Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 855glt-97
Tänkte att dra igång en tråd här med tips på olika skrotar med självplock runt om i landet, börjar ju bli lite ont om dem.
Så har ni tips på ställen så skriv de här, det ända jag själv känner til här i Malmö trakterna är http://www.returbilen.se
Användarvisningsbild
av Tomas88
Alvesta bildemontering har jag varit och plockat på.

De skruvar visserligen bort saker själva men jag frågade om det gick bra att plocka slälv och det gjorde de.
Användarvisningsbild
av 855glt-97
Inga fler?
av anp
Jag trodde de flesta skrotar hade självplock sett till alla skyltar om att verktyg ej lånas ut.
Användarvisningsbild
av 855glt-97
anp skrev:Jag trodde de flesta skrotar hade självplock sett till alla skyltar om att verktyg ej lånas ut.
Nä många har tagit bort det där med självplock, därför interesant och se vilka som har det kvar
Användarvisningsbild
av Hasse63
Varför det är mer eller mindre borttaget är för att delarna på bilarna är inlaggda på data.
Ska en kund ex. ut och skruva lös ett bromsrör eller annan skitdel som inte är inlaggd och samtidigt ta lös en bakspegel som är inlaggd så måste kunden skriva upp löpnummner på bilen så de i försäljningen kan knappa bort spegeln från datan.

Vissa skrotar har självplocksavdelningar där delarna inte är inlaggda, medan de mindre inte har råd att "uppdatera"

Jag vill rekomendera en skrot som har självplocket kvar på alla bilar. En liten härlig skrot som har äldre bilar och inte så mycket nytt då "den andra" bilskroten får/tar allt sånt.
Tommy är också hälften så dyr.

Dannero Bildemontering
Kungsgården 516
87052 NYLAND
Tel: 0612-50065
av anp
855glt-97 skrev:
anp skrev:Jag trodde de flesta skrotar hade självplock sett till alla skyltar om att verktyg ej lånas ut.
Nä många har tagit bort det där med självplock, därför interesant och se vilka som har det kvar
Jag var runt på 3 olika skrotar häromdagen, och 2 av dem har då självplock. Den 4 skroten hade semesterstängt, men har mig veterligt också självplock.
Alla skrotarna ovan har också demonterade och lagerförda delar.

De delar som är lagerförda i datasystemet, är inte de också demonterade från fordonet i fråga?
Är det inte stor risk för att bildemonteringen lagerför och "säljer" delen innan den är konstaterat 100% hel även efter demontering?
Användarvisningsbild
av Hasse63
På den bilskrot jag en gång jobbat så gjorde man följande:
"Alla" bilar som är äldre än 10-15 år lades in på data + alla "ovanliga" bilar eller delar på bilar som man vet går åt. Allt som finns innanför grindarna är ett stort lager med eller utan tak. Det största lagret är således "Blåhallen"

En Volvo av årsmodel 2005 kommer in:
Den varmkörs och ett kompprov tas.
Den dreneras på samtliga vätskor.
Batteri, däck, nummerplåtar tas av, kanske även krockkuddar.
Ca 95% av delarna kontolleras och läggs in på data.
Bilen pallas upp på området/ "blåhallen".

En Volvo av årsmodel 1985 kommer in:
Beroende på skick 0-20% lägs in, annars som ovan.

En Volvo av årsmodel 1965 kommer in:
Den dreneras på samtliga vätskor.
Batteri, däck, nummerplåtar tas av.
Sen ställs den vid pressen.

Så beroende på vad man ska ha för del på skroten så kan man få svaret att det är självplock, tror inte de släpper lös okänt folk på en bil från typ 2005.

Det hände "ofta" att den lagerförda delen ute på området var borta eller trasig då man skulle hämta den.

Så ser det "tyvär" ut på många stora skrotar idag. :wink:

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]