Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jumu01
#336344
Funk skrev:

BMW, Mercedes och snart också VW har ju fabriker i USA, vilket traditionellt inte borgar för premiumkvalitet. Men det verkar ju gå bra ändå.
VAG-gruppen har ju redan fabriker i stort sett över hela världen även om det inte är kompletta anläggningar...

/Thomas
Anledningen till att tyskarna har fabriker i USA är att slippa tull (skyddstullavgifter) och andra avgifter som man skulle ha om produkten exporterades från Tyskland! Då säkert USA är en stor volym i deras försäljning.
Användarvisningsbild
av Funk
#336372
jumu01 skrev:
Funk skrev:

BMW, Mercedes och snart också VW har ju fabriker i USA, vilket traditionellt inte borgar för premiumkvalitet. Men det verkar ju gå bra ändå.
VAG-gruppen har ju redan fabriker i stort sett över hela världen även om det inte är kompletta anläggningar...

/Thomas
Anledningen till att tyskarna har fabriker i USA är att slippa tull (skyddstullavgifter) och andra avgifter som man skulle ha om produkten exporterades från Tyskland! Då säkert USA är en stor volym i deras försäljning.
Det är delvis riktigt, även om skyddstullar på bilar mellan EU och USA inte är något som direkt existerar så sänker det kostnaderna då merparten av dessa bilar stannar i USA och enbart ett litet antal av de modeller som byggs där säljs i Europa.
Till och från Kina existerar dom dock i allra högsta grad fortfarande även om handelsavtalen blir bättre och bättre. Ett faktum som talar för att behålla produktion i Sverige för ett kinesägt Volvo, om dom inte vill dra sig ur både EU och USA marknaderna.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Henke850
#357087
Kineserna kan väl spotta ut ännu billigare delar :)

Iaf väldigt tråkigt att märket såldes just till Kina. Inte bra för imagen.
Användarvisningsbild
av SvenB
#357097
Varför så negativa. Geely köper inte Volvo PV för att flytta all verksamhet till Kina. Då får de ju bara dagens teknik med sig. Om de behåller allt som nu finns i Sverige med utvecklingsavdelning och fabriker så kan de hänga med i framtiden också. Jag är övertygad att vi inte kommer att få se någon Geely med Volvologga, men kanske någon äldre Volvomodell med Geelylogga. Jämför gamla SAAB 93 med BAIC-logga. Eller SEAT:s "nya" modell som är gamla Audi A4. Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara en katastrof att ett kinesiskt företag skulle köpa. Hur många amerikanska komponenter sitter i dagens Volvobilar? Och inte ligger Volvos huvudkontor i Detroit.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#357146
Larzan: Nej, det gjorde jag inte, Ford känns ändå mer som ett bilmärke än Geely :roll:

Vad som händer får framtiden utvisa :wink:
av Tobbev
#357170
Jag jobbar på Volvo och jag väljer att vara positiv till detta. Det är ju en helt brutal marknad där, runt 30.000 bilar om dagen säljs i Kina, och kan Volvo kapa ut sig bara en liten del av den kakan så vore det väldigt bra.

Jag tror som KKR, varför i helvete skulle de köpa Volvo och sedan i princip lägga ner här i Sverige? Då tappar de alla som utvecklar bilarna och däremed all kompetens som Volvo faktiskt besitter inom många områden.
Användarvisningsbild
av Honke
#357189
Tobbev skrev:Jag jobbar på Volvo och jag väljer att vara positiv till detta. Det är ju en helt brutal marknad där, runt 30.000 bilar om dagen säljs i Kina, och kan Volvo kapa ut sig bara en liten del av den kakan så vore det väldigt bra.

Jag tror som KKR, varför i helvete skulle de köpa Volvo och sedan i princip lägga ner här i Sverige? Då tappar de alla som utvecklar bilarna och däremed all kompetens som Volvo faktiskt besitter inom många områden.
Köper Geely Volvo så är jag helt övertygad om att tillverkningen av volvobilar flyttar till kina på längre sikt. Av den enkla anledningen, pengar och politik. Att utvecklingen av nya modeller stannar kvar i sverige är ju nog ganska säkert men tillverkningen gör nog kinerserna minst lika bra o säkerligen mycket billigare.
Det är i varje fall vad jag tror.
Så jag hoppas verkligen inte att Volvo säljs til Geely..... Då har i varje fall jag köpt min sista volvo
av Tobbev
#357190
Jag vet inte vad det är för tull på en icke-eu tillverkad bil när den importeras till EU, men det finns ju en anledning till att t.ex Toyota har fabriker inom EU.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

En undran bara, bl.a om rattvärmen verkligen […]

Stigande tomgång.

Om den startar lätt och går bra kall s&[…]

Jag betalade ca 14 000 på Bilia för att[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna, […]