Sida 1 av 1

Hur funkar tjänstebil?

Postat: mån 11 aug 2008, 23:27
av Joli
Min fru ska eventuellt byta arbetsgivare och har möjligheten att få tjänstebil. Än så länge så vet vi emellertid inte hur just denna arbetsgivares avtal ser ut, men jag tänkte ändå fråga om någon bara allmänt kan berätta om fördelar resp. nackdelar med tjänstebil samt när man tjänar på det jämfört med att få högre lön och kanske köpa en ny bil privat istället. Stort tack på förhand.

Här är lite info som kanske är relevant i sammanhanget:

Min fru kommer att köra c:a 120 mil/månad till och från arbetet (vet inte om det räknas som privat eller "i tjänsten") och kanske ytterligare 20 mil i tjänsten/månad - inte så mycket alltså.
Privat kör vi kanske ytterligare 1000 mil/år.
Vi har idag en V70n 2,4T -00, automat, som gått 11 800 mil och som vi planerar att ersätta med en ny bil inom det närmaste året, även om min fru inte byter jobb och skaffar tjänstebil.

Behöver ni mer info för att kunna ge mig ett vettigt svar så tala om vad, så svarar jag gärna. :)

Re: Hur funkar tjänstebil?

Postat: tis 12 aug 2008, 00:17
av Guligan
Oj. Det beror på ganska mycket. Generellt sett är det ofta billigare att ha förmånsbil, jämfört att köra samma modell privat. Kalkylen kan dock pajas av netto/bruttolöneavdrag och andra påhitt. Beror också på hur länge man tänkt behålla sin bil. Det finns också tidningar som t.ex. Privata affärer som gjort snabbkalkyler.

Re: Hur funkar tjänstebil?

Postat: tis 12 aug 2008, 09:58
av Loner
Det beror ju som sagt var mycket på hur dealen med arbetsgivaren ser ut,ni gör hon ju VÄLDIGT lite i tjänsten så det är väl stor risk att det blir bruttolöneavdrag för förmånsbilen?

Re: Hur funkar tjänstebil?

Postat: tis 12 aug 2008, 12:13
av AndS
Till och från arbetet räknas alltid som privatkörning. Undantag kan vara när du utgår från hemmet vid en tjänsteresa. Men dagens förmånsbilbeskattning har flera parametrar som påverkar, t.ex. om arbetsgivaren tillhandahåller bensinkort eller om du betalar den själv mm. Är lite dåligt påläst då jag frivilligt lämnade åter min bil för 5 år sedan, så nu väljer jag själv märke, modell och när jag vill byta :D

Re: Hur funkar tjänstebil?

Postat: ons 13 aug 2008, 12:56
av Joli
Okej, jag förstår att det är svårt att svara när man tjänar på tjänstebil jämfört med lönepåslag när man inte vet exakt hur avtalet fungerar, men vad är generellt sett fördelarna med tjänstebil jämfört med att köpa ny bil privat? Som jag fattat det så är nedanstående några av fördelarna resp. nackdelarna:

Fördel tjänstebil: Slipper värdeminskning, slipper betala service och reparationer (om man har ett sådant avtal) och därmed en källa till oro/irritation, man slipper bli upprörd av dörruppslag som annars antingen kostar pengar att laga eller sänker värdet på bilen, man kan välja en flexifuelbil med dess fördelar (billigt bränsle, inga vägtullar) utan att behöva oroa sig över andrahandsvärde om nu Etanolpriset skjuter i höjden eller om flexifuelbilar rasar i värde av annan anledning (många hävdar ju t.ex. att Etanol är dött i övriga Europa)

Nackdel tjänstebil: Om man köper bilen privat så "betalar man till sig själv" på ett annat sätt, ungefär som när man har bostadsrätt istället för hyresrätt. Om man byter jobb så har man ju bilen och dess aktuella värde kvar (visserligen lägre än ursprungsvärdet), du kanske inte kan välja vilken bil du vill

Har jag missförstått något? Vad har jag glömt? Hjälp mig lite, är ni hyggliga. :D

Re: Hur funkar tjänstebil?

