Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#202789
Loner skrev:
sewe skrev: Där har du fel, ska du koppla ur kudden så ska Volvo göra det och du får skriva på en massa papper så Volvo har ryggen fri i situationer som olyckor mm

VV får en indikation att kudden är urkopplad så det skrivs in i regbeviset
Nej jag har rätt!
Volvo spara det i sina register, men VV ändrar ALDRIG i sina uppgifter om du inte gör en omregistrering.

/L
Väldigt konstig för en bil jag kollade förut så va den urkopplad av den ägaren som skull sälja den och gick man in på regnr på vv.se så stod det att den var urkopplad på passagerarplatsen

Så jag tror iaf att du har fel
#202940
Skumt skumt. Slog upp på http://www.vv.se på båda våra bilar. Den ena är en V70N MY04 där passagerarkudden var urkopplad när vi köpte den, och den andra bilen är en Nissan Micra från 2003 (alltså båda bilarna uttagna samma år) där passagerarkudden också är urkopplad i efterhand. Alltså, två bilar registrerade samma år, båda har krockkuddar på passagerarsidorna som blivit manuellt urkopplade (av respektive märkesverkstad). Tro det eller ej, men för Volvon så står det (på vv:s hemsida) Krockkudde, främre passagerarplats: Ja och på Micran står det Krockkudde, främre passagerarplats: Nej.

Ser flera möjligheter till de olika svaren:
1. VV verkar inte vara konsekventa men denna uppgift, dvs den är absolut inte trovärdig
2. Uppgiften talar inte om huruvida där är en inkopplad krockkudde eller ej, utan om där är en krockkudde. Kan ju vara så att i Volvon låter man kudden sitta kvar, men i Micran så tar man bort hela kudden vid urkoppling.
3. Verkstäderna rapporterar in krockkuddeändringar (härligt ord) olika
#203058
Förstår fortfarande inte varför det sklle vara V.V:s fel.... :roll:
Ägaren som lämnar in bilen till en verkstad för bortkoppling av Airbag (eller 1:a säljare som kopplar bort befintlig Airbag innan leverans) bör fylla i rutan "Övrig anmälan" på reg.beviset och skicka in till V.V. så har de rätt uppgifter... Det är just för att det inte ska inträffa sådana här misstag, men tyvärr så är det ju inte alla (eller ens någon som bryr sig om detta). :???: Uppgifterna kommer sedan att hamna på registreringsbevisets tilläggsblad och i alla dataregister.

/D
#203140
Även om det på vv:s hemsida står att jag har en airbag på passagersidan fastän den är urkopplad, så fick jag hem en lapp från VV då vi köpte bilen, som upplyste oss om att airbagen faktiskt var urkopplad. Så VV har fått in uppgifter om att airbagen är bortkopplad, men i deras information står det fortfarande Ja på frågan om där finns passagerarkudde.

Jag ska försöka komma ihåg att ringa dem imorrn och fråga vad det betyder... Om jag inte lyckats spara detta i den del av minnet som är mycket flyktigt, så återkommer jag med info om vad de svarat...
#203154
GrandDanoise skrev:Förstår fortfarande inte varför det sklle vara V.V:s fel....
Felet vägverket gör är att registrera denna typ av information överhuvudtaget. Sunt förnuft säger att man bör säkerställa med egna ögon huruvida utrustning som kan antingen släcka eller rädda liv faktiskt är installerad och/eller aktiverad. Givet detta blir dessa registeruppgifter i bästa fall endast överflödiga och i sämsta fall en orsak till dödsfall.

Nu kan man ju i och för sig lasta över en hel del av skulden på en människa som är så pass oansvarig att han/hon väljer att enbart förlita sig på ett statligt register i syfte att undvika att placera sitt barn på en kapultstol... Men Vägverket har ändå bidragit till den uppkomna situationen genom att ha dessa uppgifter i registret, eller genom att ha ett register öht.
#203345
Om alla sköter sina uppgifter så kommer uppgifterna hos V.V. att stämma.
Att INTE registrera uppgifter om Airbags skulle nog inte vara så smart...
Räddningspersonal MÅSTE kunna ta fram uppgifter om airbags, gardiner mm. för vem skulle vilja sträcka in skallen och försöka stabilisera ett offer i en bil, när man riskerar att få sin egen skalle bortblåst? :roll: Och jo... Man kan koppla bort batteriet, men då får man ändå vänta i allt från 30 minuter till ett par timmar för att vara säker på att den inte briserar..
Klart att vissa inte bryr sig om sådana uppgifter, men informationen är inte bara till för "Svensson", den gör stor nytta vid olyckor.
(Det förklarar varför V.V. sparar info om Airbags, trots att de är bortkopplade...)

Så JAG tycker att det är viktiga uppgifter, förutsatt att all information som når V.V. är korrekt.


/D
#203435
GrandDanoise skrev:Om alla sköter sina uppgifter så kommer uppgifterna hos V.V. att stämma.
Att INTE registrera uppgifter om Airbags skulle nog inte vara så smart...
Räddningspersonal MÅSTE kunna ta fram uppgifter om airbags, gardiner mm. för vem skulle vilja sträcka in skallen och försöka stabilisera ett offer i en bil, när man riskerar att få sin egen skalle bortblåst? :roll: Och jo... Man kan koppla bort batteriet, men då får man ändå vänta i allt från 30 minuter till ett par timmar för att vara säker på att den inte briserar..
Klart att vissa inte bryr sig om sådana uppgifter, men informationen är inte bara till för "Svensson", den gör stor nytta vid olyckor.
(Det förklarar varför V.V. sparar info om Airbags, trots att de är bortkopplade...)

