Sida 1 av 2

Etanolförsäljningen har rasat med 70 procent

Postat: mån 19 jan 2009, 16:32
av Barkbiten
Etanolförsäljningen rasade med hela 70 procent i höstas. Det visar preliminär statistik från Svenska Petroleuminstitutet, SPI. Läs mer här ->

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 494201.ece


Intressant med tanke på alla de mängder av svenska mackägare som tvingats att installera etanolpumpar för hundratusentals kronor, utan någon som helst möjlighet till return on investment. Valet har i princip varit -> installera pumpen, eller lägg ner macken.

De redan marginalnaggade mackägarna har fått det ännu svårare. Och nu går även Svenska Petroliuminsitutet ut och medger att försäljningen av etanol är värdelös, den till och med rasar 70 procent neråt, från redan extremt låga nivåer.

Hur hanterar politikerna detta? Räkna med färre mackar framöver längs våra vägar och räkna med att de få som står kvar blir obemannade automatpumpar där Du måste dra kortet minst 2 gånger för att få fulltank.

Re: Etanolförsäljningen har rasat med 70 procent

Postat: mån 19 jan 2009, 16:48
av Funk
Det svänger snart igen, när de så kallade "miljövännerna" börjar spara pengar på att köra E85 igen, nu är det ju billigare att köra på bensin...
Mackägarna säljer ganska säkert ungefär lika mycket mer vanlig bensin istället så dom klara sig nog.

/Thomas

Re: Etanolförsäljningen har rasat med 70 procent

Postat: mån 19 jan 2009, 17:15
av Barkbiten
Funk skrev:Det svänger snart igen, när de så kallade "miljövännerna" börjar spara pengar på att köra E85 igen, nu är det ju billigare att köra på bensin...
Mackägarna säljer ganska säkert ungefär lika mycket mer vanlig bensin istället så dom klara sig nog.

/Thomas
Ja, säkert är det så. Först lovade politikerna att subventionera dieselbilar, för det var miljövänligt. Folk gick över till diesel. Plötsligt steg efterfrågan och dieselpriset höjdes. Därefter tog man även bort partikelfilterrabatten och nu är det inte längre någon som reagerar på att dieseln är 1 krona dyrare än bensinen. Trots att dieselbilar tyngs av sjuka skatter. Man sa då "ja, men Du måste tanka etanol istället, skaffa en etanolbil, då kör Du billigt och miljlövänligt". Folket skaffade miljöbilar, man skaffade etanolbilar, och regeringen drog sitt strå till stacken genom att införa en tvingande lag där mackägare skulle installera miljöpumpar. En investering på sisådär 500.000 kronor kanske utan någon som helst möjlighet att tjäna tillbaka pengarna på ökad försäljning. (därför många väljer att sätta macken i konkurs eller lägga ner). Plötsligt steg efterfrågan på etanolbilar. Men vad hände då? Jo man aviserar att man nu ska dra in förmånerna som dessa bilar haft, och detta ska man göra tidigare än planerat. Detta sker ungefär samtidigt som etanolpriset skjuter i höjden pga efterfrågan och plötsligt går om bensinen i pris. Så inte nog med att det blir dyrare att köra på etanol. Du måste ju även serva bilen oftare samt tanka 2-3 gånger så ofta. Och nu kommer då bekräftelsen även på papper. Etanolförsäljningen rasar med 70 procent under hösten. Bra jobbat? Eller?

