Sida 1 av 3

Xenonkonvertera Bosch Big knick?

Postat: sön 05 okt 2008, 18:54
av -94 9000 2,3T cse
Hej

Jag sitter o läser med stort intresse trådar på olika forum ang xenon-konverteringar... Jag har lite funderingar kring eventuell xenon-konvertering av mina 3 Bosch big knick:

1. Vad för xenon-konverteringssats är lämplig att köpa, tycker ni? Jag vill att satsen skall vara billig o funka bra.
2. Får jag ännu längre ljusbild med xenon-ljus i "big knicksen"? är det alltså risk för att jag måste blända av ÄNNU tidigare om jag har xenon i dessa x-ljus? Jag vill ju inte köra en km på halvljus pga att de lyser "för långt".

Vilka är era erfarenheter?

Mvh

Re: Xenonkonvertera Bosch Big knick?

Postat: sön 05 okt 2008, 23:53
av S.t.r.a.n.D
1. Det där går sällan hand i hand som man brukar säga. Men för att komma billigare undan ska du köpa av någon privatperson som importerar. Köper du av ett företag (t.ex. xenonkungen) så har de säkert avgifter som gör att priset blir högre. Jag köpte av en kille hemma i Luleå som tog 1500:- för en sats med 50W (topmärke).

2. Xenonljuset lyser ju starkare, vet ej om det fysiskt lyser längre, men för den mötande bilen kommer det uppfattar som starkare ljus så jaa du kommer nog få blända av tidigare. Går ju att blända av extraljusen tidigt och sen helljusen, men det blir ju bara jobbigt.

Sen har du en till sak att fundera på. Det är ovanligt att de säljs halva satser, du behöver ju 1,5 sats (till 3st ljus). Köper du två satser så har du ju iaf en uppsättning reservdelar.
Sen finns det ju xenonkonvertering i både 35W och 50W. Rekommenderar starkt 50W till hel-/extraljus.
Tror xenonkungen säljer halva satser till motorcyklar/snöskotrar men vet inte vilka lampor de finns i.

Jag är personligen kanonnöjd med de jag satte i mina helljus, grymt fint ljus. MEN, det finns en nackdel, tändningstiden. När lamporna är kalla tar det ett tag innan de lyser med full effekt. Jag stör mig inte speciellt mycket på det men har läst att många andra gör det.
Går nu i tankarna att konvertera mina extraljus också som ligger hemma, vet bara inte riktigt hur jag ska fästa dem för att göra så lite ingrepp som möjligt i fronten. Gör jag det så har jag 9st xenonlampor framåt, tror det ska lysa lite. :D

Re: Xenonkonvertera Bosch Big knick?

Postat: mån 06 okt 2008, 07:31
av J.F.S
Här hittar ni billiga Xenonkit :)

http://www.vvme.com/


Jag har själv inte beställt därifrån men enligt ett antal personer på Sporthoj.com så har det inte varit problem med vare sig leveranser eller betalningar. Jag ska själv beställa därifrån längre fram :)

Edit: De har bara 35W satser.

Re: Xenonkonvertera Bosch Big knick?

Postat: mån 06 okt 2008, 07:37
av VolvoB20
-94 9000 2,3T cse skrev:Får jag ännu längre ljusbild med xenon-ljus i "big knicksen"? är det alltså risk för att jag måste blända av ÄNNU tidigare om jag har xenon i dessa x-ljus? Jag vill ju inte köra en km på halvljus pga att de lyser "för långt".
Visst lyser xenon längre, med 50w xenon i BigKnick med pencil-beam glas så blir det precic som du säger, det bländar på ca 1 Km avstånd.

Re: Xenonkonvertera Bosch Big knick?

Postat: mån 06 okt 2008, 12:32
av yel_low
pris och bra kvalite går sällan ihop.

jag konkurerar inte med priset men däremot kvaliten.

ni som vill ha Xenon av mkt bra kvalite till ett bra pris, maila denna kille, [email protected] :-)-)

Re: Xenonkonvertera Bosch Big knick?

Postat: mån 06 okt 2008, 13:05
av J.F.S
yel_low skrev:pris och bra kvalite går sällan ihop.

jag konkurerar inte med priset men däremot kvaliten.

ni som vill ha Xenon av mkt bra kvalite till ett bra pris, maila denna kille, [email protected] :-)-)

Tillhandahåller han samma kvalitet som Xenonkungen så vete fan om jag är så impad. Nu har jag iofs köpt deras billigaste H7 och H4 kit som jag vet inte är av högsta kvalitet.

H7 kitet innehöll en trasig ballast, bytte bil till en med H4 och köpte ett H4 Bi-Xenon. Ena lampan fungerade inte växlingen mellan hel/halv. H4 Bi-Xenon lamporna hade usel ljusbild. Ja, jag vet att reflektorn har stor inverkan på resultatet. Visst, både lampa och ballast fick jag utbytta utan kostnad så inget ont om servicen. Jag förväntade mig bättre kvalité än det här med tankte på priset på varorna.

Köpte senare ett par billiga H4 single beam lampor (ej hel sats) från GT-HID. Kina (gissar jag på) lampor som funkade kanon.

Här haltar jämförelsen eftersom jag inte hade H4 Bi-Xenon frå GT-HID att jämföra med. Vad vill jag då ha sagt?

