Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#357722
Skulle jag vara ägare av en jätteindustri så skulle den omgående flyttas till länder men låga löner, inga arbetsrättsliga avtal och låga bolagsskatter, för som företagare handlar det om att få ut det mest för minst producerad krona, detta är förklaringen varför flyttvågen av stora företag går till öst!
Tja det kan ju gälla t.ex teko eller annan arbetskraftskrävande industri.... Men till skillnad mot den typen av industri så ligger mycket lite av kostnaderna för internationell bilindustrin i löner och skatter. Ett par exempel på underleverantörssidan kan man nog skaka fram, men inte på billindustri i stort.

/Thomas
av jumu01
#357766
Jag har lite svårt att hålla med dig Funk om " Men till skillnad mot den typen av industri så ligger mycket lite av kostnaderna för internationell bilindustrin i löner och skatter".

Visserligen står nog utvecklingskostnaden för en stor del, men sedan produktionen kommer igång då spars det mycket på arbetskostnaden för produkten. Finns ingen inom bilindustrin som jobbar ideellt!

Varför skulle asiaterna låta allt vara kvar i Sverige, då man får minst 15 kineser att göra samma jobb som 1 svensk lönemässigt, asiater är ju inte kända direkt att strö pengar runt sig.

Glömde även att lägga till den undermåttliga sjuk-o socialförsäkringsystemet i asien (visserligen har man ju även lyckas holka ur systemet i Sverige också, men inte på asiatiska nivåer), mycket pengar spars in här också, se på t.ex japan då dom är sjuka tar dom ut semesterdagar, vilken svensk skulle göra det?
Användarvisningsbild
av Funk
#357795
Vill minnas att utslaget på en normal bilmodells livslängd så står löner och lönebikostnader (i produktion) för ca.4% i Europa, jag skall inte svära på siffran men det är i alla fall inte den tyngsta biten.

Varför kineserna inte flyttar allt till Kina, tja jag tror ju inte kineserna köpt Volvo för att förlora en marknad på 450000 bilar i USA och Europa vilket skulle kunna hända om det flyttas i sin helhet. Redan här på forumet och i dagspress menar ju förskräckligt många att dom köpt sin sista Volvo bara det andas om kinesiskt ägarskap, tänk så om verkligen flyttar..
För övrigt så vill man nog gärna ha tillverkning innanför tullmurarna av så dyra produkter som fordon, det är inte billiga leksaker vi pratar om.
Jag kanske inte är överdrivet förtjust i kinesiska ägare, men det är inte solsken att jobba under en kristyngd fet amerikan heller.. Och vad det gäller intelligensen och viljan att göra goda affärer så verkar det som kineserna lärt sig mycket av det som amerikanerna troligen glömt eller aldrig fattat.

/Thomas
av jumu01
#357858
Mycket skön målning av amerikansk business. :lol:
Skål Thomas och ha ett riktigt Gott Nytt År! (BE)
Användarvisningsbild
av Funk
#357907
jumu01 skrev:Mycket skön målning av amerikansk business. :lol:
Skål Thomas och ha ett riktigt Gott Nytt År! (BE)
Tack det samma, går och tar en pilsner direkt... 8)

/Thomas
av Steff 99
#357981
Ja och tänk va bra vi hade haft det i Sverige om vi int haft vår glesbyggd och bidragen till att hålla igång produktion där.
Samt sluppit att exportera våra varor vi producerar i Sverige till USA och slippa göra affärer med feta amerikaner....
Det bästa är säkert att lämna över till Kina ...Vi kan ju deras affärskultur och vet exakt hur de tänker. :roll:
Kina är som alla vet ett väldigt öppet land som redovisar sina avsikter öppet och tydligt...... ?:-/

Så njut ni av er pilsner.................
av jumu01
#357985
Du missade en sak Steff 99 Kina har pengar och är beredd att använda dessa vilket amerikanarerna inte har!
Det är ju bara en kort tidsfråga när Kina är förbi USA i världsekonomin! :-)-)

Steff 99 åt dig kan jag rekommendera "Gravöl" om det nu känns så! :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
#358002
Det finns ett ordspråk som heter "Det är inte lätt att bli profet i eget land". När man läser de flesta inlägg i den här tråden så ser man att det är sant. Men faktum är att utanför våra gränser så är svenskbyggda bilar högt värderade, just för att de är "svenska" inte amerikanska eller kinesiska. Läste en artikel om att importera begagnat från Tyskland. Man jämförde priser: En Volvo V 70 D5 Kinetic -05 8000 mil värderas i Tyskland till 165.200:- och i Sverige 138.400:-. En SAAB 9-5 kombi 2,3T Aero -06 8000 mil värderas i Tyskland till 197.900:- och i Sverige 184.000:- Medan en Mercedes SLK 200 -05 4000 mil värderas i Tyskland till 207.200:- och i Sverige 268.600:-. Likaså BMW 525d Touring -06 12.000 mil 155.800:- i Tyskland och 204.600:- i Sverige. Läste förresten på Text-TV att Geely förbinder sig att INTE lägga ner fabriker i Europa eller utvecklingsavdelning i Sverige. De två företagen (Volvo och Geely) skall drivas helt på "egna ben".
Användarvisningsbild
av Funk
#358010
Så njut ni av er pilsner.................
Tack, dom var goda.

Ja du Steff99, jag vet inte vad du läste in i mitt inlägg... men jag har inga problem med att exportera till USA, precis tvärtom. Vad jag däremot inte är lika förtjust i är att jobba som svensk i ett företag med amerikansk ledning, företagskultur och mindre genomtänkta affärsideer. Exakt hur det kommer att se ut med kinesiska ägare är det ju ingen som vet ännu, så våra gissningar och antaganden kan endast framtiden utvisa...

Glesbygdstöd, Kinas och för den delen USA:s inställning till öppenhet och agerande i världspolitiken kan vi ta någon annanstans då det troligen platsar mindre bra i ett Volvoforum.

/Thomas
av erc
#358237
Skönt att ha 1½ år kvar till bilbyte. Skulle jag beställt bil idag hade det ABSOLUT inte blivit en Volvo igen. Nu får Geely ungefär ett år på sig att visa hur de tänkt förvalta Volvo PV och vårda varumärket Volvo.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]