Sida 1 av 3

Låsa pumphandtag- E85

Postat: tis 30 sep 2008, 10:30
av erc
Har under de första fyra hundra milen med min nya V70 (och därtill den första E85-kärran jag haft) noterat att INGEN bensinstation har fungerande påfyllningslås på E85-pumparna, dvs jag kan inte låsa munstycket i påfyllningsläge. Jag får snällt stå där krumryggad och hålla inne handtaget. Bara jag som haft otur eller är det på det här sättet överallt, för er alla andra?

Re: Låsa pumphandtag- E85

Postat: tis 30 sep 2008, 10:42
av *pettson*
erc skrev:Har under de första fyra hundra milen med min nya V70 (och därtill den första E85-kärran jag haft) noterat att INGEN bensinstation har fungerande påfyllningslås på E85-pumparna, dvs jag kan inte låsa munstycket i påfyllningsläge. Jag får snällt stå där krumryggad och hålla inne handtaget. Bara jag som haft otur eller är det på det här sättet överallt, för er alla andra?
Du ska inte låsa handtaget och KRAVET på stationen är att handtaget inte går att låsa. Detta är för att minimera statiskt elektricitet. Nu kan du inte ladda upp dej så att du för över en gnista mot handtaget. Etanolen är betydligt brandfarligare i tanköppningen än t.ex bensin nämligen.

Re: Låsa pumphandtag- E85

Postat: tis 30 sep 2008, 10:56
av Marbas

Re: Låsa pumphandtag- E85

Postat: tis 30 sep 2008, 11:00
av erc
Ser man på. Ja, dår får man stå där och hålla i handtaget då.

Re: Låsa pumphandtag- E85

Postat: tis 30 sep 2008, 11:08
av Rådlös
Nej. Det är inte så överallt. Det finns stationer med spärr i pumphandtagen på E 85. Men dom är inte i majoritet.

Orsaken till detta stolliga grundar sig på Räddningsverkets och Vägverkets skräckpropaganda för etanol tidigare år. Som vi kanske minns, så hette det att bilar som körs på etanol, eller E 85, "kommer att explodera, motorerna kommer att rasa nästan på nolltid, bilbränder kommer att uppstå närsomhelst och hursomhelst". Detta och mycket annat trumpetade Vägverket och Räddningsverket ut i sina meddelanden. (I Vägverkets form var det på baksidan av en infobroschyr som man fick med inkallelsen till besiktning. I år är det borttaget).

Hursomhelst, Räddningsverket ville dokumentera detta, och gav Sveriges Provningsanstalt i Borås i uppdrag att göra det. Resultatet blev det rakt motsatta. I Borås konstaterade man att larmsignalerna om etanolens brandfarlighet var betydligt överdrivna. Det var t.o.m. så att man hade stora svårigheter att över huvudtaget tända eld på etanolen i experimenten! Dom tänkta cenarierna fungerade alltså inte. Och än mindre brandrisken.

Länkar till denna utredning finns på http://www.etanol.nu Där finns det i klartext och på byråkratiskt språk. Och man bör ju inte heller glömma att bensin är faktiskt mer eldfängt än etanol.

Vägverkets hållning så: Ja, dom vill ju inte erkänna att dom hade fel, så dom har som ett krav vid en certifierad konvertering (inte det samma som en hemmagjord garagekonvertering) så skall man visa upp ett produktfaktablad för att bränsleslangarna är av godkänd kvalitet. Det är inget märkvärdigt med detta. Alla bilfabriker med någon form av kvalitetstänkande och självbevarelsedrift har sedan många år haft just sådana bränsleslangar. Det är bara så att Vägverket känner att dom måste få sista ordet.

Med all den här stelbenta och urspårade byråkratin, lever bestämmelsen om "spärrfritt pumphandtag" kvar. Det finns några metoder att komma förbi detta. Man kan sätta tanklocket i avtryckarhandtaget. Mottryckstoppet fungerar ju ändå. Någon har även konstaterat att en snusdosa passar utmärkt. Det finns säkert andra lösa föremål som passar också.

Re: Låsa pumphandtag- E85

Postat: tis 30 sep 2008, 14:31
av erc
Då räckvidden är smått medioker vid E85-drift behöver jag ju tanka titt som tätt och det är nog inte otänktbart att jag framåt vintern kommer använda kreativa metoder för att slippa hålla i det där iskalla handtaget med snön yrande runt öronen.

Re: Låsa pumphandtag- E85

Postat: tis 30 sep 2008, 17:43
av *pettson*
Rådlös skrev:Nej. Det är inte så överallt. Det finns stationer med spärr i pumphandtagen på E 85. Men dom är inte i majoritet.

Orsaken till detta stolliga grundar sig på Räddningsverkets och Vägverkets skräckpropaganda för etanol tidigare år. Som vi kanske minns, så hette det att bilar som körs på etanol, eller E 85, "kommer att explodera, motorerna kommer att rasa nästan på nolltid, bilbränder kommer att uppstå närsomhelst och hursomhelst". Detta och mycket annat trumpetade Vägverket och Räddningsverket ut i sina meddelanden. (I Vägverkets form var det på baksidan av en infobroschyr som man fick med inkallelsen till besiktning. I år är det borttaget).

