Sida 1 av 2

Hjälp mig hitta rätt motorolja(mobil syntet olja)

Postat: mån 15 sep 2008, 18:58
av rn72
Sökes:

Motorolja Mobil Synt S 5w-40 6L

Vart köper jag denna billigast? Runt Södermanland/Stockholm..

Finns den endast att köpa i "storvolym"?

Länkar mottages tacksamt.

Re: Hjälp mig hitta rätt motorolja(mobil syntet olja)

Postat: mån 15 sep 2008, 20:21
av Tomas88
Nu vet jag inte svaret på din fråga men varför vill du just ha det märket? Det finns ju säkerligen mycket billigare märken som uppfyller samma specifikationer, Biltemas tex.

Re: Hjälp mig hitta rätt motorolja(mobil syntet olja)

Postat: mån 15 sep 2008, 22:29
av Brainy
Ica Maxi brukar ha reklam om att de säljer mobil s titt som tätt. Om det är tillfälliga partin eller om de har det inne hela tiden vet jag inte. Men där har jag bara sett som 4l så det kanske är någonting annat du söker?

Värt att kolla upp om du har något i närheten.

Re: Hjälp mig hitta rätt motorolja(mobil syntet olja)

Postat: mån 15 sep 2008, 22:49
av metalHJ
Tomas88 skrev:Nu vet jag inte svaret på din fråga men varför vill du just ha det märket? Det finns ju säkerligen mycket billigare märken som uppfyller samma specifikationer, Biltemas tex.
Biltemas oljor har inte alls samma kvalité som Mobil 1 olja. Ibland kan priset avslöja en del om kvalitén, och oavsett vad ryktena säger ang. biltemas oljor skulle jag aldrig använda deras oljor i en bil jag är rädd om! Så även om specifikationen är densamma, har den inte samma livslängd som en mobil 1 olja och heller inte samma spcecificerade egenskaper som mobil 1.

Men det är ju upp till var och en, men jag tror det är en klart större chansning att köra på Biltemas olja. Det finns många anda välrennomerade fabrikat, som säljer bra oljor till rätt pris i stora volymer. I små volymer blir allt dyrt, men köper man mycket med en gång syns det direkt på prislappen!

Jag kan rekomendera Q8 oils, eller Agrol som lantmännen maskin säljer i 20 liters dunkar!

Re: Hjälp mig hitta rätt motorolja(mobil syntet olja)

Postat: mån 15 sep 2008, 22:52
av Fluffen
Dessa diskussioner om olja tycks aldrig ta slut. :roll:

Re: Hjälp mig hitta rätt motorolja(mobil syntet olja)

Postat: mån 15 sep 2008, 22:54
av metalHJ
rn72 skrev:Sökes:

Motorolja Mobil Synt S 5w-40 6L

Vart köper jag denna billigast? Runt Södermanland/Stockholm..

Finns den endast att köpa i "storvolym"?

Länkar mottages tacksamt.
http://www.meca.se

Dom jobbar mycket med Mobil 1 oljor, och jag är ganska säker på att du kan hitta den olja du söker hos dom!

Re: Hjälp mig hitta rätt motorolja(mobil syntet olja)

Postat: mån 15 sep 2008, 22:58
av metalHJ
Fluffen skrev:Dessa diskussioner om olja tycks aldrig ta slut. :roll:
Det handlar nog om att många pratar utifrån egna erfarenheter, och det man hört "ryktesvägen". I och med den uppsjö olika oljor det finns...

Vi skulle behöva någon som verkligen var påläst på motor/transmissonsoljor på detta forum, och som hellst jobbade med det dagligen! :lol:

Re: Hjälp mig hitta rätt motorolja(mobil syntet olja)

Postat: mån 15 sep 2008, 23:01
av Fluffen
*Pettson* brukar ha bra koll på oljor. :mrgreen:

Re: Hjälp mig hitta rätt motorolja(mobil syntet olja)

