Sida 1 av 1
Kupévärmen i svärmors Mazda 323-92 är dålig
Postat: ons 26 nov 2008, 13:48
av carson
Ja det kommer fisljummen värme från kupéfläkten och dessutom är temperaturmätaren död på hennes bil, även när bilmotorn varit på en lång stund. Någon som har tips på vad dessa fel kan bero på, termostat, expansionskärlet eller någon vajer till varm/kall-reglager som hängt upp sig?
Alla svar emottages med stor tacksamhet.
Mvh/ Carson
Re: Kupévärmen i svärmors Mazda 323-92 är dålig
Postat: ons 26 nov 2008, 14:03
av Rådlös
Du får nog precisera dig lite mer. Blir motorn varm överhuvud taget, eller är det bara mätaren som visar kallt?
Detta kan bero på många orsaker, för lite kylvatten, täta rör (kan slamma igen om kylsystemet är misskött), dålig termostat (termostater är färskvara), läckande topplockspackning, trasig vattenpump m.m. Även luftintaget till fläkten kan bli igensatt, med dåligt "blås" som följd.
Försök spalta upp vad som fungerar eller inte.
Re: Kupévärmen i svärmors Mazda 323-92 är dålig
Postat: ons 26 nov 2008, 16:27
av carson
Rådlös skrev:Du får nog precisera dig lite mer. Blir motorn varm överhuvud taget, eller är det bara mätaren som visar kallt?
Detta kan bero på många orsaker, för lite kylvatten, täta rör (kan slamma igen om kylsystemet är misskött), dålig termostat (termostater är färskvara), läckande topplockspackning, trasig vattenpump m.m. Även luftintaget till fläkten kan bli igensatt, med dåligt "blås" som följd.
Försök spalta upp vad som fungerar eller inte.
Okej, här är några saker som jag har kontrollerat idag:
1. Motorn blir varm.
2. Kylvatten och kylsystem är ok.
3. Luftintaget fritt från löv och annat, bra blås i fläkten också.
Jag kollade säkringen till värmen allra först och den var hel, såg till att den satt ordentligt intryckt. Jag tryckte på återställningsknappen ovanför säkringsskåpet efter kontrollen, och noterade då att värmen blev betydligt bättre! Men nu är det ju mildväder och jag vet inte hur det kommer att vara vid kallare väder (minusgrader)?
Några ytterligare saker som jag borde kolla?
Re: Kupévärmen i svärmors Mazda 323-92 är dålig
Postat: ons 26 nov 2008, 17:20
av gundj
carson skrev:
Okej, här är några saker som jag har kontrollerat idag:
1. Motorn blir varm.
2. Kylvatten och kylsystem är ok.
3. Luftintaget fritt från löv och annat, bra blås i fläkten också.
Jag kollade säkringen till värmen allra först och den var hel, såg till att den satt ordentligt intryckt. Jag tryckte på återställningsknappen ovanför säkringsskåpet efter kontrollen, och noterade då att värmen blev betydligt bättre! Men nu är det ju mildväder och jag vet inte hur det kommer att vara vid kallare väder (minusgrader)?
Några ytterligare saker som jag borde kolla?
Happ happ happp, vad talar du om? Vilken säkring till värmen? Vilken âterställningsknapp?
Talar du om 230V motor och kupevärmare och dess funktion före motorstart?
Om det är motorns värmeavgivning under färd sâ är det säkert termostaten.
menar du elektrisk motorvärmarfunktion sâ blir det aldrig ordentligt varmt, bara ljummet till motorn nâtt arbetstremp.
Eller har jag missförstâtt allt?
