Sida 1 av 4

Ska vi E85/gaskonvertera våra bilar för miljöns skull?

Postat: fre 14 aug 2009, 20:48
av jonmad
Har under en tid funderat över det här med att konvertera till miljöbränslen. Tänker på de som drar sig för att göra sig av med sin gamla kärra för nåt nyare och renare. Skulle det vara ekonomiskt hållbart i längden om folk valde att konvertera sina gamla bensinbilar till att gå på E85 alt. gas för att skona miljön? Vad har ni för åsikter om detta?

Re: Ska vi E85/gaskonvertera våra bilar för miljöns skull?

Postat: fre 14 aug 2009, 21:28
av CarMan
nej det tror jag inte. det är mycke er än det som gör nya bilan mycket mer mijlövänliga.

sen så håller inte motorerna för att konverteras, så det är ju inte så bra rent teknsikt

Re: Ska vi E85/gaskonvertera våra bilar för miljöns skull?

Postat: fre 14 aug 2009, 23:14
av sand3rs
CarMan skrev:nej det tror jag inte. det är mycke er än det som gör nya bilan mycket mer mijlövänliga.

sen så håller inte motorerna för att konverteras, så det är ju inte så bra rent teknsikt
Menar du att det är mer miljövänligt att bygga en helt ny bil med all energi det kostar än att konvertera en redan existerande bil till gas eller etanol. Självklart är (kanske) bilen mer miljövänlig när den väl är byggd men hur mycket CO2 går det inte åt att framställa bilen innan den ens dricker diesel eller etanol?

Du får gärna berätta vad det är i motorn som inte tåler att konverteras till t ex etanol? Kanske ska tillägga att jag inte är speciellt förvånad över att en volvoanställd har din uppfattning i frågan...

Re: Ska vi E85/gaskonvertera våra bilar för miljöns skull?

Postat: fre 14 aug 2009, 23:26
av *pettson*
Till att börja med så.. har vi ens ett bränsle som är nyttigare i avgasröret? Hela kedjan ska vara nyttigare.. Alltifrån grundprodukt till färdiga avgaser.

Re: Ska vi E85/gaskonvertera våra bilar för miljöns skull?

Postat: fre 14 aug 2009, 23:46
av vetten
Skit i vad dom kallar miljöproblem med bilar ?:-/ Klart överreklamerad reklam eller ska jag våga skriva miljölobbing, för det är vad jag tror. Nej det blir inte mindre avgaser eller "föroreningar" som miljötallibanerna vill ha oss att tro :-O) Det är bara skrämselpropaganda eller bara "skitsnack" som dom kör med ?:-/
Men jag tycker ju också att ju mer "miljövänligt" bränsle vi kör på är bra för då skitar vi ju ner vår jord mindre :-)-)

Re: Ska vi E85/gaskonvertera våra bilar för miljöns skull?

Postat: lör 15 aug 2009, 10:18
av isak
god förmiddag
dessutom bidrar sverige med 0,2% av jordens totala utsläpp! så klimatnissarna borde inse fakta och lägga sitt krut där det gör största nyttan. så mycket bidrag kommer alldrig att det blir lönsamt för miljöns skull att investera i gas eller etanol? är väl inte meningen att grannarna skall börja mobba varann för att det inte är kat- på gräsklipparen?
isak

Re: Ska vi E85/gaskonvertera våra bilar för miljöns skull?

Postat: lör 15 aug 2009, 13:35
av DrY
Det är just för dem som har en hyfsat ny kärra, som konverteringslagen är skriven. En godkänd konvertering måste klara lika låga utsläpp som en ny bil - oavsett om den kör på bensin eller alternativbränslet - så det blir definitivt en förbättring om du har en 7 år gammal bil. Dessutom får du möjlighet att köra på det billigaste bränslet.

En 10 år gammal bil borde helst skrotas - den släpper ut lika mycket föroreningar som 4 nya bilar.

Energiförbrukningen och växthusgasutsläppen vid tillverkning av en ny bil är ca 10- 15 % av totalförbrukningen, dvs motsvarande 2-3 års bensinkörning.

pettson - Naturvårdsverket har räknat på hela kedjan (produktion, förädling, transport, användning) på de bränslen som finns att köpa i Sverige. E85 minskar växthusgaserna med 60-65%, biogas med ca 85 %

Isak - jag bidrar bara med 0,00003 % av Sveriges skatteinkomster - slipper jag betala skatt då?

Re: Ska vi E85/gaskonvertera våra bilar för miljöns skull?