Är den billigaste satsen från tex Xenonkungen bättre än en från exempelvis http://www.vvme.com? Jag vet inte men prisskillnaden är ju enorm. Jag är skeptisk till att beställa ett kit för i runda slängar 2tkr som håller marginellt bättre än ett jag köpt för ca 300kr (pris på ett 35W kit hos vvme.com)

Detta är MIN personliga åsikt om det hela, jag inser såklart att det finns bra grejjer därute men mitt förtroende för produkterna (generellt) har fått sig en törn och tittar man på tex blocket finns det huuur många som helst som säljer Xenonkit av högsta kvalitét. :wink:

Re: Xenonkonvertera Bosch Big knick?

Postat: mån 06 okt 2008, 13:21
av Brainy
Flyttar denna.
mvh
Anders

Re: Xenonkonvertera Bosch Big knick?

Postat: mån 06 okt 2008, 14:05
av yel_low
Jag kan säga att det är jag som tar hem kitten, har sålt till flera här på forumet, men svaret på din undran är att vvme och xenonkungens billigaste satser med sannolikhet kommer från samma tillverkare. mina satser som jag tar hem är det aldrig bekymmer med annat än monteringsfel ibland. inte haft trasiga ballaster eller lampor än. det är mer premium kvalite. jag konkurerar inte med priset, utan kvaliten. tro mig eller inte. upp till betraktaren att avgöra. sen att jag har 7års erfarenhet av konverteringssatser är ju en qannan fördel då det kommer till applikationer och olika bilar. tex så funkar mina CANBUS satser på s60/v70/s80 utan SHUNTMODIFIERING!
8)

Re: Xenonkonvertera Bosch Big knick?

Postat: mån 06 okt 2008, 14:24
av J.F.S
yel_low skrev:Jag kan säga att det är jag som tar hem kitten, har sålt till flera här på forumet, men svaret på din undran är att vvme och xenonkungens billigaste satser med sannolikhet kommer från samma tillverkare. mina satser som jag tar hem är det aldrig bekymmer med annat än monteringsfel ibland. inte haft trasiga ballaster eller lampor än. det är mer premium kvalite. jag konkurerar inte med priset, utan kvaliten. tro mig eller inte. upp till betraktaren att avgöra. sen att jag har 7års erfarenhet av konverteringssatser är ju en qannan fördel då det kommer till applikationer och olika bilar. tex så funkar mina CANBUS satser på s60/v70/s80 utan SHUNTMODIFIERING!
8)
Ah, där ser man :)

Som sagt, jag inser så klart att det finns bra konverteringssatser därute. Jag hoppas du inte tog det som personlig kritik för det var inte menat så utan en beskrivning av mina erfarenheter så här långt och en frågeställning om det verkligen lönar sig att kosta på ett eller ett par dyra kit för att konvertera sina extraljus. Jag drog mina exempel för att belysa att pris och kvalité inte alltid går hand i hand heller. Den gamla devisen "man får det man betalar för" stämmer inte alltid.

Låter ju onekligen som de kit du säljer har en mer raffinerad uppbyggnad och för att konvertera halvljuset så kan det såklart vara värt att lägga ner de extra kronorna. OM kiten håller vad de lovar (och i ditt fall kanske de gör det) :)

Re: Xenonkonvertera Bosch Big knick?

Postat: mån 06 okt 2008, 14:36
av yel_low
J.F.S skrev:
yel_low skrev:Jag kan säga att det är jag som tar hem kitten, har sålt till flera här på forumet, men svaret på din undran är att vvme och xenonkungens billigaste satser med sannolikhet kommer från samma tillverkare. mina satser som jag tar hem är det aldrig bekymmer med annat än monteringsfel ibland. inte haft trasiga ballaster eller lampor än. det är mer premium kvalite. jag konkurerar inte med priset, utan kvaliten. tro mig eller inte. upp till betraktaren att avgöra. sen att jag har 7års erfarenhet av konverteringssatser är ju en qannan fördel då det kommer till applikationer och olika bilar. tex så funkar mina CANBUS satser på s60/v70/s80 utan SHUNTMODIFIERING!
8)
Ah, där ser man :)

Som sagt, jag inser så klart att det finns bra konverteringssatser därute. Jag hoppas du inte tog det som personlig kritik för det var inte menat så utan en beskrivning av mina erfarenheter så här långt och en frågeställning om det verkligen lönar sig att kosta på ett eller ett par dyra kit för att konvertera sina extraljus. Jag drog mina exempel för att belysa att pris och kvalité inte alltid går hand i hand heller. Den gamla devisen "man får det man betalar för" stämmer inte alltid.

Låter ju onekligen som de kit du säljer har en mer raffinerad uppbyggnad och för att konvertera halvljuset så kan det såklart vara värt att lägga ner de extra kronorna. OM kiten håller vad de lovar (och i ditt fall kanske de gör det) :)
jag är väldigt noga med att poängtera när jag säljer kit att höra av sig om det är nå som helst bekymmer eller funderingar. speciellt iofs tar jag bara 1200:- för en CANBUS sats men att det verkligen funkar, nu har jag 2 kunder som monterat det i en -01 och i en -05, utan bekymmer. killen med -01 har kört 1½månad utan ljusfelvarningar.

jag säljer hellre 5kit med nöjda kunder än 10 med halvnöjda.