Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av freeman
#236705
Hej

Måste bara skriva hur mycket jag än hatar hur mycket bränsle bilen drar kommer jag vara evigt tacksam V70n att jag kan skriva detta.

Som många säkert läst så var det ett ordentligt oväder igår(Söndag 23 november) längst ostkusten. Jag åkte ifrån Hudiksvall til Stockholm och hamnade efter Gävle i ovädret. Tack vare antisladdsystemet och extremt mycket tur lyckades jag igår avvärja en mycket farligt situation som kunde slutat i att många personers liv släckts.

Kände verkligen hur antisladden arbeten genom hela situationen.
Men det viktigaste kom ihåg att ta det väldigt lugnt där ute vilken bil ni än kör.

Med Vänlig Hälsning
Niclas Söderberg
Användarvisningsbild
av CarMan
#236706
Det är det jag brukar säga när jag predikar på mina kurser.
de system som finns i bilen som faktiskt förhindar att man krocar är ju de bästa systmen, men det är svårare att sälja bil på dess system än på krock kuddar tilexempel, vissa märken har ju krock kuddar högt o låkt /kors o tvärs. men det är ju mycke bätre at inte ens behöva andvända dom...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#236729
Frågan är väl hur antisladdsystemen används, det vanliga verkar ju vara att man använder den extra marginalen antisladdsystemet ger till att höja farten och sedan låta systemet reda ut läget när det går åt pipan.
Användarvisningsbild
av CarMan
#237021
VolvoB20 skrev:Frågan är väl hur antisladdsystemen används, det vanliga verkar ju vara att man använder den extra marginalen antisladdsystemet ger till att höja farten och sedan låta systemet reda ut läget när det går åt pipan.
Nja, det tror jag inte (möjligen att du mentalt höjer hstigheten för att du har alla hjälpmedel) men jag tror inte nån konstant åger på antispin & antisladd reglering
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#237064
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:Frågan är väl hur antisladdsystemen används, det vanliga verkar ju vara att man använder den extra marginalen antisladdsystemet ger till att höja farten och sedan låta systemet reda ut läget när det går åt pipan.
Nja, det tror jag inte (möjligen att du mentalt höjer hstigheten för att du har alla hjälpmedel) men jag tror inte nån konstant åger på antispin & antisladd reglering
Tror du kanske inte, men det är väl just det freeman har gjort som startade den här tråden.
Han säger ju att antisladden räddade flera liv om du läser inlägget en gång till så ska du se........
freeman skrev:Tack vare antisladdsystemet och extremt mycket tur lyckades jag igår avvärja en mycket farligt situation som kunde slutat i att många personers liv släckts. Kände verkligen hur antisladden arbeten genom hela situationen.
Utan antisladdsystem hade ju freeman tvingats köra med mycket lägre hastighet för att överleva. Nu kunde han utnyttja antisladdsystemet och köra mycket fortare och ändå överleva.
Användarvisningsbild
av CarMan
#237206
du & vägverket har rätt ! sänker vi hastigheten så händer färre olyckor. dock är det orealistiskt att åka i 40 km/h bara för att det kan vara blikst halka 30 mil bort...
Det är ju inte så enkelt så ma kan kolla hur halt det är där man startar bilen o sen tro att det är samma väg grepp på hela sin resa.
oavsett om folk har antisladd system eller ej, så komer dom att köra för fort för väglaget lite då & då, o då är det väll bra att ett sånt här system kan lindra eller helt undvika en krock eller avkörning.
Användarvisningsbild
av Brainy
#237234
Hej Freeman.

Kul att höra att systemet fungerade i skarpt läge och framförallt skönt att höra att du klarade dig!
Jag har själv fått känna av hur antisladdsystem räddat mig, å andra sidan har jag även räddat sladdar som jag inte trott varit möjligt helt utan system så man ska aldrig säga aldrig... Men ett bra hjälpmedel är det oavsett.

Dock tänker jag vara så tråkig att jag flyttar tråden. Då det mer känns som att du vill berätta att DSTC-systemet räddade dig och tråden utvecklats till en diskussion om bilars elektroniska hjälpmedel så flyttar jag till allmän bildiskussion.

mvh
Anders
av 945S
#237343
VolvoB20 skrev:Frågan är väl hur antisladdsystemen används, det vanliga verkar ju vara att man använder den extra marginalen antisladdsystemet ger till att höja farten och sedan låta systemet reda ut läget när det går åt pipan.
Med den inställningen vore det bättre om bilen aldrig uppfunnits. Bilen är ju en uppfinning som höjer farten på transporter, relativt alternativen.

