Sida 1 av 1

EcoPar och Volvos dieselmotorer

Postat: tis 15 apr 2008, 22:56
av Kroken
Hej,

har tidigare bara sett några små korta inlägg med hänvisning till EcoPar och det jag läst har bara varit positivt. För de av er som inte vet vad EcoPar är, så kan jag med min lekmannakunskap enkelt bara säga att det är en extremt ren biodiesel baserad på natur- eller biogas. Se vidare länk:http://www.ecopar.se/

Är det någon här på forumet som regelbundet har kört sin Volvodiesel på EcoPar? Visserligen så uppfyller EcoPar den europeiska standarden för dieselolja EN 590 och ska därmed vara godkänt av Volvo, men jag undrar...Med dagens dieselpris kan man lika gärna betala lite mer och köra ännu mer miljövänligt, samtidigt som förbrukningen enligt utsago ska bli ännu lägre.

Vill bara få lite erfarenheter från någon som kör på EcoPar samtidigt som jag också undrar om hur man ska kunna "lagra" och tanka det hemma? Finns bara att köpa "över disk" i Uppsala.

Tacksam för alla former av återkoppling!

Re: EcoPar och Volvos dieselmotorer

Postat: tis 15 apr 2008, 23:17
av 945S
Med dagens dieselpris kan man lika gärna betala lite mer

Ok.. för att dieselpriset idag är så fantastiskt lågt då eller?

Om vi förutsätter att inga motorer tar skada av det är väl den springande punkten priset. Kan det konkurrera med vanlig diesel kommer det säkert bli en succé. Om inte blir det på sin höjd ett nischbränsle för de som tycker det är kul att offra sig för "miljön".

Frågan är alltså: vad kostar det?

Re: EcoPar och Volvos dieselmotorer

Postat: ons 16 apr 2008, 12:59
av Mikael_0223
Hejsan!

Jag har pratat med Volvo och enligt dem skall det inte vara några problem med att tanka EcoPar:en tvärtom.

Har själv inte fått ändan ur och börja åka över Uppsala 1 gång i veckan för att tanka, men snart så...

Vad man kan göra är att bunkra själv hemma, antingen i farmartank eller stora fat.
Eftersom Ecoparen är klassad som den är behövs inget tillstånd och inget uppsamlingsskydd för ev läckage. Personligen skulle jag nog inte vilja ha 500L syntetisk diesel i garaget.. men..

Jag har några bekanta som kört på Ecopar, det som är tråkigt är priset, men vad jag förstått så beror det på att den beskattas som "ful"-diesel istället för som miljöbränsle.

//
Micke

Re: EcoPar och Volvos dieselmotorer

Postat: ons 16 apr 2008, 18:20
av Kroken
Tack Micke,

har för mig att de som utvecklat EcoPar är forskare på Chalmers och gjorde arbetet delvis i samarbete med Volvo, kul att höra att de även nästan vågar rekommendera det. Håller med dig att det inte känns helt självklart att ha 500 liter syntetisk diesel hemma i garaget, men jag har förmånen att kontakter i åkeri branchen så tanken hamnar sannolikt på ett åkeri inte långt hemifrån.
Angående priset, så ska jag kontakta de som säljer i Uppsala men i höstas så låg det runt 13kr litern. Tror inte att det ligger kvar på den nivån idag, utan misstänker att det ligger ca. 1 kr över normalt dieselpris. Men som kommentar till 945S, så tycker jag att 1 kr dyrare inte är något problem när det vanlig diesel redan är så dyr, speciellt om bilens förbrukning minskar. Dessutom så känns det bättre att bidra till EcoPars vinst istället för Shell, Statoil, osv... att dieseln är dyr idag beror till största delen på deras beteende och Anders Borgs totala ointresse för miljön, han bryr sig bara om skatteintäkter. Den helt ensidiga satsningen på etanol är för mig totalt obegripligt, bortsett från att det var det enklaste och det mest lönsamma för Shell, Statoil och gänget, dummare beslut får man leta efter. Biogas är definitivt bäst och det förstod Volvo tidigt, tyvärr inte idag, men jag förstår dem med tanke på politikernas beteende. Vi borde ha låtit alla alternativ få konkurrera på lika skattevilkor och då tror jag att lösningar som EcoPar och Biogas haft mest framgång.

Tillbaka till EcoPar, någon annan med erfarenheter?

Re: EcoPar och Volvos dieselmotorer

Postat: tor 17 apr 2008, 09:55
av Mikael_0223
Hejsan!

En gammal kollega till mig hade en lång diskussion med EcoPar innan han började tanka sin Audi med det. Eftersom han är gammal kemist i botten så ville han vara övertygad innan han gick över till EcoPar:en.

Så vitt jag förstod så var basen fortfarande naturgas, orsaken till att man inte gick över till biogas var rent ekonomiska. Med tanke på omställningskostnaderna och den svenska långsiktigheten i beskattning av bränslen så vågade man inte ta steget.

Bl.a Uppsala kommun verkar ha gått över till att tanka EcoPar.

Vad det gäller merkostnaden är det nog som kroken säger att den fortfarande ligger närmare 1 krona över vanlig diesel.

Om vi går tillbaka till min gamla kollega som är den enda jag vet som verkligen gick in för att tanka regelbundet så blev det ingen större ekonomisk skillnad jämfört med vanlig diesel. Merkostnaden kompenserades nästan fullt ut med att förbrukningen gick ner.
Miljöaspekten får väl ses som en bonus.

För den som vill prova att tanka kan man ansöka om kort hos SVJ i uppsala, länk=> kortansökan

//
Micke

Re: EcoPar och Volvos dieselmotorer

Postat: tis 29 apr 2008, 15:12
av Mikael_0223
Hejsan!

Efter många om och men så har jag kommit till skott och börjat tanka.
Vid senaste tankningen betalade jag 14,35 inkl moms, publicerat pris på mina vanliga mackar låg på mellan 13,04 och 13,50.

Helt ovetenskapligt har jag noterat ca 10 % lägre förbrukning, i mitt fall från 0,66 till 0,6 på samma typ av körning.

Om jag räknar då på 14,35 * 0,6 blir milkostnaden = 8,61 :-)-)
Om jag räknar på vanlig diesel, snittpris 13,35 blir milkostnaden med 13,05* 0,66 = 8,84 till 13,5 * ,66 = 8,91
Om jag räknar med min ordinarie rabatt skulle dieselpriset bli 12,65 och milkostnaden 12,65 * ,66 = 8,34

Således betraktar man pumppriset så är det faktiskt billigare att betala mer för Ecoparen än att tanka diesel, detta trots att den skattas som fuldiesel....

Räknar jag med min rabatt blir det dyrare, ca 30 öre/mil eller i mitt fall ca 1.300 ink moms (1080 + moms)
dyrare per år än att tanka diesel.

Mina rent objektiva och fullständigt vetenskapliga slutsatser jag dragit av de mil jag kört med Ecopar så går inte bilen sämre än på vanlig diesel i alla fall. Kanske lite bättre.

Skall bli spännande att se avgasvärdena på besiktningen till hösten då de senast låg precis på gränsen för att klara godkännande.

Jag återkommer med mer feedback när det gått lite mer tid.

Det jag tycker är intressant är att man kan tanka ett miljövänligare bränsle utan att behöva konvertera något, det blir marginellt dyrare, mest beroende på att bränslet fortfarande beskattas högre än vanlig diesel.

Det tråkiga är att man bara kan tanka Ecopar i Uppsala, det finns tydligen en annan tillverkare som kommer öppna mack i sundsvallstrakten till hösten om jag förstått rätt.

//
Micke