Postat: ons 13 aug 2008, 14:35
av Lövet
Det går inte att svara generellt på den här frågan utan det avgörs helt av hur avtalet ser ut. Jag kan bara ge några exempel på hur avtalen ser ut på de företag jag kommit i kontakt med.

Väldigt stort tjänsteföretag inom telekombranschen. Endast chefer kan få tjänstebil och det är en löneförmån som annars kan fås kontant. För bilen betalar man förmånsvärde samt 20% av bilens leasingkostnad i bruttolöneavdrag. Detta avtal är förmånligt och gör det billigare än att köpa bil privat (i samma prisklass). Att äga en bil i 300.000kr klassen hamnar någonstans runt 3500-4000 kr i månaden netto.

Stort konsultbolag (min arbetsgivare). Alla erbjuds tjänstebil som får kosta hur mycket som helst (men det blir dyrt som attan när priset stiger). Detta är ingen löneförmån och kan heller inte fås ut i pengar. Du betalar förmånsvärde men också 100% av bilens leasingkostnad som bruttolöneavdrag. En bil för 300k kostar minst 5000 kr netto med den här lösningen. Tveksamt om det lönar sig mot att köpa privat. Fördel är att du har en fast månadskostnad (operationell leasing), rabatt på nybilsköpet, tokbillig försäkring (jämfört med att betala själv i sthlm som yngre man) och betalar vissa kostnader med "oskattade" pengar.

Speditionsföretag. Tjänstebilar ges endast till chefer som löneförmån och kan inte växlas ut i pengar. Enda kostnaden för den anställde är förmånsvärdet. Inget bruttolöneavdrag. Denna typ av leasing är naturligtvis mycket billigare än att köpa själv.

Re: Hur funkar tjänstebil?

Postat: tor 14 aug 2008, 15:23
av Claes74
Om kostnaden är värd för eran del beror ju på vad ni kör i dag och vad det kostar er(Bilpris, skatt, försäkring, rep, däck, bränsle osv)
denna månads kostnad måste ställas mot kostnaden för tjänstebilen.

hos oss så finns olika prisnivåer varav den lägsta är 250000 netto för tjänstebil, alltså max vad bilen får kosta vid inköp.
på detta betalas sedan av innehavaren förmånsvärde + en fast milkostnad för privata mil.
i varje bil ingår ett fordonskort(kreditkort) som belastas med allt till bilen (bränsle, glykol, spolarvätska, rep, service osv)
i början av varje månad rapporterar man in hur mycket bilen gått och hur många mil av det som är privata.
den fasta kostnaden på privata milen är olika hög beroende vilket bränsle du kör på.

En bi-fuel som kan köras på etanol eller biogas eller en mijöklass 1 diesel har en rabatt på förmånsvärdet om du väljer en sådan.
en hel del som kör diesel eller saab ecopower hos oss.

Enda sättet att veta om det är värt kostnaden är att kolla ut en bil som hon vill ha, kontrollera förmånsvärdet på den - ev miljörabatter + lägga till kostanden för privata mil + ev kostnader som medföljer företagsspecifika tjänstebilsavtal och ställa denna mot er fordonskostnad idag.

Re: Hur funkar tjänstebil?

Postat: sön 17 aug 2008, 11:08
av ~Kalle~
På Volvos hemsida kan man också räkna på vad det kostar http://www.volvocars.com/se/campaigns/C ... fault.aspx?

Re: Hur funkar tjänstebil?

Postat: sön 24 aug 2008, 21:55
av Lövet
Volvos sida är bra men tänk på att bruttolöneavdraget (som varierar beroende på tjänstebilsvillkor) ska läggas på den kostnad som Volvo skyltar med. Det som står i början är bara nettokostnaden för förmånsvärdet.