Om systemet används för att höja farten (tills säkerhetsmarginalen är likadan som utan antispinn/sladd) så är ju ingenting förlorat på säkerhetssidan, men man har vunnit på snabbhetssidan.

För övrigt känns diskussionen bekant. Jag tror ämnet var uppe förra vintern. :-)

För övrigt anser jag att alla bör lära sig hur deras bil reagerar när man börjar tappa kontrollen, oavsett om man har antispinn eller ej. Man lär reagera på ett mer korrekt sätt om man hamnar i en farlig situation som man känner igen än om man hamnar i en man inte känner igen...

Testa detta med omdöme naturligtvis, när vägen och omkringliggande terräng är obefolkad och i övrigt lämpad för övningen...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#237357
945S skrev:Om systemet används för att höja farten (tills säkerhetsmarginalen är likadan som utan antispinn/sladd) så är ju ingenting förlorat på säkerhetssidan, men man har vunnit på snabbhetssidan.
Uhhhhhhhhhhhhhhhhhh så mycket dubbelnmoral det finns i denna tråden ....... var lite ärliga mot er själva, ALLA jag vet använder alla saker för att HÖJA hastigeheten.

Gör detta prov på er själva och rannsaka ert samvete sedan.

Tänk att ni kör i snöstormen vid Gävle precis som trådskaparen i tex 70 km/h i er nya fina V70II med nya vinterdäck, ABS, SDTC, AWD, SIPS, Airbags etc etc etc.....

Så går er bil sönder och ni måste fortsätta resan i en riktig gammal skitbil med taskiga däck, utan DSTC, Dubbar, Airbags osv.....

Jag skulle då sänka farten till 50km/h och överleva restan av resan....

Alla ni skulle dock fortsätta i 70 km/h, sladda av i en kurva och dö, för ni sänker ju inte farten om bilen är sämre eller höjer farten om bilen heller om ni får byta tillbaka till er V70II igen, ni kör EXKAT LIKA FORT oavsett bil ?

Trådskaparen tex hade heller dött än sänkt farten om han hade kört i en bil UTAN DSTC säger ni?
av Marbas
#237366
VolvoB20 skrev:
945S skrev:Om systemet används för att höja farten (tills säkerhetsmarginalen är likadan som utan antispinn/sladd) så är ju ingenting förlorat på säkerhetssidan, men man har vunnit på snabbhetssidan.
Uhhhhhhhhhhhhhhhhhh så mycket dubbelnmoral det finns i denna tråden ....... var lite ärliga mot er själva, ALLA jag vet använder alla saker för att HÖJA hastigeheten.

Gör detta prov på er själva och rannsaka ert samvete sedan.

Tänk att ni kör i snöstormen vid Gävle precis som trådskaparen i tex 70 km/h i er nya fina V70II med nya vinterdäck, ABS, SDTC, AWD, SIPS, Airbags etc etc etc.....

Så går er bil sönder och ni måste fortsätta resan i en riktig gammal skitbil med taskiga däck, utan DSTC, Dubbar, Airbags osv.....

Jag skulle då sänka farten till 50km/h och överleva restan av resan....

Alla ni skulle dock fortsätta i 70 km/h, sladda av i en kurva och dö, för ni sänker ju inte farten om bilen är sämre eller höjer farten om bilen heller om ni får byta tillbaka till er V70II igen, ni kör EXKAT LIKA FORT oavsett bil ?

Trådskaparen tex hade heller dött än sänkt farten om han hade kört i en bil UTAN DSTC säger ni?
Jag hade nog kört saktare med en "ny" bil oavsett vilken bil det skulle varit. Detta eftersom jag inte "känner" den "nya" bilen lika bra som min egen. Detta har inget med hur mycket säkrare (eller osäkrare) den "nya" bilen är, utan att jag själv inte känner den "nya" bilen som jag känner min egen. Så funkar jag i alla fall... Så exemplet känns kanske inte helt korrekt i debatten, eller?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]