- lör 02 feb 2008, 10:50
#170069
Helt fel forum men alltid kan någon ha användning för det.
Sambon har en BMW 525 som delar av instrumentbelysningen slutat fungera på. BMW ville ha 900kr för att byta dessa så jag gav mig på det själv istället.
Enklast är att demontera instrumenthuset. Det sitter med 2 skruvar upptill som lossas enkelt med en vanlig mejsel modell finare. Skruvarna ser ni på fotot nedan.

Här har jag skruvat loss det, de två skruvhålen ser ser ni tydligt.
Efter att ni har skruvat loss skruvarna så drar ni fram instrumenthuset så här (viktigt att ratten är så långt utdragen som det går).

Nu är det dags att lossa kablaget så instrumenthuset går att plocka loss. Det är två kontakter som behöver snäppas loss, en blå och en gul och de sitter med snabbfäste.
Nu är det viktigt att ni fortfarande har instrumenthuset i samma läge som på första fotot där ovandelen sticker in i ratten. Vrid ratten åt vänster så instrumenthuset följer med och sen är det bara plocka lös det. Till höger går det att få loss men är i det närmaste omöjligt att få tillbaka då tändningsnyckel och lysspak/farthållarspak sitter ivägen så vrid åt vänster.

Här ser ni hur jag börjat skruva loss trasiga lampor (svarta socklarna), det är sen bara skruva i hela lampor och följa demonteringsanvisningen baklänges för att få tillbaka instrumenthuset igen.

Det tog mig 15min men hade jag valt att inte ta med instrumenthuset in i värmen så hade det tagit max 10min.
Lamporna hade jag redan hemma men har för mig att jag betalade 4kr/st hos elfa.
Skaplig timpenning för BMW :)
mvh
Anders
Sambon har en BMW 525 som delar av instrumentbelysningen slutat fungera på. BMW ville ha 900kr för att byta dessa så jag gav mig på det själv istället.
Enklast är att demontera instrumenthuset. Det sitter med 2 skruvar upptill som lossas enkelt med en vanlig mejsel modell finare. Skruvarna ser ni på fotot nedan.

Här har jag skruvat loss det, de två skruvhålen ser ser ni tydligt.
Efter att ni har skruvat loss skruvarna så drar ni fram instrumenthuset så här (viktigt att ratten är så långt utdragen som det går).

Nu är det dags att lossa kablaget så instrumenthuset går att plocka loss. Det är två kontakter som behöver snäppas loss, en blå och en gul och de sitter med snabbfäste.
Nu är det viktigt att ni fortfarande har instrumenthuset i samma läge som på första fotot där ovandelen sticker in i ratten. Vrid ratten åt vänster så instrumenthuset följer med och sen är det bara plocka lös det. Till höger går det att få loss men är i det närmaste omöjligt att få tillbaka då tändningsnyckel och lysspak/farthållarspak sitter ivägen så vrid åt vänster.

Här ser ni hur jag börjat skruva loss trasiga lampor (svarta socklarna), det är sen bara skruva i hela lampor och följa demonteringsanvisningen baklänges för att få tillbaka instrumenthuset igen.

Det tog mig 15min men hade jag valt att inte ta med instrumenthuset in i värmen så hade det tagit max 10min.
Lamporna hade jag redan hemma men har för mig att jag betalade 4kr/st hos elfa.
Skaplig timpenning för BMW :)
mvh
Anders