Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#230033
.

Om en bil drar olja och blåryker så brukar man säga att det är endera av 2 fel... rätta mig om jag har fel.

1) olja flödar ur ventiltätningar och ut i förbränningsrummet och ut i avgaserna

2) kolvringar eller cylinder är slitna... om jag fattat rätt läcker då kompressionen ned i vevhuset som kan trycka upp olja i VV [vevhusventilationen] som går till insuget, till förbränningsrummet och ut som blårök.

Jag undrar om det finns något ytterligare fel som kan göra att det blåryker? Finns det några utbildningstrix som gör att man kan framkalla blårök i en bra motor?

Vilket ska man hoppas att det är, 1, 2 eller någon 3'a?
av *pettson*
#230065
Skidåkaren-PillarKottar skrev:.

Om en bil drar olja och blåryker så brukar man säga att det är endera av 2 fel... rätta mig om jag har fel.

1) olja flödar ur ventiltätningar och ut i förbränningsrummet och ut i avgaserna

2) kolvringar eller cylinder är slitna... om jag fattat rätt läcker då kompressionen ned i vevhuset som kan trycka upp olja i VV [vevhusventilationen] som går till insuget, till förbränningsrummet och ut som blårök.

Jag undrar om det finns något ytterligare fel som kan göra att det blåryker? Finns det några utbildningstrix som gör att man kan framkalla blårök i en bra motor?

Vilket ska man hoppas att det är, 1, 2 eller någon 3'a?
1 är korrekt.. men BRUKAR mestadels ses som rökpuffar när man släpper av.. eller vid uppstart. Riktigt trötta ryker mera på tomgång än på varv.. (mera vacum som suger in oljan på tomgång)
2 Dels det som du skriver men oftast inte för kolvringarna är slitna utan för att just OLJESKRAPRINGARNA är riktigt trötta och därmed inte skrapar av oljan från cylinderväggarna. Oljan förbränns istället med blårök som följd.
3 Som tidigare sagts.. igentäppt vevhusventilation gör att kolvringarna inte gör sitt jobb och återigen då så blir det kvar olja på cylinderväggarna och därmed blårök. Att framkalla blårök i en bra motor är på egen risk om du tänkt att täppa till vevhusventen eftersom det är stor risk att du blåser en eller flera packboxar..
Om du ska framkalla lite blårök finns det ju otroligt mycket lättare alternativ och det är ju att slå i lite olja i bränslet..

Nästa nyfikna fråga är.. VARFÖR vill man framkalla blårök?
#230316
.
Nej, jag är inte ute efter att djävlas med någon (åtminstone inte angående blårök).

Däremot har jag ett väldigt konstigt problem med (lite) blårök själv som verkar ganska konstigt. Eller väldigt konstigt. Det är liksom någonting som inte riktigt stämmer, om man säger så.

# Inga synliga läckage
# Olja helsyntet 5W-50, bytt i sommeras (bilen köpt med mätaren på 16.000mil)
# När jag kör på låga varv med start, rangering och sånt då lukar det "frisk olja", typ oljedimma..
# Motorn går, som jag tycker bra på alla sätt. Startar lätt, drar bra och låter hyfsat.
# Vevhusventialtionsventil, kollad utan anm.
# Besninförbrukning ungefär enligt tester och t.ex KoV.
# På snälla varv 2500-3500 och med mjuka gaspådrag drar den lite olja.
# Normal oljeförbrukning är för hög, dvs drygt 0,5L /100mil. ...men så...
### Plötsligt händer det. På landsvägskörning med släp på hög växel (ca 2200rpm, 90kmtim, bensinsnål fart) så plötsligt FÖRSVANN >1L olja ur motorn på 10 mil!!! (Helt nyfyllt och kollat innan) ??:-/ (tappluggen på plats, inga läck)

Både det här med lite blårök, oljelukten och det plötsliga olje-försvinnandet är skumt.

Naturligtvis undrar man om det är någon som vill jävlas... så att jag undrar beror alltså på att jag funderar på om någon kan ha jäklats med mig... därav att jag undrar om "felsimulering", bus och dylikt.
av *pettson*
#230319
Skidåkaren-PillarKottar skrev:.
Nej, jag är inte ute efter att djävlas med någon (åtminstone inte angående blårök).

Däremot har jag ett väldigt konstigt problem med (lite) blårök själv som verkar ganska konstigt. Eller väldigt konstigt. Det är liksom någonting som inte riktigt stämmer, om man säger så.