Postat: tis 16 sep 2008, 09:29
av *pettson*
Fluffen skrev:*Pettson* brukar ha bra koll på oljor. :mrgreen:
Oljors vara eller inte vara.. en ständig plåga..
Men att skrika att biltemas oljor är skräp eller inte pålitliga osv är att bita sej själv i häcken. Det kan möjligen vara njutbart en liten liten stund sen kommer verkligheten runt hörnet och det gör ont. Dom oljorna är inte ett dugg sämre än andra standardoljor.
Tydligen har man ingen koll egentligen på vad som styr vilken olja man ska använda, grejen är att det finns specer som berättar vad en olja ska klara i belastningssynpunkt. Det finns specer som berättar hur dina additiv jobbar. Dom specer som anges i handboken är dom som krävs när du använder bilen för att åka mellan punkt A->B. Om du trimmar bilen eller för den delen använder den som en biltjuv mestadels så är du utanför spec. Kör du med tunga släp eller för den delen halvt i öknen är du utanför vanlig spec. I Bilens handbok finns oftast TRE alternativ upptagna. Kallt klimat, normalt och varmt. Samt några rekommendationer. Men kikar man noga så är det i stort sett bara viskositets ändringar som gäller. När du börjar använda bilen på ett annat sätt än det *vanliga* eller om du trimmar så gäller inte dom oljespecerna som finns i din bok. Då får DU se till att tänka till och köpa oljor med högre specer än rekommenderat. Ju mera slit du låter motorn göra ju högre spec. Att inhandla en svindyr racingolja för att pendla inom stan är bara att försöka flasha att man har kosing. För bilen tjänar inte nåt på detta. Att oljepriset skulle visa hur bra en olja är? Det säger bara dom som inte har rabatt på oljor och vet vad oljan egentligen kostar per liter.
En oljas temperaturegenskaper bestäms naturligtvis av additiv, additiven är det stora som skiljer oljor åt idag. Eller finns det annat? Det beror ju på vart du köpt oljan..
En HELSYNTET basolja i europa, är i europa oftast gjord av en basolja med PAO grupp IV medans en olja som marknadsförs som helsyntet i Nordamerika ofta är uppbyggd av en grupp III basolja. Oljan som kallas helsyntet i staterna och som faktiskt klassas så där ingår det ofta små syntetadditiv i. Den oljan är allltså en DELSYNTET här och inget annat.
Problemet är att staterna och vi i europa inte ens använder samma basoljor precis som jag visat ovan. I Europa använder vi grupp III hydro cracked basoljor alltså delsynteter som bas för våra vanligaste oljor och vi påstår inget annat heller, oljan klassas då som delsyntet. Medans samma fabrikat använder grupp II mineralbasoljor i Nordamerika men där är oljan allt emellan en delsyntet till en helsyntet beroende på additiven. Trasslet du får i sverige är att t.ex ica med flera säljer billiga märkesoljor som faktiskt är av amerika spec och därmed INTE är vad som påstås på etiketten i sverige. Sanningen är ju den att det är inte nåt billigt pris för den nivån oljan faktiskt har enligt EU spec.
Nästa trassel är additiven.
Europa har sämre klimat och betydligt högre krav på sina oljor än staterna vilket gör att samma fabrikat gör två olika batcher till oljorna. I Usa används 5-7% additiv medans europa använder 10,6-13,7% additiv.
Till och med dom stora användarna har nu svårt att skilja ut vad i helsike som är vad egentligen på marknaden och hur det ska användas. Detta eftersom samma dunkar faktiskt är två olika saker (helsyntet eller delsyntet t.ex) beroende på vilket land som är mottagaren av dunken.
Additiven då? ÄR dom endast utvecklade av resp, fabrikat? Inte alls , några är det säkert men dom flesta additiven köps som tilläggspaket till basoljan.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Här är några rader ifrån Lars Ekmark på AGRO oil AB
*Klassningsorganisationerna API och ACEA, tillsammans med
additivleverantörerna, utvecklar recepten som oljebolagen sedan köper. Vi
samarbetar med Lubrizol i England, som är den största additivutvecklaren i
Europa. De levererar recept och additiv till alla de stora bolagen. När man
köpt receptet och additivet, går man ut på världsmarknaden och köper en
basolja i tankbåt. Dessa basoljor är väl reglerade och standardiserade för
olika ändamål. Sedan sätts det hela ihop i en fabrik.
Vi tillverkar våra oljor själva i en fabrik som vi samäger med Q8. Fabriken
drivs i ett eget bolag som heter Petrolia. Vi har ingen insyn i Q8s receptur
och de har det inte i vår. *
------------------------------------------------------------------------------------------