Angående mackägarnas marginaler på drivmedel så vågar jag påstå att de inte är särskilt höga. Tveksamt om man idag tjänar sina pengar på bränslet. Snarare är det korv, plockgodis och andra butiksvaror som torde stå för marginalerna. När prisdumpning sker gissar jag att de stora bolagen går in och subventionerar. Tex har ju Statoil ett avtal som säger att de alltid ska ligga på en viss nivå i förhållande till konkurrenterna. Och stämmer inte denna nivå så kan de bli stämda av kunderna. Därför måste man följa med i priskrigen. Jag är alltså ytterst tveksam till att en investering om ca 500.000 kr kan räknas hem på ökad försäljning. Varför skulle fler välja att åka till den macken än tidigare? På vilket sätt skulle de 500.000 kronorna (uppskattat) räknas hem? Visst man kan tänka sig att hypotetiskt om det bara finns en etanolpump i stan så åker alla etanolägare till den pumpen och tankar istället för någon annanstans...men när etanolen är dyrare? Och man väljer att tanka bensin istället, som ju finns överallt? Var ligger affären då? Ingenstans skulle jag vilja påstå. Så räkna med ytterligare nerläggningar och ökat antal automatstationer under året som kommer.

Re: Etanolförsäljningen har rasat med 70 procent

Postat: mån 19 jan 2009, 17:32
av Lövet
Det går inte att köpa bil efter de subventioner som råkar gälla just för tillfället. Staten bryr sig om 1 sak och det är att få in skattepengar. Hela miljöbilstjafset är bara ett politiskt korrekt spel.

Jag är väldigt skeptisk till teknik som inte kan stå på sina egna ben och är beroende av subventioner (läs etanol)

Re: Etanolförsäljningen har rasat med 70 procent

Postat: mån 19 jan 2009, 17:44
av Barkbiten
andreas_lofgren skrev:Det går inte att köpa bil efter de subventioner som råkar gälla just för tillfället. Staten bryr sig om 1 sak och det är att få in skattepengar. Hela miljöbilstjafset är bara ett politiskt korrekt spel.

Jag är väldigt skeptisk till teknik som inte kan stå på sina egna ben och är beroende av subventioner (läs etanol)
Väl talat. Lurendrejeri är bland det värsta jag vet. Och detta (med mera) är absolut i närheten av att kunna kvalificera in under den benämningen.

Re: Etanolförsäljningen har rasat med 70 procent

Postat: mån 19 jan 2009, 17:47
av Maxwell
Ja, jag säger då det. Det måste finnas andra motivationsmedel en pengar när det kommer till att byta bränsle till våra bilar. Själv svär jag varje gång jag skall tanka då alldeles för många mackar har ersatt 98 okt med E85. Dessutom har ju ett gäng mackar i Göteborgsområdet lagt ner så nu får man åka långa omvägar för att hitta en vettig mack när det är dags att tanka.

//Maxwell

Re: Etanolförsäljningen har rasat med 70 procent

Postat: mån 19 jan 2009, 17:57
av Funk
I detta fallet handlar det enbart om att etanolen stått (i stort sett) stilla i pris. En prisökning kom som väntat då det blev E75. Bensinen är för tillfället billigare.
Med andra ord så var det pris som man var beredd att betala för att vara miljövänlig i somras (då vanlig soppan var uppe och snuddade på 15kr-strecket) är alldeles för högt nu...pleease.. hyckleri är vad det är. Det är BARA plånboken som styr, det visar sig ju nu när trots fått sina subventioner för att köra E85. När det går att spara ett par spänn under ett par månader på vintern så skiter runt 70% av dem i miljön...

Vad det gäller mackägarna så ser man sällan några till salu i lite större orter i alla fall, så dom klarar sig säkert. Och min grannes automatstation med 4 (tror jag det var) vill han inte bli av med i alla fall.
Riktig glesbygd är en annan pilsner. Ibland verkar det som inget bär sig på vissa platser, tragiskt, men vad skall man göra ?

