Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
Har alltid varit lite svag för BMW. Har tidigare haft ett antal olika BMW:n. Den senaste var en 525I E34 89:a. Har nu fått kontakt med en kille som ev. vill byta sin BMW 750 IL 89:a E32 mot min Volvo. BMW:n har en V12, automat, ganska välutrustad, i hyfsat fräscht skick, har gått ung. lika långt som Volvon dvs. ca 30000 mil. Automat lådan är bytt sedan tidigare.

Vet ju att det mer eller mindre är en ekonomisk katastroff att byta men att ha en mullrande V12 under huven är inte helt fel. Vet att den har dyra ägarkostnader, mycket som kan krångla men ändå. Tanken är då att den får gå endast som sommarbil och att jag sparar Astran som vinterbil. Är som sagt lite småsugen och om det skulle bli aktuellt så blir det ett byte rakt av som gäller.
Vad sägs?
av *pettson*
Vet inte vilken av tolvorna som det varnas för. Men en av dom är en katastrof. Den andra är bara *dyr*. Mullrande tolva är säkert roligt du får även runt 300hk, problemet är att bmw mullrar inte nåt speciellt om man inte redan har slaktat avgas och insugs sidan för att få fram ljudet, du har inte funderat på varför bytet ska ske? Vad är haken?

gjorde en liten kontroll på delar..Naturligtvis på eftermarknadsdelar.

Fördelarlock till M70-5012A ligger på 872,50
Tändstift kostar som en volvo ca 55kr
Rotor 245 spänn.
Tempsensor insprutet 272,50 st
Luftmassemätare 8363,75 kr
Utbytes dito 2942,50
Gasreglage (vad nu det innefattar på BMW) 20813,75 kr
Framstötdämpare för drygt 2217,50
bakstötdämpare för 4178,75
Framskivor hittar jag inte.
Bakskivor för 892,50 st.
Belägg för mellan 400 och 1000kr/sats bak beroende på bromstyp.

Nu måste ju inte allt paja men visst får det volvo att framstå som en ypperligt billig bil.
Användarvisningsbild
av Guligan
BMW 750i/750iL = en riktig drömbil, när den var ny...
V12:an mullrar inte, men klangen är inte fel hos den ändå.
Frågan är om inte din Volvo borde vara värd lite mer än BMW:n?
av Mackansglt
Har lite svårt att bedöma vad Volvon är värd. Kollar man på Blocket så står dom ju på allt
mellan 12-30000 för ung.fär samma årmodell och samma utrustning som min. Min har ingen speciell utrustning, ECC som inte fungerar, läck i förångare och kondensor, färddator, farthållare, lastnät, insynsskydd, avtagbart drag, larm, centrallås, sc 805 sterio, Blått halvskinn, S/V70 kombiinstrument, S/V70 dörrhandtag, S/V70 bakljus, S/V70 träratt, sommar och vinterdäck på alufälg, 2st sommardäck lite snedslitna, spoiler på bakluckan, målade midjelister, målat baklucke handtag. Allting fungerar förutom bakrutetorkaren, motorn har brunnit. Motor och transmition fungerar klanderfritt, aldrig några startproblem eller något.

Den har gått ca. 30000 mil, har 5vxl. låda med mera. Skicket är i vanligt bruksskick både på in och utsidan. Nästan helt rostfri men lite skavanker och lätt blästard motor huv, turkosmetalic kod 422. Den har även mittkonsol och växelspaksknopp i mörkt träslag från en T5.
Kamremm, spännare och vattenpump bytt vid 25000 mil.

Vad kan Volvon vara värd? Kan man få mellan 20-25000 i bästa fall.
Vet att det är mer eller mindre omöjligt att värdera en bil så men ändå.
Är besiktigad och skattad till sista FEB 2010.
Kan slänga upp några bilder om det är intressant.

Ps. Hade egentligen inte tänkt att sälja Volvon innan detta dök upp + att jag har blivit tillfrågad och stoppad 2ggr. under den senaste månaden när folk har frågat om bilen är till salu.
Vi har dock aldrig kommit så långt att det har blivit diskusion om priset.DS
Användarvisningsbild
av StringerBell
Ett lotteri, men varför inte chansa? Ha kul så länge det varar.
av Hemulen
Bilen blänker ju,kan ju använda den som rakspegel :D . Man börjar ju förstå att BMW-ägaren vill lägga vantarna på den................ :)
Användarvisningsbild
av Henke850
Gamla tyska lyxbilar har ju sällan bra andrahandsvärde. Jag köpte min rostfria och schyssta MB 300e för 13k, körde en sommar och sen reparerade lite saker för 19k så inköpspriset brukar alltid ligga väldigt lågt. En 750 kan säkert bli en marddröm den dagen någon viktig sak går sönder. Men å andra sidan är det ju roligare bilkörning/bilägande än en vanlig Volvo 850 :wink: Så byt på och håll tummarna. En speciell sommarbil är alltid härligt.
Användarvisningsbild
av camaro69
Byt jämt med din gamla Opel. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]