Men hur är det nu då? ÄR biltemas olja sämre? Det finns egentligen ett jäkligt entydigt svar på detta faktiskt. Jag kan inte påminna mej om att några miljoner människor gått och stämt biltema för att motorerna koksat ihop i förtid, oljorna har ju använts några mil nu av några stycken dessutom. Enlit utsago från folk som jobbar med detta så är det faktiskt statoil som levererar oljorna, det är alltså ingen skröna, naturligtvis vill ju förståsigpåaren skrika nu att statoil är skräp i vilket fall. Kanske är det så? Men det är tydligen så bra att peugeout sverige vågar ha dom som hovleverantör till alla sina motorer, tro mej att det säljs några liter om dagen, både under biltemas märke och under statoils. Det betyder naturligtvis att oljorna fungerar som standardoljor till standardbruk. Men fungerar det till performance? Absolut om du är en vanlig brukare till vardags och gasar då o då? En standardolja oavsett fabrikat klarar inte att ligga och dra på bana dag efter dag efter dag. Eller för den delen klarar inte en standardolja att hålla en 900 pållars motor i skick när den går på max. Den är ju inte gjord för detta heller så jag förstår inte riktigt hur man tänker att oljan skulle vara bra eller dålig? Först fyller man i fel oljetyp för det jobbet som ska utföras, sen ska man avgöra om den är just bra eller dålig?
OLJA häller du i bilen efter hur DU BRUKAR BILEN och EFTER DOM KRAV bilens motor ställer på oljan , har du trimmat är kravet på specen ändrat. Inte efter vilken häftig etikett du köpt eller hur mycket oljan kostar per liter. Ska jag köra bana och ska köra skiten ur min motor kör jag en 20w50 med additiv för just high performance. Kör jag min bil 95% som pendlarbil och gasar ur den ibland kör jag den på vanlig helsyntet 5W40, motor? Javisst jag har iallafall runt 300hp och laddar 1.3 bar? Jag använder 1500mila intervall på bilen, men FILTRET Byter jag vid 750. Konstigt nog så är alla så fixerade vid oljor men inte vid hur ofta man byter filter? En ren olja gör sitt jobb bättre. En olja blir renad bättre med ett rent filter. Ingen kör ned en helsyntets olja så den inte smörjer bra längre på 1500 mil idag. Däremot är massor av bilfabrikats oljor så skitiga vid 1500 mil att dom sliter i motorn. Varför? Tja.. när filtret är fullt så går helt enkelt inte oljan förbi filtret längre, så enkelt är det. Filtren blir mindre och oljan ska vara i längre, en dålig kombination. Alltså gillar du din motor så byt gärna en mellangång med filter på en normal bytesintervall istället för att köpa en olja för ett par hundralappar litern.
Sen var det ju det här självklara att billig olja är ju alltid skitdålig och dyr olja är alltid skitbra..
Så jag vände mej för några dagar sedan till min oljeleverantör. En som säljer alla oljefabrikat på smått och stort för att höra om priser. Här är priserna som han kunde skapa till en verkstad just nu. Dock går ju priset upp och ned varje dag.. Men här syns ju literpriset IN inkl moms till verkstan så.. GLÖM det här med att oljepriset speglar kvaliteten.. Glöm också att vacker reklam och flashiga dunkar gör nåt för din motor. Det enda det ger är klirr i kassan på firman du handlar på.
Konstigt nog är sverige ett land där man kan göra reklam för allt och dom flesta går på det? Men se i staterna så åker dom flesta oljemärken dit för falsk marknadsföring på rad. Förvisso är länkarna inte färska men visst visar det att man chansar på att göra osann reklam. Det går bra att söka själva på http://www.ftc.gov för att se vad som händer just nu.
http://www.ftc.gov/opa/2001/02/zmax1.htm
http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.htm
http://www.ftc.gov/opa/1999/09/shellcastrol.htm
http://www.ftc.gov/opa/1995/12/stp.htm
http://www.ftc.gov/os/2000/01/shellcmp.htm
http://www.ftc.gov/opa/1999/05/duralub2.htm
http://www.ftc.gov/opa/1999/09/prolong.htm
http://www.ftc.gov/opa/1999/04/motorup5.htm
http://www.ftc.gov/opa/1996/09/exxon1.htm
http://www.ftc.gov/opa/1996/02/amoco.htm
http://www.ftc.gov/opa/1997/10/valve.htm

