Sida 1 av 8

OSRAM Night Breaker vs. Philips X-treme Power (ljus)

Postat: tis 18 aug 2009, 16:22
av Barkbiten
En liten jämföresle mellan OSRAM och PHILIPS värstingljus

OSRAM Night Breaker produktinfo:
http://www.osram.se/osram_se/Kundservic ... REAKER.jsp

Philips X-treme Power Racing Performance:
http://www.xp-lamp.com/more-light.php?lc=sv


Jag tolkar företagens egen produktinformation som sådan att OSRAM spöar Philips i denna lampa. Philips X-treme Power är fortfarande som "Nyhet" på hemsidan, trots att det är minst 4 år sedan den släpptes på marknaden. OSRAMs nyhet Night Breaker är dryga 2 år gammal och kanske därmed senare utvecklad än Philips dito.

Blir nog till att beställa en förpackning OSRAM! Ska försöka återkomma när jag provat ljusen även i verkligheten.

Re: OSRAM Night Breaker vs. Philips X-treme Power (ljus)

Postat: tis 18 aug 2009, 18:06
av ~Kalle~
Återkom gärna med bilder i mörker före-efter :P

Re: OSRAM Night Breaker vs. Philips X-treme Power (ljus)

Postat: ons 19 aug 2009, 19:53
av snoddasD5
Monterade Philips X-treme Power på min bil jag blev riktigt besviken trodde dom skulle vara bättre men,men nu har man Xenon det slår allt.

Re: OSRAM Night Breaker vs. Philips X-treme Power (ljus)

Postat: ons 19 aug 2009, 22:10
av Tomas88
Osram brukar hamna i toppen på de tester jag läst. Men Philips brukar inte va så dåliga heller.
Själv har jag alltid kört på Osram (eller Biltema nån gång). Brukar funka bra.

Re: OSRAM Night Breaker vs. Philips X-treme Power (ljus)

Postat: ons 19 aug 2009, 22:44
av Barkbiten
snoddasD5 skrev:Monterade Philips X-treme Power på min bil jag blev riktigt besviken trodde dom skulle vara bättre men,men nu har man Xenon det slår allt.
Asså...tråkigt att höra. Själv upplevde jag en fantastisk skillnad mot de gamla originalhelljuslamporna i min Volvo från 2004.

Istället för ett riktigt brandgult ljus, som tydligt bildade en kant efter bi-xenonljusen, så gav X-treme Power-lamporna en mjukare och knappt synbar övergång från xenonkanten till halogenkanten. Ljusstyrkan blev mer att likna vid Hellas extraljus typ Rally 3003 med high-boost reflektor. Tittade man framifrån så var lamporna vitare i ljuset än tidigare, men absolut inte i närheten av att kunna feltolkas för xenon eller liknande. Senaste året har jag dock fått för mig att ljusbilden blivit sämre och nu igår gick ena lampan sönder. Kanske blir de sämre med tiden? Eller så var det jag som vant mig. Ungefär som med trimmade bilar...efter ett tag känns de trötta igen. Trots oförändrad kraft.

Re: OSRAM Night Breaker vs. Philips X-treme Power (ljus)

Postat: ons 19 aug 2009, 22:46
av Barkbiten
~Kalle~ skrev:Återkom gärna med bilder i mörker före-efter :P
Ska försöka med det. Har dock ingen bra kamera och kommer inte att kunna jämföra bilderna vid samma tillfälle, så lite missvisande kommer det ju bli. Men får se om jag själv upplever någon skillnad när jag sätter mig i bilen.

Re: OSRAM Night Breaker vs. Philips X-treme Power (ljus)

Postat: ons 19 aug 2009, 22:48
av Barkbiten
Tomas88 skrev:Osram brukar hamna i toppen på de tester jag läst. Men Philips brukar inte va så dåliga heller.
Själv har jag alltid kört på Osram (eller Biltema nån gång). Brukar funka bra.
Sant...desssa två ljustillverkare är nog att anse som de främsta. Vem av dem man väljer spelar nog mindre roll. Min gissning är att Philips hade det bästa ljuset fram till 2008 då OSRAM kontrade med sin Night Breaker, som de även kallar för världens bästa ljus.

Min gissning är att Philips jobbar för fullt med att utveckla en som slår OSRAM på fingrarna....men när / om den kommer är ju en annan fråga.

Re: OSRAM Night Breaker vs. Philips X-treme Power (ljus)

Postat: mån 21 sep 2009, 22:15
av Barkbiten
Nu har jag äntligen låtit montera de nya OSRAM-lamporna. Det här är mina intryck.

