Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Danno
#170658
Hej

Jag har en S60 2,4t -01 som jag haft ett par månader.
Jobbar just nu som säljare på gävle/dalarna och åker ute 5-6dar i veckan, mest i stad dock. Falun, Borlänge och Gävle som det är nu.

Funkar hyffsat med soppaförbrukningen som ligger mellan 1,2-1,6/100km.
Är nöjd med landsvägsförbrukningen som ligger runt 0,7-0,8 med tanke på vad det är för prestanda i bilen.

Men i veckan var jag och tittade på en VW Tiguan 140TDI och en BMW 320d M touring.

VWn kostar med all utrustning jag vill ha 345000kr och BMW:n med 600mil på mätaren och M paket, och komfortpaket eller vad det hette 350000kr.

Förmånsvärde på VW 5600 och månadskostnaden på Bumsen vart runt 4000kr.

Dieslarna ligger på landsväg mellan 045-0,55 enligt bok och säljare och i stan på runt 0,7.
Bara där halverar jag drivmedelskostnaden, och om man sen räknar in fri service och vagnsskada i det så borde det vara en bättre affär att köpa t.ex 320D som jag är mest sugen på.

Betalar idag 2200/mån på Volvon och soppa för ca 2500/mån, vilket blir 4700kr/månad.
Halverar jag försäkring/soppa kostnad per månad och ser till minskad förbrukning BORDE det ju vara en vinst för mig att byta upp till BMWn??
Eller är det jag som skönkalkulerar för jag vill åka ny bil? :mrgreen:

Skulle vara kul att höra vad andra i min sits eller annan situation tycker :)
Det är kul och tryggt att åka ny bil, men är det VÄRT det?! jag tycker det, även om jag trivs som fan med Volvon och skulle kunna åka i den 4000mil till och den gått 20tusen.
Och sen byta till en nyare diesel....ja som ni kanske märker far det tankar i huvet och jag pladdrar lite :shock:
Ha en bra kväll alla så ska jag begrava ansiktet bland offerter och kalkyler hahaha

Bild på en 320 som jag vill ha den http://www.blocket.se/vi/14987409.htm?ca=5_s
#170870
Deletar tidigare inlägg och ändrar mig fullständigt... :lol:

Efter jag skrev det där igår var jag och tittade på en Dodge Nitro SXT 2,8crd.
Jag har funnit min bil och jag viker mig för mina ideal, har sagt att ska jag åka jänkare så ska det vara innan 1970 och eller sluta på Viper eller Corvette. :mrgreen:
Men nya Dodge Nitro är så mycket jag som det kan bli...efter 500m kände jag att det är detta jag kommer åka :-)-)
ligger bra i pris jämfört med vad man får för bil, förbrukningen ligger som Volvon och liiite under till och med och alla garantier, vagnskada service osv är riktigt bra.
Sen är man inte en del av "tjänstebilsflottan" vid Dinners och Scandic på luncherna haha sticker ut lite extra från den gråa massan.

Sen kommer jag antagligen inom ett år skriva här att FY FAN för Dodge...knarra och gnisslar, stått på verkstad 50% av tiden osv osv bla bla bla :mrgreen:
Men jag chansar och får väl bita i det sura då!! ;-)

bild för dom som inte sett en Nitro innan http://www.blocket.se/vi/14928819.htm?ca=5_s
Ha det bra gott folk!

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]