Re: Kupévärmen i svärmors Mazda 323-92 är dålig
Postat: ons 26 nov 2008, 19:16
av carson
gundj skrev:carson skrev:
Okej, här är några saker som jag har kontrollerat idag:
1. Motorn blir varm.
2. Kylvatten och kylsystem är ok.
3. Luftintaget fritt från löv och annat, bra blås i fläkten också.
Jag kollade säkringen till värmen allra först och den var hel, såg till att den satt ordentligt intryckt. Jag tryckte på återställningsknappen ovanför säkringsskåpet efter kontrollen, och noterade då att värmen blev betydligt bättre! Men nu är det ju mildväder och jag vet inte hur det kommer att vara vid kallare väder (minusgrader)?
Några ytterligare saker som jag borde kolla?
Happ happ happp, vad talar du om? Vilken säkring till värmen? Vilken âterställningsknapp?
Talar du om 230V motor och kupevärmare och dess funktion före motorstart?
Om det är motorns värmeavgivning under färd sâ är det säkert termostaten.
menar du elektrisk motorvärmarfunktion sâ blir det aldrig ordentligt varmt, bara ljummet till motorn nâtt arbetstremp.
Eller har jag missförstâtt allt?
Enligt manualen! så ska man efter att ha tagit ut säkringen som styr värmen (Heater) trycka in en återställningsknapp (liten röd knapp) som sitter ovanför själva säkringsdosan på vänster sida under handtaget som öppnar motorhuven. Jag har inte kollat vilken motortyp det är men det är en Mazda 323 automat, årsmodell 1992. Tyckte att det blev varmare efter att jag plockade ut säkringen och sedan satte tillbaka den samt tryckte in knappen. Dock skall påpekas att jag körde ca 3 km innan jag stannade bilen för att se om jag kunde hitta felet. ingen kupévärmare är inkopplad i bilen utan endast bilens eget värmepaket. Men eftersom temperaturmätaren då och då hoppar till och rör på sig för att sedan lägga sig i nolläge igen, är det ett tecken på att termostaten håller på att lägga av eller något annat?
Menar du alltså att det kan ta rätt lång tid innan kupévärmen är igån på full effekt med elektrisk motorvärmarfunktion vid kallt väder?
Konfunderad
Re: Kupévärmen i svärmors Mazda 323-92 är dålig
Postat: ons 26 nov 2008, 19:45
av gundj
Nu är jag inte på det klara med hur det ser ut i den bilen. Visserligen har vi en MX-3 i familjen men den funkar

Det mesta tycker jag tyder på att du har en dålig termostat, men även en dålig sådan brukar lyckas lura upp mätarnålen lite.
Sen har jag för mig att det sitter ett antal tempavkännare här o var på dom där och någon kan ju vara trasig.
Mitt tips är att du startar bilen kall, med huven öppen och känner på slangarna på båda sidor om termostaten, enklast är det nog vid kylaren.
Den som sitter före termostaten bör bli ordentligt varm (80C) närmast motorblocket pga värmespridningen medan den som går in i kylaren ska hålla sig sval rätt länge. Om båda värms upp samtidigt har du termostatfel.
Re: Kupévärmen i svärmors Mazda 323-92 är dålig
Postat: tor 27 nov 2008, 08:42
av carson
gundj skrev:Nu är jag inte på det klara med hur det ser ut i den bilen. Visserligen har vi en MX-3 i familjen men den funkar 
Det mesta tycker jag tyder på att du har en dålig termostat, men även en dålig sådan brukar lyckas lura upp mätarnålen lite.
Sen har jag för mig att det sitter ett antal tempavkännare här o var på dom där och någon kan ju vara trasig.
Mitt tips är att du startar bilen kall, med huven öppen och känner på slangarna på båda sidor om termostaten, enklast är det nog vid kylaren.
Den som sitter före termostaten bör bli ordentligt varm (80C) närmast motorblocket pga värmespridningen medan den som går in i kylaren ska hålla sig sval rätt länge. Om båda värms upp samtidigt har du termostatfel.
Tack för ditt tips, jag ska kontrollera om båda slangarna blir varma samtidigt efter kallstart. :)
Sitter det någon temperaturavkännare på ett lättåtkomligt ställe så att man slipper hissa upp bilen?