Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mojja
#237646
Kan bara tala för mig själv sitter jag i en ny säker bil med nya vinterdäck så kör jag fortare då
jag anser bilen vara bättre rustad för det.

Kan bara ta mina bilar som används unter vinterhalvåret.
1st volvo v50 my o8a 2000 mil nya hakka 5or runt om abs dstc airbags deformationszoner.
1st ford fiesta 91 30000mil några gammala vinterdäck av okännt märke varken abs eller antisladd.

Klart som fan jag kör på ett helt annat vis med volvon än jag gör med fiestan det säger sig ju självt.

M.v.h mojja
av Marbas
#237650
Givetvis anpassar man bilens hastighet lite utefter dess egenskaper, men det som diskuterats är ju huruvida man kör fortare för att man har ett antisladd system eller ej. Som någon skrev tidigare - du har två identiska bilar förutom att den ena har antisladd men inte den andra. Kommer du att köra fortare (och i så fall hur mycket fortare) med bilen som har antisladd?

Att jämföra bilar med olika egenskaper i andra avseenden är inte relevant i denna frågeställning.
Användarvisningsbild
av CarMan
#237726
Jag har sagt det många gånger förut.
det är "inte svårt" att göra en bil som får 5 stjärnong. man vet ju exakt hur bilen ska krockas & i vilken hstighet m.m.

det som är svårt är at göra en bil som är saker i alla sitruatoner (något volvo jobbar hårt med med sina bilar.)
det är inte alla bilfabrikanter som har eget krocksenter. men volvo har! Volvos är desutom unikt, så man kan krocka i helt valfri vinkel m.m. men kan krocka inåt & utåt från byggnaden, kasta bilarna i sidled eller sätta bilen i en sjö m.m.m
av Infide
#237866
Körde min lekbil i vintras (240) och det gick ju inte att köra fort pga däck osv. men när man satte sig i V70n KUNDE man ju köra mycket, mycket fortare för däcken gav grepp, stabilare bil etc etc.
Användarvisningsbild
av CarMan
#237885
Infide skrev:Körde min lekbil i vintras (240) och det gick ju inte att köra fort pga däck osv. men när man satte sig i V70n KUNDE man ju köra mycket, mycket fortare för däcken gav grepp, stabilare bil etc etc.
Det stavas FRAMHJULSDRIFT
av *pettson*
#237944
CarMan skrev:
Infide skrev:Körde min lekbil i vintras (240) och det gick ju inte att köra fort pga däck osv. men när man satte sig i V70n KUNDE man ju köra mycket, mycket fortare för däcken gav grepp, stabilare bil etc etc.
Det stavas FRAMHJULSDRIFT
Man vill gärna tro att det är enda anledningen men så är det inte riktigt. Det finns ingen ostabil mercedes och ingen ostabil bmw.. bägge är bakhjulsdrivna. MEN vill man inte kosta på en dyr bakvagn som tar upp chassierörelser och vägrörelser på ett bättre sätt så är det lättare att göra en framhjulsdrift och låtsas som om det inte fanns nåt jämbördigt..
Användarvisningsbild
av CarMan
#238021
du har för visso rätt, men 240 & 740 m.m. har ju mäst vikten imot sig. dom är för lätta i bakvagnen o detta gör att man tappar grepp (bilen är dåligt balancerad)
#238069
Marbas skrev:. Som någon skrev tidigare - du har två identiska bilar förutom att den ena har antisladd men inte den andra. Kommer du att köra fortare (och i så fall hur mycket fortare) med bilen som har antisladd?
Japp, den jämförelsen håller för mig med. tex har jag kört mycket mil på mörka ensliga vägar med massor av vilt på natten.

Om bilarna är indentiska förutom att den ena bilan saknar ABS/DSTC så drar jag av farten lite extra för det är grymt svårt att bromsa/styra undan om det skulle dyka upp en älg när det är lite halt ute, utan ABS/DSTC. ABS underlättar ju att kunna svänag undan och DSTC minskar ju sladdrisken och chansen man åker av.

Där tycker jag ABS/DSTC gör massor för säkerheten och saknas detta får man dra av lite extra på farten om man inte vill att risken ska öka.
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]