Sida 1 av 2

Varför is även på insidan av framrutan?

Postat: mån 21 jan 2008, 13:40
av V40
Jag har ett litet problem så här i vintertid. Varje gång när jag skrapar framrutan så är det alltid lika mycket is på insidan som på utsidan. Detta har jag aldrig upplevt innan utan detta är något som har kommit denna vinter. Vad kan detta bero på? Mycket fukt inne i bilen? Någon som har ett tips för att slippa komma fram genomsur till jobbet? (Och slippa blöta ner instrumentbrädan och resten av kupén varje morgon)

// V40

Re: Varför is även på insidan av framrutan?

Postat: mån 21 jan 2008, 15:33
av dali
Japp, du har mycket fukt i kupén. Om du har ett kallgarage så kan du köra kupévärmaren på hög effekt med rutan nervervad någon centimeter, det brukar torka ut bilen.

Om du inte har ett garage du kan torka ut bilen i så kanske en "torrboll" fungerar.

Re: Varför is även på insidan av framrutan?

Postat: mån 21 jan 2008, 20:02
av vetten
Har du fukt i bilen så måste den ju komma in någonstans ifrån kolla under mattor och i bakluckan, lister osv, det verkar ju vara en hel del eftersom du får is på insidan av rutan också :-O)

Re: Varför is även på insidan av framrutan?

Postat: tis 22 jan 2008, 15:48
av V40
Ja vissa dagar så är det bara is på insidan och inget på utsidan. Men jag förstår att det beror på fukt i kupén. Men att testa en torrboll var ju ett bra tips. Det ska jag testa.

Det känns också ofta som att det är ett fettlager på framrutan. Alltså när man torkar av rutan med en trasa så känns det fettigt. Vad kan detta vara då?

// V40

Re: Varför is även på insidan av framrutan?

Postat: tis 22 jan 2008, 15:52
av matzen10
V40 skrev:Det känns också ofta som att det är ett fettlager på framrutan. Alltså när man torkar av rutan med en trasa så känns det fettigt. Vad kan detta vara då?// V40
Det brukar bli en hinna på rutan med tiden.. Bara att göra rent den då och då så löser det sig :-). Inget att vara orolig för på något sätt! Jag brukar använda vanligt glasrengöringsmedel till rutorna. Och var beredd på att ta varje ruta minst 2 ggr innan den blir ordentligt ren!
Du skulle se svärfars bilrutor; han röker i bilen....... :-O) Där kan man snacka om flottiga rutor!!

M V H

---> M10

Re: Varför is även på insidan av framrutan?

Postat: tis 22 jan 2008, 16:19
av V40
Okej. Jag ska testa att putsa rutan ordenligt och sätta in en torrboll.

Tack för tipsen!

// V40

Re: Varför is även på insidan av framrutan?

Postat: tis 22 jan 2008, 20:21
av Hasse63
Jag tycker det låter som du behöver 10 torrbollar för att få bort fuckten. Som sagt du får in vatten nånstans eftersom det är hela tiden. Kör nattetid kupevärmaren på 1200W med 2 fönster nervevade 5mm så torkar bilen upp tillslut om det inte är en läcka.

Re: Varför is även på insidan av framrutan?

Postat: tis 22 jan 2008, 20:45
av V40
Jag har inte motorvärmare, ej kupévärmeuttag, ej garage. Så jag har lite svårt att torka ur den ordentligt. Var ska jag leta efter en eventuell läcka? Den är ej rostig förrut om lite ytrost på bakre skärmkant.

// V40

Re: Varför is även på insidan av framrutan?

Postat: ons 23 jan 2008, 18:18
av Hasse63
Om du har en kupevärmare från annan bil eller kan låna en så sätt in den i bilen och anslut den med en jordad kabel och dra kabeln ut genom v bakdörr som då inte ska stängas helt och för att inte kupevärmaren ska få kall luft "direkt" på sig.


Edit;felstavning

Re: Varför is även på insidan av framrutan?

Postat: ons 23 jan 2008, 22:47
av matzen10
Precis som Hasse63 säger; försök få till det på något sätt med kupevärmare..Det är överlägset bäst för att torka ur bilen SNABBT!
Du kanske kan ställa den hos någon polare som har bättre tillgång på ström/garage, ett dygn eller så?
Skulle ju va skönt o bli av med problemet! Och sen försöka kolla om det är blött under någon matta eller vad det kan vara... Men du behöver nog inte vara orolig för att det ska vara nå`t komplicerat :-)
Kanske bara är ECC-tömningsröret (den där mojängen som leder ut vatten) som satt igen sig och leder avfuktat vatten in i kupen?!

Håll oss uppdaterade så löser vi det säkert.

M V H
---> M10