Sida 1 av 1

Hur mycket av energin kommer ut till drivhjulen?

Postat: mån 02 feb 2009, 19:50
av halmstaden
Funderat lite kring detta. Vet att verkningsgraden på en ottomotor är kring 30%, och på dieselspisar runt 45-50% någonstans. Men det sker ju förluster utanför cylindrarna också så att säga, men hur stora är dessa? Kan man säga något generellt kring detta?


MVH

Re: Hur mycket av energin kommer ut till drivhjulen?

Postat: mån 02 feb 2009, 20:17
av ~Kalle~
Jag har hört att man kan räkna med 12% drivlineförluster men det finns nog personer på forumet som kan mer än mig om detta :wink:

Re: Hur mycket av energin kommer ut till drivhjulen?

Postat: tis 03 feb 2009, 09:15
av matzen10
När biltidningarna gör tester i "bänkar" så verkar det normalt med minus 3-5% effektskillnad mot vad tillverkaren uppger. Så i stort sett allt går ut till drivhjulen, om jag förstått det rätt.
Det kanske är skillnad på lite äldre bilar dock; om man kanske hade "sämre" lösningar förr..?

Hoppas det här var svaret du eftersökte, halmstaden!
Min info är hämtad från Automotor&Sport samt Teknikens Värld.

M V H
---> Matzen

Re: Hur mycket av energin kommer ut till drivhjulen?

Postat: tis 03 feb 2009, 12:04
av halmstaden
Nja men så är det väl knappast, för ibland blir ju effekten högre i biltidningarnas tester, D5 185 tex.
10-12% låter ganska rimligt, betyder att, om motorns verkningsgrad är 30%, kommer 26-27% ut till hjulen.

Re: Hur mycket av energin kommer ut till drivhjulen?

Postat: tis 03 feb 2009, 12:09
av Marlboroman
På en vanligt framhjulsdriven bil så brukar man räkna på 12% förlust, lite mer på en bakhjulsdriven men 15% på sin höjd medans en 4-hjulsdriven kan tappa uppåt 20%. Dessa siffror kan dock påverkas upp / ner beronde på växellåda. Sen är det dessutom skillnad om man mäter på naven eller på rullar.

Re: Hur mycket av energin kommer ut till drivhjulen?

Postat: tor 05 feb 2009, 09:42
av VolvoB20
Mycket värme blir det ......

Om du har en motor på 200.000 W och fullgasaccareller toppar på autobahn så är 20% av det 40.000 w som blir värme i låda och lager.