Så JAG tycker att det är viktiga uppgifter, förutsatt att all information som når V.V. är korrekt.


/D
Först av allt-- räddningstjänsten får egna uppgifter via räddningsverket som i sin tur får det via billtillverkarnas info och konstruktionsuppgifter. Det är så dom får veta t.ex hur man ska klippa i en bil för att kunna komma in i den perfekt.. Dom skiter högaktningsfullt i ditt papper från vv. Du kanske förstår pappersbördan vv skulle ha om ALL säkerhetsinfo om din bil skulle dit först för att föras in i pappren? Då menar jag allt om elen, allt om klippning och andra problem såsom gifter, rökutvecklingar, potentiella brandriskmaterial osv.
Och NEJ.. airbags fungerar inte så som du tänker nu.
Åker du saab är kuddarna desarmerade så fort nyckeln är av..
Åker du volvo är det 1 Minut efter det att strömmen är borta.. Är det nyckeldesarmerat så är det desarmerat. DOCK tar man naturligtvis strömmen först ändå eftersom det är risk för brand och annat om strömmen är kvar. Dom flesta säkerhetsystem har energireserver som är på ca 300-500ms.. alltså 0,3-0,5 sekunder efter det att nyckeln stängts av.
Några riktigt gamla rollsroyce är det 30 minuter på.. I övrigt finns det fina saker som man använder för att inte bli träffad av en bag. Ett rattnät träs över ratten (finns till verkstäderna med) och OM nu då bagen tittar ut så smäller det till och pyser.. ingen blir skadad. Motsvarande nät finns för instrumentbrädan att montera lite snabbt.

Dock är det så att NÄR INGEN VET, trots försök så anger man 30 minuters väntetid på pyrot så att man är helt säker på att den är avaktiverad.

Ska vi vara på den fronten finns det ju värre saker i en vanlig 850 -92? Har inte bilbältet löst ut så löper den som kör ned fingrarna för att öppna det risken att bli av med sina fingrar om det inte säkras med en mejsel först? (mekanisk sträckare med fjäder). Hur många skruvar varje dag med sina 92-93 och pillar med sätena och inte har en aaaaning om att dom faktiskt kan klippa av dej fingrarna? Hur många har demonterat säten ur en 95:a och haft näsan mot stolskudden (sipsbag) och slagit hit och dit med sätet på vägen ur.. där det är mekanisk slagtändare i sidan på sidofacket i stolen?..Mhm..
Visst är det åt helsike att info i ett papper är fel. Föraren är iallafall den som är ansvarig för säkerheten i fordonet. SÅ finns där ett SRS märke på instrumentpanelen så SKA INTE någon, någonsin sitta i barnstol där. Det spelar ingen roll om den är desarmerad på ett papper för mänskliga faktorn finns och därmed risken för att det inte är desarmerat. Enda gången du som förare kan gå emot det är om DU är den som ställt kudden på hyllan i garaget.
Att få till ett fungerande register kommer inte att gå förräns möjligen mjukvaran i bilen rapporterar själv till registerhållaren om hur det är ställt med pyrot. Och där är vi inte ännu..
Nu har jag ingen pyro info att visa men jag kan visa hur det ser ut när man får ny info om hur man klipper upp tak..Det här är info ifrån en av mina kurser som var..
Mercedes har i och med ny stålkvalitet gjort att problem kan uppstå för räddningsarbetarna. En sidoplåt klarar ca 350nm/mm i sträckgräns medans B stolpen har nåt som heter Martensitfasstål som klarar 1500nm/mm.. och dessutom inte smälter förräns vid 1536 grader cc.. Det är extremt stenhårt att skära i dessutom. Den klarar man inte att klippa av hursomhelst när man ska klippa av taket. OM INTE man använder infon från mercedes, men om man skär där det är markerat.. eller om man klipper där det är markerat se DÅ är det som smör att gå igenom.. kika efter markeringarna på bilden som ligger under texten..

*Markering av kapställen*
Vid A-, B-, C-stolparna och sidoväggarna på
karossen finns ”Y”-markeringar som markerar
kapställena vid skärarbeten. Om ”Y”-markeringarna
sammanfogas uppstår en skärlinje för det
område där skärningarna ska utföras. Vidare är
vind- och bakrutorna märkta i de möjliga
skärningsområdena för att hela taket ska kunna
tas bort för att passagerarna ska kunna tas ut
genom taket av räddningstjänst*
Bild
Tyvärr är nästa bild rätt kass men den visar hur man får klippa uppåt som en spets för att gå förbi förstärkningarna. (inte jag som sabbat bilden).
Bild
#203479
GrandDanoise skrev:Om alla sköter sina uppgifter så kommer uppgifterna hos V.V. att stämma.

/D
Well, there´s your problem...

Hur skall du få alla att göra rätt i varje enskilt tillfälle i ett system? Det är ju omöjligt.

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]