Sida 1 av 2
Att ha som andrabil - 855 eller 965/V90
Postat: lör 28 feb 2009, 20:10
av Mr T
Hej,
Funderar på att skaffa en andrabil då det väntas tillökning i familjen - och att det ska bli en Volvokombi är en lågoddsare.
Men vad välja?
Just nu står valet mellan 855 och 965/v90.
För båda modellerna gäller att det går att hitta bilar från 95-97 med strax under 20' mil på mätaren, bra utrustade och välskötta för runt 20-30 kSEK.
855'n är naturligtvis en modernare modell men 960'n är lyxigare, har oftare skinnklädsel. 960'n har jag erfarenhet av att meka med, den kommer nog inte att rulla jättemycket så bensinförbrukningen spelar inte jättestor roll.
Men vad talar för och emot de båda? Jag är väldigt intresserad av att höra era synpunkter.
Dessutom: på många annonser på blocket på 850/855'or så står värmereglagen på max. Är detta en indikation på ett fel som är vanligt på dessa modeller eller är det helt enkelt så att annonsörerna kör iväg med en kall bil för att fotografera och vrider upp tempreglagen till max även om det inte blir snabbare varmt för det (ECC)?
Tacksam för alla synpunkter!
MVH
//Mr T
Re: Att ha som andrabil - 855 eller 965/V90
Postat: lör 28 feb 2009, 22:15
av Claes74
Spelar inte förbrukningen någon roll skulle jag välja v90, som du själv skrev så får man mycket utrustning på köpet i dessa bilar.
Sedan är jag lite svag för bakhjulsdrivna bilar med stora motorer :)
2,5 manuell kanske?
Re: Att ha som andrabil - 855 eller 965/V90
Postat: lör 28 feb 2009, 22:31
av martinu
Jag skulle ha köpt en volvo 855 awd = fyrhjulsdrift är bäst. Sedan vet jag inte hur motorerna i 960 modellerna är heller, men snygga bilar är de.
Re: Att ha som andrabil - 855 eller 965/V90
Postat: lör 28 feb 2009, 22:37
av Marlboroman
Mr T skrev:Dessutom: på många annonser på blocket på 850/855'or så står värmereglagen på max. Är detta en indikation på ett fel som är vanligt på dessa modeller eller är det helt enkelt så att annonsörerna kör iväg med en kall bil för att fotografera och vrider upp tempreglagen till max även om det inte blir snabbare varmt för det (ECC)?
Det senare alternativet lär vara sanningen. Enda krånglet som brukar kunna vara är att fläktmotståndet fallerar till slut, men funkar fläkten på alla lägen så är det helt.
Re: Att ha som andrabil - 855 eller 965/V90
Postat: lör 28 feb 2009, 22:58
av Erico
Vill du ha en bil med fungerande utrustning ska du nog välja 965/v90´n. Har haft 745, 945, 855 och v70 och minst strul var det med 745:an och absolut mest med 855:an. Ett problem som alla 850-ägare jag känner har är ecc´n. Har själv lämnat in min 4ggr på 5 år för trasig ac och nu sista gången skulle det kosta 8000:- att laga så jag struntade i det och lagade fönsterhissen i stället :lol: . Ett annat problem på 855:an är framvagn och bromsar bak som glappar och kärvar varenda besiktning. Trotts att jag skruvar det mesta själv har jag betalat bilen flera ggr om i reservdelar på dom 8 år jag ägt bilen. Reparationer som gjorts de senaste åren är bla. Länkarmar fram, skivor och ok fram och bak ggr2, vevaxeltätning, lamdasond, fjäderbenslagring, kupéfläkt, kontaktplatta i tändningslås, bränslepump, hjullager bak, motorfäste, koppling för andra gången, expantionskärl, har säkert glömt nått. Bilen har nu gått 23000 mil. Kanske har jag haft otur men har svårt att rekomendera den till nån annan. Lycka till :D
Re: Att ha som andrabil - 855 eller 965/V90
Postat: lör 28 feb 2009, 23:09
av Nexus
flyttar till allmän bil-diskussion och i denna tråden finns det lite läsvärt då liknande fråga vart uppe tidigare
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Sen hade jag nog valt en V70 istället för 855 då de är lite modernare i utseende 8)
Re: Att ha som andrabil - 855 eller 965/V90
Postat: sön 01 mar 2009, 14:24
av Mr T
Claes74 skrev:
Sedan är jag lite svag för bakhjulsdrivna bilar med stora motorer :)
2,5 manuell kanske?