Ett tips för alla som älskar just Mobil1 är väl att kika lite längre tillbaka i deras historia så lär fortroendet få en rejäl törn.
Back labels of Mobil 1 products for many years had following statement:
* exclusive of carrier oil" in substantially smaller print.
While at the same time the front label declared the Mobil 1 as:
100% Synthetic * in really large print.
If you are a good detective you’ll notice that the statement on the Front label ends with an asterisk (*) and the statement on the Back label starts with an asterisk (*).
If you are really good, you’ll figure out that the asterisks are the magical "glue" that connects the two together and that what should be understood is:

" 100 % Synthetic, exclusive of carrier oil ".

"exclusive of" =preposition=Not containing, devoid off, except for , not including or considering

självklart att dom åkte dit och det blev ett jäklans liv, man fick betala rejäla summor för nedgångna motorer och annat som krävde just helsyntet på grund av sina belastningar. Meningen var ju inte att det var en helsyntets olja...men du skulle tro detta.
Hur blev det så enkelt att ljuga?. *SAE (Society of Automotive Engineers) deleted any and all definitions of "synthetic" from all specifications relating to oils.
API (American Petroleum Institute) never defined what "synthetic" is.
NAD (National Advertising Division of the Council of Better Business Bureaus) ruled that "Synthetic" is a marketing term and that it is the responsibility of the Marketer (the one who labels and markets the oil) to define what it is.

Naturligtvis finns inga snälla oljebolag men att framhålla märken framföra andra på andra baser än priserna eller bevisade skillnader är bra dumt. Det här bevisar också vilka problem vi kommer att stå inför om ett tag vartefter dom amerikanska värderingarna kommer hit. Här har vi fasta definitioner som avgör om vi har HELSYNTET eller DELSYNTET osv. Vilket man alltså inte har i staterna.


AGROL Spectra 5W40 kostar 53kr/liter/ 20liter tyvärr ingen uppgift på större mängd.
Mobil1 0w-40 hamnar på 32kr/liter/ 6000liter
Castrol SLX 5w40 kostar 42kr/liter vid 4000liter

Källor: Motormagasinet nr 29/ 2006 Tema olja och filter.
Statoil: kurs för smörjmedel med tilläggsinfo.
AGROL: Lars Ekmark.
http://www.synlube.com/synthetic.htm

Re: Hjälp mig hitta rätt motorolja(mobil syntet olja)

Postat: tis 16 sep 2008, 10:42
av Brainy
metalHJ skrev:
Tomas88 skrev:Nu vet jag inte svaret på din fråga men varför vill du just ha det märket? Det finns ju säkerligen mycket billigare märken som uppfyller samma specifikationer, Biltemas tex.
Biltemas oljor har inte alls samma kvalité som Mobil 1 olja. Ibland kan priset avslöja en del om kvalitén, och oavsett vad ryktena säger ang. biltemas oljor skulle jag aldrig använda deras oljor i en bil jag är rädd om! Så även om specifikationen är densamma, har den inte samma livslängd som en mobil 1 olja och heller inte samma spcecificerade egenskaper som mobil 1.

Men det är ju upp till var och en, men jag tror det är en klart större chansning att köra på Biltemas olja. Det finns många anda välrennomerade fabrikat, som säljer bra oljor till rätt pris i stora volymer. I små volymer blir allt dyrt, men köper man mycket med en gång syns det direkt på prislappen!

Jag kan rekomendera Q8 oils, eller Agrol som lantmännen maskin säljer i 20 liters dunkar!
Nu var det ju inte Mobil 1 han efterfrågade heller utan han efterfrågar en av mobil icke top of the line olja.

Sen tycker jag att vi ska hålla biltema är skräp-pratet i de trådar som redan finns om det. Låt denna svara på frågan han ställt!