Postat: lör 15 aug 2009, 13:42
av Lilja
DrY skrev:Det är just för dem som har en hyfsat ny kärra, som konverteringslagen är skriven. En godkänd konvertering måste klara lika låga utsläpp som en ny bil - oavsett om den kör på bensin eller alternativbränslet - så det blir definitivt en förbättring om du har en 7 år gammal bil. Dessutom får du möjlighet att köra på det billigaste bränslet.

En 10 år gammal bil borde helst skrotas - den släpper ut lika mycket föroreningar som 4 nya bilar.

Energiförbrukningen och växthusgasutsläppen vid tillverkning av en ny bil är ca 10- 15 % av totalförbrukningen, dvs motsvarande 2-3 års bensinkörning.

pettson - Naturvårdsverket har räknat på hela kedjan (produktion, förädling, transport, användning) på de bränslen som finns att köpa i Sverige. E85 minskar växthusgaserna med 60-65%, biogas med ca 85 %

Isak - jag bidrar bara med 0,00003 % av Sveriges skatteinkomster - slipper jag betala skatt då?
Nej eftersom det är lag på att betala skatt. Det är dock inte lag på att vara en miljönörd och spendera hela sitt liv åt att försöka reducera utsläppet av en gas som inte är farlig från första början.
Finns betydligt giftigare gaser som vissa bränslen släpper ut som man ska fokusera på betydligt mer än på koldioxid.
Dessutom, sverige bidrar med ca 0,2% av världens utsläpp. Till detta hör att lite knappt 30% av sveriges utsläpp är transport sektorns förtjänst. Till detta ingår även lastbilar som släpper ut 3-4 gånger mer än en personbil.

Men visst jag säger inte att ni inte ska göra något, men sålänge de verkliga bovarna i dramat skiter fullständigt i det så kommer era medelmåttiga försök att få ett bättre samvete vara helt bortkastat.

Re: Ska vi E85/gaskonvertera våra bilar för miljöns skull?

Postat: lör 15 aug 2009, 14:42
av isak
naturvårdsverket borde vara nästa statliga verk som avskaffas.
isak

Re: Ska vi E85/gaskonvertera våra bilar för miljöns skull?

Postat: lör 15 aug 2009, 14:59
av DrY
Lilja skrev:
Finns betydligt giftigare gaser som vissa bränslen släpper ut som man ska fokusera på betydligt mer än på koldioxid.
Dessutom, sverige bidrar med ca 0,2% av världens utsläpp. Till detta hör att lite knappt 30% av sveriges utsläpp är transport sektorns förtjänst. Till detta ingår även lastbilar som släpper ut 3-4 gånger mer än en personbil.

Men visst jag säger inte att ni inte ska göra något, men sålänge de verkliga bovarna i dramat skiter fullständigt i det så kommer era medelmåttiga försök att få ett bättre samvete vara helt bortkastat.
Det goda med biobränslen är att de dessutom drastiskt minskar andra farliga gaser, t.ex. 1,8-dinitropyren och 3-nitrobenzanthrone och andra högpotenta carcinogener. Dessutom minskar de utsläppen av nanopartiklarna (partiklar som är så små att de går igenom partikelfiltren) rejält. Nanopartiklar är huvudmisstänkta som orsak till avgasrelaterade hjärt-och kärlsjukdomar . Ca 2.000 människor uppskattas dö av detta per år i Sverige (som en jämförelse - antalet trafikdödade var 420 st förra året - hur mycket pengar satsar vi inte på att minska den siffran?). Nanopartiklar plockar dessutom upp andra gifter som finns i luften och för dem in i blodet. Till råga på allt har de visat sig kunna tränga igenom blod-hjärn-barriären, som ska skydda hjärnan mot gifter. E85 har fått skit för att den släpper ut mer formaldehyd än bensin vid kallstart. Det gäller dock bara vid just kallstarten - efter 10 min är katalysatorn varm nog att ta hand om detta, så på totalen är E85 bättre än bensin och diesel också på detta område. Dessutom - mindre än 1 % världens bilstarter är kallstarter...

Instämmer - Om Sverige vore det enda landet som använde biobränslen och det stannade vid det så vore det inte så mycket värt. Men vi är långt ifrån de enda - Frankrike, Tyskland, Spanien, Storbritannien, Italien, Österrike, Slovenien, Kroatien, Tjeckien, Polen, USA, Brasilien, Kina, Indien, Turkiet har alla börjat, och i vissa fall kommit längre än oss - Italien har 400.000 gasbilar, Brasilien använder mer etanol än bensin...