Jovisst är det så! Dessutom är ju 960 ett hack större bil vilket inte är till en nackdel.
martinu skrev:Jag skulle ha köpt en volvo 855 awd = fyrhjulsdrift är bäst. Sedan vet jag inte hur motorerna i 960 modellerna är heller, men snygga bilar är de.
Jag kör visserligen en del till fjällen, men det är bara en brant, visserligen lång, backe som jag ska upp för och då fungerar det bra med ett par kedjor.
Dessutom siktar jag på att få in även en fjällsemester i S80n även om det innebär inköp av takbox tex. Synd att inte använda en så fin bil. Bortsett från fjällsemestrar så är det Göteborg som gäller och det är extremt sällan det behövs fyrhjulsdrift här ... 8)
Angående motorerna så hade jag en 960 som rullade 27.000 mil innan jag sålde den och det var inga som helst problem. Enda gruset i maskineriet var handbromsvajrar som rostade, men det är väl ett aber på de flesta bilar med automat.
Marlboroman skrev:Det senare alternativet lär vara sanningen. Enda krånglet som brukar kunna vara är att fläktmotståndet fallerar till slut, men funkar fläkten på alla lägen så är det helt.
Bra att känna till.
Erico skrev:Kanske har jag haft otur men har svårt att rekomendera den till nån annan. Lycka till :D
Lite otur får man nog säga att du haft. Jag har haft ett antal olika Volvomodeller som jag kört uppemot en 30.000 mil och egentligen inte haft några större problem. Det dyraste enskilda var väl konvertering och lagning av ECC på en 760. Det gick lös på en 5.500 vill jag minnas.
Grammse skrev:
Sen hade jag nog valt en V70 istället för 855 då de är lite modernare i utseende 8)
Jag kan hålla med om att det ser lite moderna ut, men jag tycker nog att 850n är snyggare. Lite mer Volvokänsla på den helt enkelt. =)
Tack för alla bra svar. Vi får se vad det blir.
//Mr T
Re: Att ha som andrabil - 855 eller 965/V90
Postat: sön 01 mar 2009, 22:27
av Guligan
Jag skulle tagit 965/V90. (Funderar i samma banor som du, vi fick barn nummer två i december och V40 som andrabil är på gränsen till för trång tycker jag)
Re: Att ha som andrabil - 855 eller 965/V90
Postat: mån 02 mar 2009, 20:47
av WSAB
Det där med värmereglagen, tror du inte att det kan vara okunskap?
Har en på jobbet och han är helt "lost" på bilar.
Tror att det är tredje Volvon han har med ECC.
Alltid samma visa att när det är vinter så står värmereglaget på maxvärme och på sommaren på maxkyla!!!
Han fattar inte hur ECC:n funkar.
Ändå har vi på jobbet sagt åt han massor av gånger att ha vredet på 21 grader och har det där SOMMAR SOM VINTER!!!!
Men nej, det går inte in i huvudet.
Många fattar nog inte att uppvärmningen inte går fortare för att man har reglaget på max.
Re: Att ha som andrabil - 855 eller 965/V90
Postat: tis 03 mar 2009, 21:01
av quisten
Pratar nog i egen sak men 960 är en riktigt bra ihopskruvad bil minimalt med problem
på min har följande bytts Hanbroms vire,Motor temp givare,samt renoverat acc.
Angående acc så är kvaliten kass på alla bilar i mitt tycke.
Handbroms viren är standard fel på alla 960 (fast jag använder handbromsen)
Mina erfareheter med 850 är inte goda har inte ägt någon själv men mina
kompisar har och lagt ut stora summor på reparationer som bara inte händer på 960 serien.