Sida 1 av 1

Motorbromsning / körskollärare

Postat: lör 22 aug 2009, 15:56
av nnn
Hej,

en körskollärare i min närhet hävdar bestämt att det fungerar såhär på nya (bensin)bilar:

(1) Man motorbromsar genom att släppa gaspedalen. Bränsleförbrukningen går ned till "tomgångsförbrukning".
(2) Man trycker även ned bromspedalen (för att få kraftigare bromsverkan). slås bränsletillförseln av helt.

Är det så? Jag har tänkt mig att bränsletillförseln slås av (med någon fördröjning) när man släpper gaspedalen, oavsett om man trycker ned bromspedalen eller ej (tills dess att varvtalet närmar sig tomgång).

Jag har sökt bland tidigare trådar utan att hitta bromspedalsaspekten.

Tacksam för svar och spekulationer :-)

Re: Motorbromsning / körskollärare

Postat: lör 22 aug 2009, 16:13
av Stylingbruden
Vad jag vet så har din körlärare rätt.
Det är på dieselbilar det funkar så som du säger.

Re: Motorbromsning / körskollärare

Postat: lör 22 aug 2009, 16:43
av *pettson*
Bensinbilar har spridaravstängning om bilen motorbromsar över 2000rpm (dom flesta har 2000rpm som nedre gräns). Och det är UTAN broms. Det har inget med nya bilar att göra. Till och med min 850T -94 har det som orginal. Många dieselbilar har detsamma, (osäker på varvtalet) men MED broms.

Re: Motorbromsning / körskollärare

Postat: lör 22 aug 2009, 18:57
av LarsBd
Även 1800E/ES 70-73, 140 GL 71-73 och 164E hade bränsleavstängning vid motorbroms och de räknas förmodligen som gamla bilar. Endast varvtalsberoende och oavsett vad man gjorde med bromspedalen.

Re: Motorbromsning / körskollärare

Postat: tor 27 aug 2009, 22:07
av Tallen
i princip alla bilar med någon form av insprutning har ett sådant system... jag som då åker "gammal" K maskin får ju skylla mig själv haha :D

Re: Motorbromsning / körskollärare

Postat: fre 28 aug 2009, 11:44
av eccy243
Jag kan ju nämna det jag har upplevt. Farsan hade förut en V70 2,4 Classic -00. På den funkade bränsleavstängningen ner till 1700-1600 varv. (Syns ju tydligt på färddatorn.) Broms eller ej kvittade. Sen köpte han en Citroën C3 1,6 HDi FAP -07. I stora drag samma motor som i V50 1,6D. På den funkar bränsleavstängningen ner till ca 1000 varv. Broms eller ej kvittar där också...