Sida 1 av 2
hur justera in brytarna-???
Postat: mån 22 dec 2008, 22:34
av volvo740-88
hur sjusterar man in brytarspettsarna på 0,4 som det skall vara ?? och vad händer om det är för mycket eller för lite spel ?
Re: hur justera in brytarna-???
Postat: tis 23 dec 2008, 16:41
av Sparkz
Vrid motorn så att brytaren är max öppen, klacken står högst upp på en nock på axeln. Lossa skruven lite lagom och justera med bladmått, det brukar finnas ett urtag att sätta skruvmejseln i för att flytta den fasta kontakten. Lite exaktare blir det med tändinställningslampa som kan mäta kamvinkel/dwell. Kör på startmotorn med mätaren inkopplad. Kolla upp exakt värde för din bil, oftast 58-60º på en 4-cyl.
På den tiden (Nej, det var inte bättre förr) man bytte brytare på varje service fick man lite ögonmått, då räckte det oftast med en kontroll med kamvinkelmätaren efteråt.
Re: hur justera in brytarna-???
Postat: tis 23 dec 2008, 19:21
av volvo740-88
jag har bara satt dit brytaren där den andra satt å INGET annat.. kanske därför det förklarar varför bilen inte startar ?
Re: hur justera in brytarna-???
Postat: fre 26 dec 2008, 12:33
av Sparkz
Se först och främst till så den öppnar och stänger när du vrider runt motorn. Då ska den starta iaf. Sen kan du justera avståndet mer exakt senare.
Re: hur justera in brytarna-???
Postat: lör 27 dec 2008, 14:29
av volvo740-88
hur kollar man det då _?? lite mer exakt är inte så 100% på sådant dära :roll:
Re: hur justera in brytarna-???
Postat: lör 27 dec 2008, 15:29
av Funk
volvo740-88 skrev:hur kollar man det då _?? lite mer exakt är inte så 100% på sådant dära :roll:
Tar av fördelarlocket och kör runt motorn på starten, kollar så att brytarna öppnar på nocken och stänger mellan nockarna...
/Thomas
Re: hur justera in brytarna-???
Postat: lör 27 dec 2008, 15:43
av Rådlös
För enkelhets skull, ta ur alla tändstiften. Märk upp var tändkablarna skall sitta (vilket stift). Ta av fördelarlocket. Tag ett spärrskaft och en hylsa som passar på det nedersta remhjulet, kamrem och fläktrem. Vrid motorn medurs samtidigt som du tittar på brytarspetsarna.
På axeln som brytarspetsarna ligger an emot, finns det fyra nockar, upphöjda kanter, dom skall lyfta respektive sänka tillbaka den ena av dom båda armarna med brytarspetsarna. Avståndet mellan spetsarna när den är maximalt öppen, när den lilla bakelitfiberklossen vilar mot toppen på en kam, skall var mellan 0,4 och 0,5 mm. Detta mäter man med ett bladmått*. Det skulle även gå med t.ex. en pianotråd om man garanterat vet att den håller rätt mått. Justeringen gör man med "fästplattan", basen, där man har skruvat fast brytarspetarna. Ett av hålen är slitsat för detta. Glöm inte att lätta på dom andra skruvarna något lite så att "plattan" kan röra sig. Förväxla inte fästplattan med den runda plattan som sitter i fördelaren! Den är också rörlig, men det är en annan funktion.
När du har justerat in detta, så skruvar du fast plattan igen. Dra några varv på remhjulet så att du ser att det fungerar. Om det gör detta, så tar du bort spärrskaftet med hylsan från remhjulet. Sedan sätter du tillbaka tändstiften, rotorn och tändkablarna i rätt ordning. Innan du stänger fördelarlocket, som bara kan sitta på ett sätt, passa på att hälla i en "tesked" olja på den filttussen som sitter överst i den ihåliga fördelaraxeln under rotorn. Detta är till för att smörja fördelaren, och viktigt för en säker funktion. Upprepa detta en gång om året. Dessvärre är det många som har förbisett detta. Oftast av okunskap.
Nu har du kommit så långt att motorn i teorin, skall starta. Gör den inte det, så finns det ett flertal felmöjligheter. Fungerar verkligen tändsystemet? Är förtändningen rätt inställd? (Den rubbas i och med att man byter brytarspetsar). Sitter alla tändkablar fast och på rätt plats? Fungerar bränsletillförseln?
*Ett litet nödverktygstips: Ett sådant stålband som sitter runt kartonger, embalage och packlådor, är om dom inte är extra stora, 0,5 mm i tjocklek. Och om dom inte är rostiga, smutsiga eller skavda på något sätt, är dom ganska exakta i måttet.
Re: hur justera in brytarna-???
Postat: lör 27 dec 2008, 15:49
av Nexus
visst är det enklare vrida runt motorn för hand utan stift men ej nödvändigt.
Mät även måttet efter du justerat in brytaren. vrid ett varv och testa igen.kan vara svårt få det 100% första gången
Re: hur justera in brytarna-???
Postat: lör 27 dec 2008, 16:00
av AndS
Har du en manuell låda är det bara att lägga i en av de högre växlarna och "gunga" bilen lite framåt/bakåt så du får brytaren att öppna fullt eller ställer sig med brytaren rakt över en av nockarna, dvs du behöver inte skruva bort tändstiften. Dra sedan i handbromsen när du justerar så att bilen står stilla.
Re: hur justera in brytarna-???
Postat: lör 27 dec 2008, 16:37
av volvo740-88
sitter dessa knockar ^^ under fördelarlocket eller någon som kanske har en bild att visa?