GrandDanoise skrev:Om alla sköter sina uppgifter så kommer uppgifterna hos V.V. att stämma.
Att INTE registrera uppgifter om Airbags skulle nog inte vara så smart...
Räddningspersonal MÅSTE kunna ta fram uppgifter om airbags, gardiner mm. för vem skulle vilja sträcka in skallen och försöka stabilisera ett offer i en bil, när man riskerar att få sin egen skalle bortblåst? :roll: Och jo... Man kan koppla bort batteriet, men då får man ändå vänta i allt från 30 minuter till ett par timmar för att vara säker på att den inte briserar..
Klart att vissa inte bryr sig om sådana uppgifter, men informationen är inte bara till för "Svensson", den gör stor nytta vid olyckor.
(Det förklarar varför V.V. sparar info om Airbags, trots att de är bortkopplade...)
Så JAG tycker att det är viktiga uppgifter, förutsatt att all information som når V.V. är korrekt.
/D
Först av allt-- räddningstjänsten får egna uppgifter via räddningsverket som i sin tur får det via billtillverkarnas info och konstruktionsuppgifter. Det är så dom får veta t.ex hur man ska klippa i en bil för att kunna komma in i den perfekt.. Dom skiter högaktningsfullt i ditt papper från vv. Du kanske förstår pappersbördan vv skulle ha om ALL säkerhetsinfo om din bil skulle dit först för att föras in i pappren? Då menar jag allt om elen, allt om klippning och andra problem såsom gifter, rökutvecklingar, potentiella brandriskmaterial osv.
Och NEJ.. airbags fungerar inte så som du tänker nu.
Åker du saab är kuddarna desarmerade så fort nyckeln är av..
Åker du volvo är det 1 Minut efter det att strömmen är borta.. Är det nyckeldesarmerat så är det desarmerat. DOCK tar man naturligtvis strömmen först ändå eftersom det är risk för brand och annat om strömmen är kvar. Dom flesta säkerhetsystem har energireserver som är på ca 300-500ms.. alltså 0,3-0,5 sekunder efter det att nyckeln stängts av.
Några riktigt gamla rollsroyce är det 30 minuter på.. I övrigt finns det fina saker som man använder för att inte bli träffad av en bag. Ett rattnät träs över ratten (finns till verkstäderna med) och OM nu då bagen tittar ut så smäller det till och pyser.. ingen blir skadad. Motsvarande nät finns för instrumentbrädan att montera lite snabbt.
Dock är det så att NÄR INGEN VET, trots försök så anger man 30 minuters väntetid på pyrot så att man är helt säker på att den är avaktiverad.
Ska vi vara på den fronten finns det ju värre saker i en vanlig 850 -92? Har inte bilbältet löst ut så löper den som kör ned fingrarna för att öppna det risken att bli av med sina fingrar om det inte säkras med en mejsel först? (mekanisk sträckare med fjäder). Hur många skruvar varje dag med sina 92-93 och pillar med sätena och inte har en aaaaning om att dom faktiskt kan klippa av dej fingrarna? Hur många har demonterat säten ur en 95:a och haft näsan mot stolskudden (sipsbag) och slagit hit och dit med sätet på vägen ur.. där det är mekanisk slagtändare i sidan på sidofacket i stolen?..Mhm..
Visst är det åt helsike att info i ett papper är fel. Föraren är iallafall den som är ansvarig för säkerheten i fordonet. SÅ finns där ett SRS märke på instrumentpanelen så SKA INTE någon, någonsin sitta i barnstol där. Det spelar ingen roll om den är desarmerad på ett papper för mänskliga faktorn finns och därmed risken för att det inte är desarmerat. Enda gången du som förare kan gå emot det är om DU är den som ställt kudden på hyllan i garaget.
Att få till ett fungerande register kommer inte att gå förräns möjligen mjukvaran i bilen rapporterar själv till registerhållaren om hur det är ställt med pyrot. Och där är vi inte ännu..
Nu har jag ingen pyro info att visa men jag kan visa hur det ser ut när man får ny info om hur man klipper upp tak..Det här är info ifrån en av mina kurser som var..
Mercedes har i och med ny stålkvalitet gjort att problem kan uppstå för räddningsarbetarna. En sidoplåt klarar ca 350nm/mm i sträckgräns medans B stolpen har nåt som heter Martensitfasstål som klarar 1500nm/mm.. och dessutom inte smälter förräns vid 1536 grader cc.. Det är extremt stenhårt att skära i dessutom. Den klarar man inte att klippa av hursomhelst när man ska klippa av taket. OM INTE man använder infon från mercedes, men om man skär där det är markerat.. eller om man klipper där det är markerat se DÅ är det som smör att gå igenom.. kika efter markeringarna på bilden som ligger under texten..
*Markering av kapställen*
Vid A-, B-, C-stolparna och sidoväggarna på
karossen finns ”Y”-markeringar som markerar
kapställena vid skärarbeten. Om ”Y”-markeringarna
sammanfogas uppstår en skärlinje för det
område där skärningarna ska utföras. Vidare är
vind- och bakrutorna märkta i de möjliga
skärningsområdena för att hela taket ska kunna
tas bort för att passagerarna ska kunna tas ut
genom taket av räddningstjänst*
Tyvärr är nästa bild rätt kass men den visar hur man får klippa uppåt som en spets för att gå förbi förstärkningarna. (inte jag som sabbat bilden).