutsättning har ju alltid fungerat jättebra. Konkurrentsättningen av äldrevården är verkligen lyckad... :???:
Hade faktiskt ingen aning om att bilprovningen var kommunal och betalades via kommunala medel..

Till att börja med är bilprovningen INTE STATLIG. Den är driven av diverse intresseorganisationer. Intresset är dock endast pengar eftersom vi tillbringar allt mindre tid på provningen med allt färre fel och har allt äldre bilar som fungerar allt sämre om vi som skruvar med dom får säga nåt.

Jag betalar gladeligen 500spänn istället för att nån faktiskt KONTROLLERAR min bil och vågar säga ifrån om nåt är fel. Idag betalar jag mindre och hälften av dom fel jag dömt ut på en bil som trafikfarliga slinker igenom. Kunden blir irriterad skäller ned mej.. kör 100 mil och sen rasar det som jag varnat för.

Ta två drivknutar utan fett och obefintliga damasker, kan rasa närsomhelst när dom knakar som knäckebröd. Men icke, inga poäng men drygt 100 mil senare pajade vänster drivknut och drivaxeln delade på sej. Man kan säga att det slog sönder det mesta i det hjulhuset. Det hände på 90sträcka med avkörning som följd. Men trots detta så påpekar sbp att det är inte nåt trafikfarligt och därmed har dom ingen anledning att anmärka.

Du vet att du kan besiktiga din bil idag utan anmärkningar och ändå bli tillbakaskickad av t.ex polisens tekniska personal då dom funnit fel som DOM tycker är tveksamma? Ska det vara möjligt med en nybesiktigad bil?

Hur kan det bli så? Enkelt.. Hela kvalitetskontrollen av avsyningen styrs av statistik. Om du anmärker på 9 spindelleder idag och dagens snitt endast är 2 så har du varit övernitisk.. Om du har två och snittet är 9 får du skärpa dej.. Om du är övernitisk eller undernitisk under en tid, får du en kontrollant upp i nacken som ska kolla hur du sköter ditt jobb. Felen har alltså varierande allvarlighetsgrad beroende på hur snittet ser ut just nu.

Men nu pratar vi faktiskt om folks säkerhet och inget annat, så om jag reparerar din bil i enighet med kontrollsystemet som finns på sbp så skulle du aldrig någonsin komma tillbaka till mej för en andra reparation..
Nej.. Antingen helstatligt utan vinstkrav och med bra utbildning på personal. ELLER helt konkurrensutsatt av nån som vågar sticka ut hakan och verkligen synar bilarna.