* Såg ingen direkt skillnad när jag tittade in i ljusen dagtid jämfört mot Philips värstingar.
* Kvällstid blev ljusbilden otroligt jämn och fin. Kan inte urskilja kanten mellan halogen och bi-xenon. Bättre än Philips!
* Ljuset är starkt på kvällen men ändå utan att blända i mötande skyltar
* Avsevärd skillnad i ljus med 2 stycken Osram jämfört med bara 1 styck Philips. Men lite orättvist att jämföra så. När jag körde med bara 1 Philipslampa gick det knappt att se vägen. Kändes som att åka i mörker och väldigt irriterande. När jag satte i 2 stycken Osram blev ljusbilden så bra att det kändes skönt i hela kroppen. Det var en ren fröjd att köra bil kvällstid, lurade även på om jag inte skulle behöva montera på extraljusen igen. Men när det började regna och vägen och omgivningen blev fuktig räckte inte halogenljusen till. I sådana lägen är xenon helt överlägsna!
* Av alla bilar jag passerade under min 60-mila tur igår var det endast ett par stycken som hade jämförbar ljusbild. Resterande bilar hade betydligt sämre och svagare ljus.
* Ljust är att likna vid 2 stycken hella extraljus, fast med smalare ljusbild, alltså inget ljus åt sidorna, bara en tjock ruta rakt fram.
* När jag på kvällstid tittar på ljusen framifrån är det minimal skillnad mellan bi-xenon och helljuslamporna med Osram. Vill minnas att jag tyckte skillnaden var större och tydligare med Philips...alltså att man tydligare såg färgskillnaden mellan xenon och halogenlamporna. ***OBS! Man ser TYDLIGT att det är halogen när du står precis framför bilen, men om du backar bak 10 meter så flyter liksom bi-xenonljusen och halogenhelljusen ihop och då ser man knappt att det är halogen. Du kan även se brytningen när du lyser in i skogen, eller kör nära buskar och träd, samt huväggar etc. Men på en vanlig raksträcka märker man inte brytningen mellan xenon och OSRAM halogenlampor.

Nedan har jag klippt in några bilder tagna med mobilen. Philipslampan var gammal. Så jag vet inte om den lyser sämre med tiden? Kanske någon annan kan svara på. För när jag bytte från Volvos originalljus till dessa Philips så blev det nästan wow-känsla.

Första bilden visar helljusbild med 2 stycken Osram Nightbreaker 90% plus. Bi-xenon avstängda.

Bild

Andra bilden visar 1 styck Osram Nightbreaker. Xenon släckta.

Bild

Tredje bilden visar 1 styck Philips X-treme Racing Performance 80% plus. Xenon släckta. Lampan är den som suttit i några år.

Bild


Sammanfattningsvis skulle jag nog säga att OSRAM Nightbreaker 90% plus vinner. Båda lamporna är riktigt bra. Men min känsla är att OSRAM ger bästa ljusbilden. Den är dessutom utvecklad senare än Philips dito.

Re: OSRAM Night Breaker vs. Philips X-treme Power (ljus)

Postat: tis 22 sep 2009, 10:44
av Tomas88
Intressant "minireportage". Trodde inte att det var sån skillnad bara för att det hette 90% plus. Är det helljus och H7 lampor som du jämför?

Re: OSRAM Night Breaker vs. Philips X-treme Power (ljus)

Postat: tis 22 sep 2009, 20:36
av Barkbiten
Tomas88 skrev:Intressant "minireportage". Trodde inte att det var sån skillnad bara för att det hette 90% plus. Är det helljus och H7 lampor som du jämför?
Haha tackar!

Det är en avsevärd skillnad mot de vanliga lamporna jag hade innan. Originallamporna störde jag mig konstant på att de förstörde xenonljuset med sin mörka gula färg.

Jag har gamla lyktorna som sitter på modell 2004. De nya som kom året tycker jag ger lite bättre ljus. Och de projektorljus som sitter i de senaste modellerna kan vara riktigt fina.

Skillnaden på de gamla jämfört med nya lyktor är att i nyare lyktor så är xenon och halogen utjämnat, man ser alltså inte kontrasterna på samma tydliga vis som i de gamla modellerna. Jag tycker att ljusbilden har blivit mer lik de senaste lyktorna sedan jag bytte från original till Philips samt Osram. Absolut minst skillnad är det med OSRAM-lamporna. Där är övergången helt jämn och fin när man kör på vanliga vägar.

Har man en äldre bil med lite sämre ljus som standard skulle jag nog i första hand uppgradera helljusen till dessa Osram lampor. Därefter gå på extraljusen.

Minns att då jag testade Philipslamporna så gav de ungefär samma ljusstyrka som Hella Rally 3000 med high-boost reflektor. Förutom att bredden inte är lika bra. Man såg kanten mellan xenon och halogen, men ganska svagt. Med OSRAM ser jag den inte alls.

Tittar jag framifrån på lite avstånd i mörker så tycker jag mig inte heller se någon större skillnad mellan xenon och OSRAM. På nära håll och på dagen är skillnaden tydlig dock. Men på några meters håll och i mörker flyter de liksom ihop. Jag är klart nöjd.

Ljusbilden du ser ovan är med bara helljuslamporna (H7) tända. Samt med bara 1 helljuslampa tänd. Alltstå ingen av bilderna får hjälp av bi-xenon eller halvljuslampan.

Ska montera på extraljusen igen ikväll eller imorgon. Ska upp till Lappland så då vill man ha så bra ljus som möjligt. Även om bilen går lite sämre med alla ljusen monterade. Tror kylningen påverkas rejält, och den drar även mer soppa med alla extraljus monterade.