Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mitza
Jag har funderat på att konvertera mitt halvljus till xenon. Jag vet att SBP inte godkänner det, men hur är det om jag blir stoppad i en vanlig blåskontroll eller liknande hos polisen och vid en flygande besiktning?

mvh Robert
Senast redigerad av 2 mitza, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vid en flygande besiktning kan polisen mycket väl ge dig böter för det, även vid en nyckterhetskontroll om det vill sig illa. Sen så är det ju inte säkert de ser att du har xenon. Det diskretaste är nog om man kör 4300k. Kör du högre tex 6 eller 8000 så blir ju ljuset blåare och drar också till sig mer uppmärksamhet.
Användarvisningsbild
av Severin
Nu är det ju så att snuten ska vara insatt i vilken bilmodell som inte har det original för att dom ska se att det e efterkonverterat och de tror jag inte många är, så länge dom inte bländar så ska det inte vara nån fara

Jag har xenon å jag har mött dom, brydde sig inte att ta in mig i kontroll ens men då ska jag påpeka att dom inte bländar heller.

Så släng dit xenon du :-)-)
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Jag kör med xenon i både hel o halvljus på V90:in, separata lampor, och har såklart inte de på plats i halvljuset när jag besiktar men har passarerat polisen många ggr på tex cruisingar och andra kontroller utan att de reagerat...
Användarvisningsbild
av Brainy
Har redigerat i tråden. Ni som varit involverade har fått pm, jag hoppas slippa göra det igen.
Användarvisningsbild
av yel_low
av erfarenhet rätt nyligt under polisens trafikveckor här uppe i norr så om dom har sk flygande besiktning så ser dom i "datorn" om bilen i fråga har Xenon. Polisen är inte dum direkt, däremot bryr dom sig aldrig på stan om man jurrar runt och möter dom, dom har annat för sig.

vi fick ombesiktning på firmabilen som jag konverterat i en flygande besiktning, mkt oxå för att lastväggen inte satt på plats, så de blev 2 anmärkningar och ombes.

en annan bil jag vet hade flertalet defekta lampor, parkering, skylt o.s.v. fick oxå ombes.

ingen av bilarna fick böter.

Precis som thomas säger så drar sig 4300k mindre uppmärksamhet än tex 6000k och högre. en annan grej som oxå irriterar polisen är dessa blåa parkeringslampor, som är fel färg helt enkelt. :)
Användarvisningsbild
av Severin
yel_low skrev:av erfarenhet rätt nyligt under polisens trafikveckor här uppe i norr så om dom har sk flygande besiktning så ser dom i "datorn" om bilen i fråga har Xenon. Polisen är inte dum direkt, däremot bryr dom sig aldrig på stan om man jurrar runt och möter dom, dom har annat för sig.

vi fick ombesiktning på firmabilen som jag konverterat i en flygande besiktning, mkt oxå för att lastväggen inte satt på plats, så de blev 2 anmärkningar och ombes.

en annan bil jag vet hade flertalet defekta lampor, parkering, skylt o.s.v. fick oxå ombes.

ingen av bilarna fick böter.

Precis som thomas säger så drar sig 4300k mindre uppmärksamhet än tex 6000k och högre. en annan grej som oxå irriterar polisen är dessa blåa parkeringslampor, som är fel färg helt enkelt. :)
ok då men vad sa dom när dom hade kollat bilen i datorn å såg att den inte har xenon original, jag har lite svårt att tro dom går igenom all information dom får upp på respektive bil.....aha den där bilen står det inge om att den har xenon, alltså är den inte laglig.... nämen du vet vad jag menar
Användarvisningsbild
av yel_low
dom lär ju sig oxå vilka bilar som kan ha det original, och i detta fall var det Nissan Primastar som inte finns med xenon original.
är dom misstänksamma kollar dom upp det.. :(
av mitza
yel_low skrev:Precis som thomas säger så drar sig 4300k mindre uppmärksamhet än tex 6000k och högre. en annan grej som oxå irriterar polisen är dessa blåa parkeringslampor, som är fel färg helt enkelt. :)
Dessa blåa parkeringslampor du pratar om, är de dom här "xenonblå" eller djupblå? för de xenonblå ska ju vara såpass vita att de är lagliga vad jag har hört. t o m civilpolisen kör ju med sådana i skyltbelysningen här enligt många kompisar som sett det tydligen. kan vara rykten, kan vara sanning..

mvh Robert
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]