- lör 01 nov 2008, 15:28
#230033
.
Om en bil drar olja och blåryker så brukar man säga att det är endera av 2 fel... rätta mig om jag har fel.
1) olja flödar ur ventiltätningar och ut i förbränningsrummet och ut i avgaserna
2) kolvringar eller cylinder är slitna... om jag fattat rätt läcker då kompressionen ned i vevhuset som kan trycka upp olja i VV [vevhusventilationen] som går till insuget, till förbränningsrummet och ut som blårök.
Jag undrar om det finns något ytterligare fel som kan göra att det blåryker? Finns det några utbildningstrix som gör att man kan framkalla blårök i en bra motor?
Vilket ska man hoppas att det är, 1, 2 eller någon 3'a?
Om en bil drar olja och blåryker så brukar man säga att det är endera av 2 fel... rätta mig om jag har fel.
1) olja flödar ur ventiltätningar och ut i förbränningsrummet och ut i avgaserna
2) kolvringar eller cylinder är slitna... om jag fattat rätt läcker då kompressionen ned i vevhuset som kan trycka upp olja i VV [vevhusventilationen] som går till insuget, till förbränningsrummet och ut som blårök.
Jag undrar om det finns något ytterligare fel som kan göra att det blåryker? Finns det några utbildningstrix som gör att man kan framkalla blårök i en bra motor?
Vilket ska man hoppas att det är, 1, 2 eller någon 3'a?