# Inga synliga läckage
# Olja helsyntet 5W-50, bytt i sommeras (bilen köpt med mätaren på 16.000mil)
# När jag kör på låga varv med start, rangering och sånt då lukar det "frisk olja", typ oljedimma..
# Motorn går, som jag tycker bra på alla sätt. Startar lätt, drar bra och låter hyfsat.
# Vevhusventialtionsventil, kollad utan anm.
# Besninförbrukning ungefär enligt tester och t.ex KoV.
# På snälla varv 2500-3500 och med mjuka gaspådrag drar den lite olja.
# Normal oljeförbrukning är för hög, dvs drygt 0,5L /100mil. ...men så...
### Plötsligt händer det. På landsvägskörning med släp på hög växel (ca 2200rpm, 90kmtim, bensinsnål fart) så plötsligt FÖRSVANN >1L olja ur motorn på 10 mil!!! (Helt nyfyllt och kollat innan) ??:-/ (tappluggen på plats, inga läck)

Både det här med lite blårök, oljelukten och det plötsliga olje-försvinnandet är skumt.

Naturligtvis undrar man om det är någon som vill jävlas... så att jag undrar beror alltså på att jag funderar på om någon kan ha jäklats med mig... därav att jag undrar om "felsimulering", bus och dylikt.
Jag ser tyvärr inte nånting konstigt alls i den ekvationen du fått ihop? Ju mera belastning , ju högre förbränningstemp, ju mera av oljan på cylinderväggarna förbränns och olja försvinner i snabbare takt. MEN 16000mil?..
Låter väldigt lite för att det ska försvinna olja? Vad är det för modell och årsmodell?
Hur kollades vevhusventilationen förresten?

Summa summarum är att gillar du inte oljeförbrukningen så är det stopp i nånting eller dags att renovera motorn nu. :-)-)
Har du TUR så är det inte några direkta vändkanter i motorn och du kan hona den lite försiktigt och helt enkelt byta ringar på den. Sen tar du hand om toppen och låter den få styrningarna kollade. Går dom igenom kollen så slipar du in ventilerna och slår dit nya tätningar. Plötsligt har du en motor som är som ny igen. Kostnad? Tja.. mindre än dom flesta skrotar tar för en *lågmilad*.. Men det verkar som om folk hellre köper en okänd motor med okända mil (iallfall så vet inte du att det är garanterade mil). Än att dom tar kontakt med närmaste renoverare eller att dom vågar göra det själva (om dom har verktyg).
#230547
Katalysatorn är rätt bra på att förbränna/eliminera blåröken om det inte är allt för mycket.

På äldre bilar märks "oljeförbränningen" mycket lättare/mer
#230569
På vilket sätt skulle vevhusventilationen hjälpa till att skrapa olja från cylinderväggarna?
I mina ögon orsakar inte en tilltäppt vevhusventilation högre oljeförbrukning pga förbränning av olja på cylinderväggar däremot kanske via ett ökat läckage i packningar.
Möjligen skulle oljedimma kunna gå bakvägen till luftfiltret utan att passera oljefällan och sedan dras med insugsluften och förbrännas.
av *pettson*
#230722
LarsBd skrev:På vilket sätt skulle vevhusventilationen hjälpa till att skrapa olja från cylinderväggarna?
I mina ögon orsakar inte en tilltäppt vevhusventilation högre oljeförbrukning pga förbränning av olja på cylinderväggar däremot kanske via ett ökat läckage i packningar.
Möjligen skulle oljedimma kunna gå bakvägen till luftfiltret utan att passera oljefällan och sedan dras med insugsluften och förbrännas.
Ökat vevhustryck pressar in kolvringarna på tillbakavägen för kolvarna, precis så som kompressionen gör åt andra hållet.. Så istället för att den uppstänkta oljan skrapas ned som tänkt av oljeskrapringen, så skrapas den endast uppåt i den mån det skrapas alls..
#230750
Vilka vevhustryck pratar man om då 1-10 bar?

Detta skulle även betyda att oljeavskrapningsringen sätts ur funktion vid insugningstakten på alla motorer då vevhustrycket är avsevärt högre än trycket i cylindern även i en fullt frisk motor.
Vid arbetstakt utblåsningstakt och kompressionstakt är vevhustrycket lägre än i cylindern så där skulle inte ett par hundra millibars övertryck i vevhuset spela någon roll, endast under insugningstakten är trycket i vevhuset högre än i cylindern men så är det alltid även på en helt frisk motor med fungerande vevhusventilation.
Jag förmodar att när du skriver "pressar in kolvringarna" menar du att de pressas utåt mot cylinderväggen men varför skulle oljeskrapringen göra tvärt om krypa in i spåret på kolven under samma förutsättningar?
Den oljan som skulle skrapas uppåt av kolvringarna måste först passera oljeskrapringen som enligt vevhustrycksteorin skulle sättas ur spel av för högt vevhustryck.

Nej jag köper inte att en icke fungerande vevhusventilation skulle pressa upp olja förbi kolvringarna.

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]