Är det möjligt att fuska med mätareställning på nyare V50?
Postat: ons 26 aug 2009, 19:31
Jag köpte för 3 veckor sedan en Volvo V50 1,8f 2006 som hade gått 6 000 mil, underbar bil.för en vecka sedan körde en 80 årig dam rakt ut i en korsning, trots stopplikt från hennes sida. Jag kom i 70 km/h men han vejja så att hon körde in i min sida. Bilens reparationskostnad beräknades till 136 000 kr, således så blir jag friköpt från detta fordon (UNDERBART!)....
Ni till min fundering: Jag skall nu ut på marknaden igen och söka motsvarande bil för köp. Idag på blocket poppade det upp ett fynd som "slumpades bort" enligt säljaren själv. Jag är böjd att hålla med då det var en bra bil till bra prislapp. Det jag reagerar på, som proaktivt misstänksam, bilen var en 07:a som redan år 2008 hade bytt sommardäck. Säljaren meddelar i annonsen att vinterdäcken "går en säsong till" (dessa kan ju vara begagnade förvisso), och bilen har nu rullat 4 500 mil. För mej är det i det närmaste osannolikt att en bil som har gått 4 500 mil måste byta sommardäck redan år 1, dvs då den borde ha gått ca 2 300 mil. Och skulle däcken vara slut vid dessa miltal så har rimligen bilen gått MYCKET håt...
Då kommer min fråga.... är det tekniskt möjligt att utan alltför stor teknisk assistans från "verkstadsinsider" (om det skulle finnas någon sådan med en svart själ;-)) labba med mätarställning så att den ej visar vad fordonets verkliga mätarställning egentligen är? Det är ju inte riktigt samma tekniska konstruktion som på en Volvo 140 där man enkelt skruvade ur viren bakom mätarhuset....
Kan man lita på att mätareställningar idag på Volvobilar är att lita på till ganska hög procent?
Tack på förhand för er kompetens!!!!
Ni till min fundering: Jag skall nu ut på marknaden igen och söka motsvarande bil för köp. Idag på blocket poppade det upp ett fynd som "slumpades bort" enligt säljaren själv. Jag är böjd att hålla med då det var en bra bil till bra prislapp. Det jag reagerar på, som proaktivt misstänksam, bilen var en 07:a som redan år 2008 hade bytt sommardäck. Säljaren meddelar i annonsen att vinterdäcken "går en säsong till" (dessa kan ju vara begagnade förvisso), och bilen har nu rullat 4 500 mil. För mej är det i det närmaste osannolikt att en bil som har gått 4 500 mil måste byta sommardäck redan år 1, dvs då den borde ha gått ca 2 300 mil. Och skulle däcken vara slut vid dessa miltal så har rimligen bilen gått MYCKET håt...
Då kommer min fråga.... är det tekniskt möjligt att utan alltför stor teknisk assistans från "verkstadsinsider" (om det skulle finnas någon sådan med en svart själ;-)) labba med mätarställning så att den ej visar vad fordonets verkliga mätarställning egentligen är? Det är ju inte riktigt samma tekniska konstruktion som på en Volvo 140 där man enkelt skruvade ur viren bakom mätarhuset....
Kan man lita på att mätareställningar idag på Volvobilar är att lita på till ganska hög procent?
Tack på förhand för er kompetens!!!!