Sida 1 av 1

96 Oktan, samt ev bensinmackmygel.

Postat: lör 04 apr 2009, 12:47
av Travolta
Liten undran, vilka tankar 96 oktan? Vilka är i behov av detta? Jag har aldrig någonsin tankat detta och jag känner ingen som gör det heller, men det finns ju på många mackar så i vilka bilar gör man det? En annan sak, jag fick höra att på en båtmack så lät de 95 oktan fylla ut 98 oktanpumpen när det var slut, är det vanligt, sker det på bilmackar? Kan det vara sant över huvudtaget (går det att göra rent praktiskt??)

Re: 96 Oktan, samt ev bensinmackmygel.

Postat: lör 04 apr 2009, 13:44
av jojjeblom
Hmmmm 93/96/98 oktan körde man ju med på den ''gamla'' goda tiden innan katalysatorer var vanligt.

Re: 96 Oktan, samt ev bensinmackmygel.

Postat: lör 04 apr 2009, 14:39
av *pettson*
Travolta skrev:Liten undran, vilka tankar 96 oktan? Vilka är i behov av detta? Jag har aldrig någonsin tankat detta och jag känner ingen som gör det heller, men det finns ju på många mackar så i vilka bilar gör man det? En annan sak, jag fick höra att på en båtmack så lät de 95 oktan fylla ut 98 oktanpumpen när det var slut, är det vanligt, sker det på bilmackar? Kan det vara sant över huvudtaget (går det att göra rent praktiskt??)
Nu kör jag inte tankbil så ur tankbilens synpunkt vet jag inte. Men ur mackens synpunkt går det väl utmärkt att mygla med detta. Ingen vet om dom fått 98 oktan och bägge är blyfria så några direkta sätt at kika på det finns ju inte för genomsnittskonsumenten.

Re: 96 Oktan, samt ev bensinmackmygel.

Postat: lör 04 apr 2009, 20:51
av Ticken
Fast bilar som är beroende av 98, tex pga av högt ladd och så märker ju direkt om det är typ 95 man fått istället då bilen börjar spika såfort man kör därifrån.. eller har jag fel?

/Turbo+

Re: 96 Oktan, samt ev bensinmackmygel.

Postat: lör 04 apr 2009, 21:13
av halmstaden
Turbo+: visst kan man märka skillnad mellan 95/98 med en turbo/komp-matningsmotor fast då snackar vi ju högre varvtal :-)-)

Re: 96 Oktan, samt ev bensinmackmygel.

Postat: lör 04 apr 2009, 21:48
av Ticken
Jo men ändå. Det märks ju :p

/Turbo+

Re: 96 Oktan, samt ev bensinmackmygel.

Postat: lör 04 apr 2009, 22:51
av greenbay
Inte helt rätt, knack beror inte på varvtal, utan på laddtryck och oktantal.
Många bilar har högt laddtryck på låga varv, sedan minskar laddtrycket vid kanske 2700, för att åter öka igen vid 4000 varv, detta beroende på att man eftersträvar en jämn momentkurva.
/greenbay

Re: 96 Oktan, samt ev bensinmackmygel.

Postat: sön 05 apr 2009, 01:17
av *pettson*
jag kör min maskin på 95 oktan stadigt. Den bör lämna runt 300hk i det skick den är idag. Känner jag av 95 eller 98 oktan?
Om jag spöar skiten ur maskinen under en längre period kan jag förnimma ett nåt lägre laddtryck förvisso. Dock har jag inte nån bra intercooler så den bör vara den gigantiska skillnaden innan motorn ens kan märka av att jag tankar 95 oktan. Menar: kan jag inte hålla laddluftstempen nere så spelar det egentligen inte nån roll om jag så kör 120 oktan. Kör man däremot normalt så spelar det absolut ingen roll. Den effekt ni KAN gå miste om mellan 95 och 98 oktan finns där i ca 10-15 sekunder för sen som sagt är laddluften för het och då spelar det alltså ingen roll.
Volvo har varit lite skojjiga om oktantal minsann. I min handbok står att bilen SKA tankas med 95 oktan. KAN tankas med MINST 91 oktan och KAN tankas med 98 oktan.
Nu har jag ju inte fabriks varesej programvara eller utförande i övrigt så det spelar ingen större roll vad volvo skrivit.