/Thomas

Re: Etanolförsäljningen har rasat med 70 procent

Postat: mån 19 jan 2009, 18:08
av Barkbiten
Funk skrev:I detta fallet handlar det enbart om att etanolen stått (i stort sett) stilla i pris. En prisökning kom som väntat då det blev E75. Bensinen är för tillfället billigare.
Med andra ord så var det pris som man var beredd att betala för att vara miljövänlig i somras (då vanlig soppan var uppe och snuddade på 15kr-strecket) är alldeles för högt nu...pleease.. hyckleri är vad det är. Det är BARA plånboken som styr, det visar sig ju nu när trots fått sina subventioner för att köra E85. När det går att spara ett par spänn under ett par månader på vintern så skiter runt 70% av dem i miljön...

Vad det gäller mackägarna så ser man sällan några till salu i lite större orter i alla fall, så dom klarar sig säkert. Och min grannes automatstation med 4 (tror jag det var) vill han inte bli av med i alla fall.
Riktig glesbygd är en annan pilsner. Ibland verkar det som inget bär sig på vissa platser, tragiskt, men vad skall man göra ?

/Thomas
Sant, det ligger nog en hel del i det Du säger. Var det inte lika när ekologiska matvarorna började introduceras? Inte många som var beredda att betala mer? Men i mitt kamratgäng så vet jag att några säger sig vara beredda att betala "lite" mer men inte "mycket" mer. Skiljer det bara en liten del så är det ok, men skiljer det mycket så tar man den billigare varan istället, även om det är mindre miljövänligt.

Subventionerna blir ju lite fel. Ska man ta hand om folket fullt ut så får man ju i så fall se till att subventionera fullt ut också tills de miljövänligaste alternativen är billigast. Och inte låta mindre miljövänliga alternativ vara billigare. Sen kan det ju också tyckas att det är personligt hyckleri att säga sig vara miljövänlig men sedan totalt strunta i miljön när det finns andra alternativ som är billigare. Det är kanske lite lyxigt att vara miljövän ibland. Och det är ju synd..vore gött om man kunde få ner kostnaden på de miljövänliga alternativen.

Och ja, glesbygden är sällan lukrativt. Man får det att gå ihop och kanske någon krona över då och då...men har man legat på gränsen ett tag så kan ett krav på nya milijöpumpar vara det som får bägaren att rinna över. Därför har regeringen satt en limit på att endast de som har större volym än 1 000 kubikmeter (vill jag minnas) per år måste installera detta. Men konsekvenserna ser vi ju som sagt...när det blir svåra tider är varje extra litet gruskorn (eller gruslass i detta fall) livsfarligt. Jobbar själv inte inom branschen men har flera bekanta som både sålt och köpt mackar senaste åren. Några har även konkurser bakom sig. Och två av de som köpte förra året har nu försökt sälja macken i sin tur...utan större framgång. Och detta ändå på en större ort. De som får ihop det jobbar ofta enormt mycket timmar själva i företaget.

Re: Etanolförsäljningen har rasat med 70 procent

Postat: mån 19 jan 2009, 19:51
av Fisch
Klart etanolförsäljningen sjunker när det skilljer 30 öre/litern på etanol och bensin, vilket det gör här i krokarna för tillfället! Bensinbolagen skyller etanolpriset på att de tippar i mer bensin i etanolen vintertid.

För en vanlig konsument som man välja mellan bensin och etanol i tanken så är valet ganska bekvämt. De flesta väljer nog tyvärr bensin då bilen drar 30% mer men etanol i (det skilljer 30% i energiinnehåll). Det blir helt enkelt dyrare att tippa i etanol i bilen.

Re: Etanolförsäljningen har rasat med 70 procent

Postat: tis 20 jan 2009, 07:48
av jhenrikj
Mycket skitsnack det där om att man måste serva bilen oftare.....Jo det ligger väl lite sanning i det, man måste göra ett oljebyte mellan ordinarie servicar, men det är ju bara ett oljebyte, inte en hel jäkla service. När jag får min 2,5FT så har jag 3000 mils serviceintervaller på den precis som på alla andra modeller. Däremellan ett oljebyte som de gör på 5-direkt så det är ju inte direkt jättejobbigt......