Hursomhelst, Räddningsverket ville dokumentera detta, och gav Sveriges Provningsanstalt i Borås i uppdrag att göra det. Resultatet blev det rakt motsatta. I Borås konstaterade man att larmsignalerna om etanolens brandfarlighet var betydligt överdrivna. Det var t.o.m. så att man hade stora svårigheter att över huvudtaget tända eld på etanolen i experimenten! Dom tänkta cenarierna fungerade alltså inte. Och än mindre brandrisken.

Länkar till denna utredning finns på http://www.etanol.nu Där finns det i klartext och på byråkratiskt språk. Och man bör ju inte heller glömma att bensin är faktiskt mer eldfängt än etanol.

Vägverkets hållning så: Ja, dom vill ju inte erkänna att dom hade fel, så dom har som ett krav vid en certifierad konvertering (inte det samma som en hemmagjord garagekonvertering) så skall man visa upp ett produktfaktablad för att bränsleslangarna är av godkänd kvalitet. Det är inget märkvärdigt med detta. Alla bilfabriker med någon form av kvalitetstänkande och självbevarelsedrift har sedan många år haft just sådana bränsleslangar. Det är bara så att Vägverket känner att dom måste få sista ordet.

Med all den här stelbenta och urspårade byråkratin, lever bestämmelsen om "spärrfritt pumphandtag" kvar. Det finns några metoder att komma förbi detta. Man kan sätta tanklocket i avtryckarhandtaget. Mottryckstoppet fungerar ju ändå. Någon har även konstaterat att en snusdosa passar utmärkt. Det finns säkert andra lösa föremål som passar också.
Om du själv inte skolkade i kemin i skolan så fick ni säkert göra ett trevlig experiment. För att du inte ska ha glömt detta så föreslår jag att du påminner dej själv om hur dom olika gaserna brinner. Huruvida det är lätt eller svårt att lyckas bli så statisk att man får till en bra gnista mot pumphandtaget, det låter jag vara osagt. Men hur dom olika vätskorna brinner i en tanköppning. DET råder det inget tvivel om.
ta fram två 1 liters plastflaskor och häll i 1dl e85 i den ena och 1dl bensin i den andra. Förbered en tändstång medans du väntar..Vänta nu 5 min med öppna flaskor. Håll fram lågan i flasköppningen på bägge två i valfri ordning. NU har du just lärt dej hur dom olika brinner ner i ett utrymme.. Var det nån skillnad? Det är samma skillnad OM du får eld i tanköppningen..

Re: Låsa pumphandtag- E85

Postat: tis 30 sep 2008, 21:01
av Nybbe_gefle
Hur som haver så har statens provningsinstitut eller anstalt eller vad de nu heter inte kunnat påvisa några ökade risker trots att de har försökt! Läs och begrunda rapporten Rådlös talar om. Jag har den som pdf på min dator men tror inte att jag kan skicka den till någon dock (seg internetlina) men det är rätt intressant läsning!!

När det gäller gisslet med att det inte går att spärra handtaget är tipsen och idéerna lika många som de som gjort något åt detta! Själv stoppar jag in den gängade delen på tanklocket mellan "avtryckaren" och "varbygeln", fungerar klockrent. Eller så tar man sprinten till en handgranat (ja den du snodde i lumpen för länge sedan) den borde ha rätt mått för att få in där spärren normalt sitter. Eller en bit ståltråd eller........listan kan göras lång!

//David

Re: Låsa pumphandtag- E85

Postat: tis 30 sep 2008, 21:13
av Rådlös
Tack för undervisningen. Du kanske skulle åka till Sveriges Provningsanstalt i Borås och lära upp dom också. Och ta gärna Räddningsverket på samma gång. Dom finns i Karlstad. Och Svensk Bilprovning/Vägverket tar nog gärna emot åsikter.
Vad det gäller statisk elektricitet, så är det så att etanol är svagt elektriskt ledande, till skillnad från bensin, som inte är ledande. Etanolen i tanken får samma jordningspotential som resten av bilen. Så även där minskar brandrisken betydligt, som dom konstaterade i Borås.
En fråga: Hur många bensinbilar känner du till som har börjat brinna på en bensinstation? Och hur många etanolbilar känner du till som har börjat brinna under liknande förhållanden?

Re: Låsa pumphandtag- E85

Postat: tis 30 sep 2008, 21:28
av Nybbe_gefle
Mycket bra fråga!! Vet själv inte om någon bil som börjat brinna i samband med tankning, vare sej av bensin eller etanol! Rent krasst sett så råder samma förhållande när det gäller bensin vintertid, den kan också börja brinna i slutna kärl! Dock dåligt med rapportering om att bilar exploderar högt och lågt i Kiruna, Karesuando och Haparanda eller för den delen Joukkasjärvi under den mörka årstiden!

Att sedan Räddningsverket inte vill visa att man hade fel i sina antaganden och låta bensinstationerna återinföra spärren är faktiskt lite klent! Men som sagt, jag stoppar in tanklocket i pistolgreppet under alla år som jag kört på etanol (eller nja....i alla fall sedan de tog bort spärren) och än har inte min bil exploderat. Har tipsat många Ford- och SAAB-ägare om detta tips när man sett dem med krökt rygg stå och svära över att det inte går att spärra handtaget!! :)

//David